Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
PD Code
Giorgio zauvijek

Pjesnik tkanine i majstor ‘power suita’

Nitko od vremena Coco Chanel nije toliko kao Armani promijenio način na koji se ljudi odijevaju. Bio je poznat po strogoj životnoj disciplini – vegetarijanac, nikada nije pio alkohol, uvijek odjeven u crno. Njegov minimalizam nije bio poza, već način života.

Autor: Nađa Irena Fišić
18. studeni 2025. u 22:00
Foto: Reuters

U svijetu mode malo je imena koja su postala sinonim za eleganciju, profinjenost i bezvremenski stil. Giorgio Armani, čovjek koji je uveo pojam minimalističke ljepote na modnu pistu i u svakodnevni život, preminuo je 4. rujna 2025. u Milanu u 91. godini. Armani nije bio samo dizajner, bio je arhitekt stila, vizionar i ikona cijelog jednog doba.

U samo nekoliko sati nakon objave vijesti, internetske platforme za second-hand luksuznu modu zabilježile su skok potražnje bez presedana. Na Vintedu su pretrage s pojmom “Armani” skočile gotovo tri puta, dok je američka platforma The RealReal prijavila rast od čak 212 posto. Na Vestiaire Collectivu odmah su se pojavili rariteti poput crnog svilenog sakoa iz 90-ih (245 funti) i kožne jakne s krznom kunića iz 2002. (571 funti).

“Odijela iz 1980-ih s širokim nogavicama prije nekoliko godina nitko nije želio kupiti. Danas su traženija nego ikad – ali ih je gotovo nemoguće naći”, izjavio je pariški trgovac luksuznom muškom odjećom Ammar Boulai.

Armani je redefinirao kako izgledaju muška i ženska odijela – učinio ih je laganijima, fluidnijima, oslobođenima krutih formi. Njegovi sakoi i odijela postali su sinonim moći, ali i senzualnosti.

Giorgio Armani, poznat kao kralj jednostavne elegancije, gradio je svoje carstvo više od 50 godina – od visoke mode i interijera do popularne linije Emporio Armani. Do posljednjih dana radio je na retrospektivnoj izložbi i pripremama za reviju na Milanskom tjednu mode, kojom je trebao obilježiti pola stoljeća postojanja kuće Armani.

Za javnost i modnu industriju Giorgiov odlazak je, kako mnogi kažu, kraj jedne ere – i početak nove potrage za bezvremenskim, vintage Armanijem.

Rođen 1934. u Piacenzi, u obitelji skromnih prilika, Giorgio je djetinjstvo proveo u sjeni Drugog svjetskog rata. Sanjao je o karijeri liječnika i čak upisao medicinu na Sveučilištu u Milanu, no sudbina ga je odvela drugim putem – ravno u srce modne prijestolnice. Nakon vojnog roka u Veroni, gdje je otkrio čaroliju kazališta i spektakla, odlučio je odbaciti bijeli mantil i zakoračiti u svijet tkanina, boja i krojeva. Prvi posao bio mu je – izlog La Rinascentea u Milanu. Ispod reflektora trgovačkog centra rodila se njegova vještina, ali i vizija.

Njegov zvjezdani uspon počeo je suradnjom s modnom kućom Cerruti 1881, a ključni trenutak došao je 1975. godine kada je zajedno s tadašnjim životnim i poslovnim partnerom Sergiom Galeottijem osnovao Giorgio Armani S.p.A.. Od tada, moda više nikada nije bila ista. Armani je redefinirao kako izgledaju muška i ženska odijela – učinio ih je laganijima, fluidnijima, oslobođenima krutih formi. Njegovi sakoi i odijela postali su sinonim moći, ali i senzualnosti. Nije slučajno da ga je svijet prozvao “majstorom power suita”.

Richard Gere u filmu American Gigolo odjenuo je cijeli ormar Armanijevih kreacija, a od tog trenutka Armani je postao kralj crvenih tepiha.

