Želimo biti odskočna daska za poslovni uspjeh studenata

Autor: Marta Duić , 24. ožujak 2016. u 22:00
Josipa Vurnek, Vladimira Pavlović i Janja Bedić (dolje), Josipa Ščapec, Denis Ristivojević i Jelena Buhanec (gore)//Igor Kralj/PIXSELL

Radom u zadruzi studenti za vrijeme studiranja mogu dobiti određene informacije o brendiranju i marketingu kako bi kasnije sami mogli otvoriti svoju tvrtku ili obrt.

Fabric8, prva studentska zadruga u Hrvatskoj, aktivno radi na razvijanju zadružnog brenda za koji se nadaju da će poslužiti kao dokaz ostalim studentima u Hrvatskoj da je poduzetništvo moguće. Kako objašnjava Josipa Vurnek, upraviteljica zadruge i studentica Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu, Fabric8 je start-up platforma, poduzetničko 'vježbalište', oblik samozapošljavanja. Rad u zadruzi prilika je da studenti za vrijeme studiranja dobiju određene informacije o brendiranju i marketingu kako bi kasnije kroz zadrugu mogli stasati i sami otvoriti svoju tvrtku ili obrt."S cijelom pričom smo počeli u vlaku prema Mariboru u Sloveniji kada smo išli na kratkoročnu razmjenu studenata na Ceepus Design Weeku.

Zaključili smo da bismo i mi sami mogli biti pokretači nečega, umjesto pasivno sjediti doma i čekati da izađe neki natječaj. Dosta nam je bilo studiranja i paralelnog rada kao trgovaca u velikim modnim lancima s odjećom pa smo kolegica i ja krenule aktivno u izradu projektnog prijedloga", prisjeća se početka zadruge Josipa Vurnek. Kako kaže, iako su studenti 'nemirni' tijekom studija te ograničeni kapitalom, stručna znanja i kreativne vještine pojedinaca stečene tijekom studiranja, njihov su glavni poduzetnički resurs. Napominje kako su mladost, dinamičnost i 'neopterećena' kreativnost studentske populacije, vrlo bitan čimbenik uspješnog poduzetništva te su odlučili kako je zadruga dobar oblik poduzetničkog organiziranja za specifične društvene skupine, poput njihove studentske populacije.

 

Vurnek

Mladost i dinamičnost je vrlo bitan čimbenik uspješnog poduzetništva.

Održivi dizajn
"Društveno-moralni principi zadružnog organiziranja, studentskoj zadruzi daju dodatnu vrijednost, promičući poslovnu etičnost, uzajamnost i solidarnost, među članovima, kroz zadružno zajedništvo i time stvaraju pretpostavke društveno-odgovornog poduzetništva. Studentska je zadruga je i poduzetničko ohrabrenje za post-studentski izlazak na tržište, poduzetničkih ideja i osnivanja vlastitog poduzeća", kaže Vurnek. U istraživanju koje su proveli prije pokretanja zadruge održali su dvije tribine na Tekstilno- Tehnološkom fakultetu u Zagrebu, kao i u Studijskoj jedinici u Varaždinu te informirali studentsku populaciju o zadruzi i pronašli buduće članove, koji su im se pridružili u ostvarivanju cilja. Kako kaže Vurnek, oslanjali su se na pomoć matičnog fakulteta i dekanice Sandre Bischof te profesora Miroslava Tratnika koji je aktivno sudjelovao na pisanju Zakona o Zadrugama i Hrvatskog centra za zadružno poduzetništvo kao krovne institucije Zadružnog poslovanja, a nakon toga i na druge institucije poput Ministarstva gospodarstva i Ministarstva poduzetništva koja su prepoznala ovu inicijativu te savjetovali studente kako pretočiti njihovo teorijsko znanje u konkretan poduzetnički pothvat konkurentan na tržištu.

