Pokrenule online second hand shop kako bi ukazale na problem zagađenja okoliša i pružile alternativu brzoj modi

Autor: Lucija Špiljak , 23. kolovoz 2021. u 22:00
Svakih mjesec i pol na web shop dolazi nova kolekcija/LUKA LAJIĆ

Ako ostane neprodanih komada iz kolekcija, ponudit će ih na eventima i buvljacima.

“Želimo razbiti stigmu o second hand odjeći i pokazati koliko je zapravo još života ostalo u odjeći koju tako lako odlučimo baciti u smeće”, kažu Maja Krištafor i Nikolina Šiljeg, prijateljice i odnedavno cimerice koje su u kolovozu pokrenule online second hand shop TEJE s vintage, retro i novijim komadima.

Maja, inače novinarka, digitalna strateginja i aktivistkinja u nastajanju, te Nikolina, prodajna agentica i model, dijele i “žive” održivost i ekološku osviještenost koje su odlučile uklopiti u hvale vrijedan projekt TEJE kroz koji, kako kažu, žele ukazati na veliki problem zagađenja koje uzrokuje modna industrija i tako pružiti alternative brzoj modi.

Stop konzumerizmu

“Želimo pokazati da alternativa ne mora biti potpuni prestanak kupovine, već kupovanje s uključenom svijesti, kao i reusing i upcycling. Današnju odjeću u prosjeku nosimo samo jednu do dvije sezone nakon čega ona odlazi na smetlište. S druge strane, da bi se proizvele samo jedne traperice potrebno je i do 2000 litara vode. Ta količina dovoljna je za piće jedne osobe skoro 10 godina.

A da ne govorimo o zagađenju kemikalijama, nehumanim uvjetima rada i potplaćenosti radnika i radnica. Mnogo nas ne razmišlja uopće da kada kupi neki odjevni komad na ‘akciji’ za 19,99 kuna, cijena tog odjevnog predmeta je u realnosti mnogo veća.

94

posto veća potražnja za održivim modnim proizvodima u odnosu na lani

Zbog pretjeranog konzumerizma i brze mode sustav izrabljuje one najranjivije te zagađuje okoliš tamo gdje mi ne vidimo. S druge strane marketinške kampanje nam mažu oči i rade svojevrsni ‘greenwashing’ zbog kojeg zapravo kupujemo više jer mislimo da radimo dobru stvar”, naglašava Maja.

Nikolinino društvo još je u srednjoj koristilo “teja” koji opisuje zgodnu, samostalnu i ambicioznu ženu te ženu koja zna što želi, odakle i naziv za njihov second hand shop.

“Kada smo pokretale brend, nije bilo boljeg naziva od tog, jer želimo da se u našim odjevnim komadima svaka žena osjeća kao Teja – da bude samopouzdana i svjesna koliko vrijedi”, ističe Maja. O projektu su razmišljale nekoliko mjeseci prije lansiranja u kolovozu ove godine, pri čemu im je sa svojom kreativnom vizijom pomogao modni fotograf Luka Lajić.

Zasad su kolekcije namijenile ženama i osobama koje se tako osjećaju, a cilj je s vremenom ponudu napraviti što inkluzivnijom. Tako će u online second hand shopu TEJE svakih mjesec i pol dana izbacivati nove kolekcije od kojih svaka nosi ime po jednoj ženi oko koje je izgrađena cijela priča.

Koncepti reusing i upcycling temelj su projekta TEJE/LUKA LAJIĆ

“Svaku kolekciju predstavit ćemo novim editorijalom kojim pokazujemo koliko i second hand odjeća, oko koje ljudi znaju imati stigme, može biti sjajna i izgledati moderno. Osim toga, u planu nam je i konstantna edukacija naše publike kroz određene aktivacije u vidu anketa i kvizova na storyjima kako bismo ukazale na veliki problem modnog zagađenja te klimatskih promjena koje nastaju zbog toga.

Iako smo željele da web u pogodnu bude odmah s prvom kolekcijom, kada tek nešto pokrećete, uvijek se dogode neke odgode ili neplaniranosti, s obzirom na to da smo samo dvije te imamo ograničen budžet. No uspjele smo organizirati da web lansiramo sa sljedećom kolekcijom – Ritom, koja će svjetlo dana ugledati sredinom rujna”, pojašnjava nam Maja.

Traženi koncept

Odjeću nabavljaju iz raznih second hand shopova iz Hrvatske i inozemstva. Ako ostane neprodanih komada iz kolekcija, njih će, kaže Maja, ponuditi na eventima i buvljacima na kojima će biti prisutne od jeseni u sklopu svog ‘outleta’.

“S obzirom na sve veće podizanje svijesti o važnosti zaštite okoliša, u zadnjih nekoliko godina možemo vidjeti pomake i prema second handu i održivoj modi. Istina je, još je tu potrebno mnogo edukacije i istraživanja načina na koji se sve može napraviti, ali smatramo da se može i da je second hand alternativa tome.

Voljele bismo udariti dobre temelje u narednih godinu dana kako bi nam se poslovanje s vremenom moglo širiti. Bit ćemo iskrene, cilj nam je doći do prvog rođendana Teja, s obzirom na to da najviše malih biznisa doživi kolaps u svoje prve dvije godine.

Dalje će nas odvesti kreativa. Sigurne smo da nećemo stati samo na ovome, već će Teje izbaciti i neke nove (i održive) stvari, no polako, s vremenom”, zaključuju Maja Krištafor i Nikolina Šiljeg.

Prema nedavnim podacima modne tražilice GLAMI.hr, u Hrvatskoj se potražnja za održivim modnim proizvodima povećala za 94 posto u odnosu na prethodnu godinu.

Komentirajte prvi

ORGANIZATOR
Glavni partner
Partneri

New Report

Close