Iako su njegove kreacije i ranije krasile crvene tepihe – Diane Keaton nosila je Armanija još 1978. na dodjeli Oscara – pravi zaokret dogodio se 1990. godine. Te je večeri Armani obukao Jodie Foster, Jessicu Lange, Michelle Pfeiffer, Juliju Roberts i Jessicu Tandy – pokazavši cijelom svijetu raskoš svog dizajnerskog raspona: od Fosterinog elegantnog odijela, preko jednostavne, ali zavodljive haljine Julie Roberts, pa sve do strukturiranog sakoa s perlicama koji je nosila Tandy.

Od tada pa do danas, Armanijev bezvremenski glamur ostao je prvi izbor slavnih, od najvećih dodjela nagrada do filmskih festivala diljem svijeta. Njegove haljine od “tekućeg satena“ postale su zaštitni znak i nosile su ih Hunter Schafer, Carey Mulligan i Demi Moore. Ni blještavilo mu nije bilo strano – Margot Robbie zablistala je u njegovoj šljokičastoj haljini na Zlatnim globusima, a Lupita Nyong’o u sličnoj kreaciji na Oscarima. Elle Fanning je pak ove godine na crvenom tepihu Cannesa očarala u njegovoj svijetloplavoj cvjetnoj haljini s perlicama.

Foto: Igor Kralj/PIXSELL

Armani se nije bojao ni rizika. Juliju Roberts je 1990. za Zlatne globuse odjenuo u predimenzionirano sivo odijelo, Lady Gagu 2010. na Grammyjima u skulpturalnu, ukrašenu haljinu, a Gwyneth Paltrow na premijeri “Shakespeare in Love” 1998. u prozirnu, lavandinu čipku.

Zbog njegovih se kreacija crveni tepih pretvorio u modnu pistu, a Giorgio Armani postao je sinonim elegancije i hrabrosti u jednom. Bio je poznat po strogoj životnoj disciplini – vegetarijanac, nikada nije pio alkohol, uvijek odjeven u crno. Njegov minimalizam nije bio poza, već način života.

I nije bio samo sinonim elegancije, već i pionir koji se usudio rušiti modne norme. Još 2006. godine postao je prvi dizajner koji je zabranio sudjelovanje premršavih manekenki – “size zero” modela na svojim revijama. Njegov stav bio je jasan: modna pista treba promovirati zdrav izgled i žene normalne tjelesne građe. Čvrsto se usprotivio anoreksiji te je pokušao okupiti kolege dizajnere oko zajedničkog dogovora da neće angažirati manekenke s indeksom tjelesne mase manjim od 18. Povod toj odluci bila je tragična smrt 22-godišnje urugvajske manekenke Luisel Ramos, koja je nakon tromjesečnog izgladnjivanja preminula neposredno nakon izlaska na pistu.

Foto: Reuters/PIXSELL

No, Armani je bio i vizionar koji je uvijek gledao korak ispred drugih. Godinu dana kasnije, 2007., opet je napravio iskorak – postao je prvi dizajner koji je svoju kolekciju prikazao uživo putem interneta. Danas je live stream modnih revija nešto sasvim uobičajeno, no tada se taj potez smatrao prevelikim rizikom. Kritičari su tvrdili da bi se njegovi modeli mogli odmah kopirati, ali Armani, svjestan da su njegove kreacije ionako stalno bile predmet imitacija, odlučio je riskirati i – još jednom pokazao da zna osluškivati duh vremena.

Prema Forbesu, vrijednost imovine Giorgia Armanija dosegla je 12,1 milijardu dolara. Temelj njegova bogatstva leži u modnom carstvu Giorgio Armani, koje je osnovao 1975. Sve do smrti bio je i izvršni direktor i jedini vlasnik kompanije.

Armani je proširio svoj biznis i izvan mode – ulagao je u glazbu, sport i luksuzne talijanske hotele. Bio je vlasnik talijanskog košarkaškog kluba Olimpia Milano, posjedovao je luksuzne hotele, nekretnine, jahtu… Armani Group, koja obuhvaća brendove Giorgio Armani, Emporio Armani i A|X Exchange, 2024. godine ostvarila je prihod od 2,3 milijarde dolara.