"Kod nas u Hrvatskoj nedostaje spona, svojevrsni inkubator između školovanja i početka rada anonimnih pojedinaca do njihove samostalne poduzetničke aktivnosti, koja prije svega doprinosi hrvatskom gospodarstvu. Cilj Zadruge je upravo biti ta spona, prva stanica prema uspjehu koja pruža zaštitu kako bi tekstilno poduzetničko djelovanje moglo biti legalno, konkurentno i uspješno na tržištu˝, pojasnila nam je Vurnek. Također, tvrdi Vurnek, danas u svijetu sve više jačaju zahtjevi za unikatnim proizvodima koji su lokalno proizvedeni, a novi potrošači su svjesni da izborom doprinose samoodrživosti i autonomnosti gospodarstva i biraju 'Izvorno Hrvatsko'. "Naš cilj je održivi dizajn, koristiti što više prirodne materijale u tekstilnoj proizvodnji ili aktivno raditi na razvijanju umjetnih materijala ne štetnih za okoliš uz nezaobilaznu reciklažu. Jedan smo od osnivača Socijalne zadruge Humano Nova Zagreb, koja radi na jedinicama skupljanja tekstilnog otpada.

Budući da djelujemo globalno naša želja je njegovati unikatnu ručnu izradu, oživljavati i očuvati skoro izumrle vještine i zanate te načina proizvodnje hrvatske narodne baštine", tvrdi Vurnek.Kako kaže, oni žele biti poticaj stvaranju hrvatskih brendova kao originalnih izvoznih proizvoda za inozemno tržište, poticaj za oživljavanje domaće industrijske proizvodnje. ˝S vremenom se nadamo i osnivanju vlastitog industrijskog pogona te razvijanju u podružnice i umrežavanje u više organizacijske strukture. Zadruga je kooperacija u kojoj studenti i bivši studenti uče o poduzetništvu, brandiranju, marketingu, generalno ekonomiji, što mnogim mladim dizajnerima nedostaje. Osim toga nedostaje im i hrabrosti, do koje se lakše dođe surađujući sa timom mladih ljudi – što je u samome duhu kooperativa, suradnja, a ne individualna konkurencija. Mi smo se sami pokrenuli i uzeli svoju budućnost u svoje ruke. Sami smo si stvorili radna mjesta i to još za vrijeme studija", kaže Vurnek.

Prednosti za članove
Članovi zadruge, dobivaju vrstu stručne prakse u području za koje su školovani, mogu sudjelovati u raspodjeli dobiti zadruge, aktivno odlučuju o budućnosti i daljnjim planovima napredovanja zadruge, te naravno sudjeluju u kreiranju samostalnog modela poslovanja, razvijanju svojeg brenda ili radu na zadružnome brendu. Članom može postati svatko tko pronalazi dodirne točke u ciljevima zadruge, a prednost imaju studenti Tekstilno-tehnološkog fakulteta, te studenti srodnih studija poput grafičkog dizajna ili dizajna arhitekture. "Mi se ne bavimo samo poduzetništvom, nego i znanstveno-istraživačkim radom, prije bilo kakvog izlaska na tržište. Ono što direktno moraju dati zadruzi kako bi postali članovi je članski ulog, koji je zakonom propisan na minimalnih 1000 kuna", pojašnjava Vurnek.

Zadruga nastavlja  rad i na projektu društvenog poduzetništva za koje su dobili poticaje Ureda Grada Zagreba, točnije rade na webshopu zadruge. Trenutno su u procesu adaptiranja poslovnog prostora i skladišta te nabave opreme. "Planiramo i izradu par kolekcija u 2016., ideje su na papirima, nakon nabave kreće izrada i podizanje webshopa, uskoro krećemo i s marketingom. Naš krajnji cilj i pokazatelj održivosti samog projekta jest zaposlenje mladih ljudi, a prednost dajemo teško zapošljivim i marginaliziranim skupinama društva", tvrdi Vurnek. Zahvaljujući potpori STARTCO od Hamag Bicro-a za IT opremu i web stranicu te potpori Grada Zagreba, zadrugu čeka svijetla budućnost. 

Komentirajte prvi

New Report

Close