Još 2006. godine postao je prvi dizajner koji je zabranio sudjelovanje premršavih manekenki – ‘size zero’ modela na svojim revijama.

Armani nije imao djece, ali je imao sestru, nećake i dugogodišnjeg partnera. Bio je vrlo škrt na riječima o svom privatnom životu, ali je svojevremeno izjavio: “U životu sam imao žene. A ponekad i muškarce… Za takav posao treba imati slobodan um. Često nemaš vremena brinuti o drugima”.

Neposredno prije smrti, u razgovoru za Financial Times, Armani je predstavio plan nasljedstva svog poslovnog carstva. “Moj plan za nasljedstvo uključuje postupni prijenos odgovornosti na one najbliže meni… poput Lea Dell’Orca, članova moje obitelji i cijelog radnog tima”, rekao je.

Intervju je uslijedio nakon što je Armani prvi put u lipnju propustio reviju brenda na Milanskom tjednu muške mode. Uslijedio je njegov oglas u novinama u kojem je zahvalio javnosti na podršci te priznao kako mu nije bilo lako da ne čuje pljesak uživo. Armani je naglasio da želi da prijelaz bude “organski” i “bez trenutka prekida”.

Budući da nije imao nasljednika, dugo se spekuliralo o budućnosti njegovog imperija. Još 2016. održao je sastanak na kojem je postavio nove statute za grupu i definirao principe koji će oblikovati budućnost kompanije. Ključni nasljednici uključuju članove obitelji – sestru Rosannu, nećakinje Silvanu i Robertu te nećaka Andreu Armanija, koji su već bili uključeni u posao. Osim obitelji, nasljednici su Armanijeva desna ruka i životni partner, Pantaleo Dell’Orco, te zaklada osnovana 2016. godine koja čuva naslijeđe brenda, po uzoru na model luksuznog proizvođača satova Rolex.

Foto: Reuters/PIXSELL

Dell’Orco radi s Armanijem više od četiri desetljeća i trenutačno je odgovoran za mušku modu u Armani Grupi. Svi budući nasljednici dio su upravnog odbora kompanije, a pod vodstvom Rosanne Armani već dugo aktivno sudjeluju u vođenju tvrtke. Postavke iz 2016. definiraju način imenovanja direktora, te dijele kapital kompanije na šest kategorija s različitim pravima glasa i ovlastima, osiguravajući kontinuitet i očuvanje Armanijeve vizije.

Njegovo naslijeđe stoga nije samo modno – to je i lekcija o upornosti, odricanju i vjernosti vlastitoj viziji. Njegov stil – jednostavan, čist, snažan i sofisticiran – postao je univerzalni jezik elegancije. BBC je u povodu njegove smrti napisao: nitko od vremena Coco Chanel nije toliko promijenio način na koji se ljudi odijevaju.

U Milanu, gradu koji je proslavio i koji je proslavio njega, 8. rujna 2025. proglašen je danom žalosti. Na njegovom ispraćaju okupilo se 15 tisuća ljudi – svi oni koji su osjetili moć Armanijeve vizije. Jer Giorgio Armani bio je više od krojača. Bio je pjesnik tkanine, majstor tihe revolucije koja je dokazala da stil nije trend, nego stav. Njegova priča završila je u 91. godini, ali njegova silueta – jednostavna, precizna i besprijekorna – ostat će utkana u povijest mode zauvijek.

Bio je vrlo škrt na riječima o svom privatnom životu, ali je svojevremeno izjavio: “U životu sam imao žene. A ponekad i muškarce… Za takav posao treba imati slobodan um”. Neposredno prije smrti, u razgovoru za Financial Times, Armani je predstavio plan nasljedstva svog poslovnog carstva.

Autor: Nađa Irena Fišić
18. studeni 2025. u 22:00
Podijeli članak —

New Report

Close