‘Kroz sport nas najbolje primijete, klub nas je pomaknuo prema kvadrantu kompanija visoke poznatosti’

Autor: Mladen Miletić , 01. lipanj 2023. u 22:00
Igor Bušljeta, direktor sektora marketinga u Nexeu i izvršni direktor rukometnog kluba/Tin Jerger

Igor Bušljeta, direktor sektora marketinga u Nexeu i izvršni direktor rukometnog kluba o uspješnoj komercijalizaciji sportske priče i povratu ostvarenom i kroz PR.

Kad je prije gotovo dva desetljeća mali klub iz Našica ostvario plasman u najviši rang hrvatskih rukometnih natjecanja, primijetili su to jedino rukometni kroničari, jer bio je tamo samo jedan od redovnih “ulazaka-izlazaka” kakvih je na desetke na godišnjoj razini u kolektivnim sportovima.

Ni pomisliti se nije moglo da će do 2023. godine svatko tko pokazuje bar malo zanimanja za sport znati za RK Nexe, klub iz grada koji ne broji ni 10 tisuća duša, ne brojimo li šire područje. Dijelom je to i zbog jake tvrtke koja stoji iza kluba, dijelom svakako i zbog sportskih rezultata, ali dobrim dijelom i zbog uloženog truda i sredstava u segment promocije, marketinga i PR-a, u što su krenuli ranije i odlučnije od puno većih i starijih sportskih institucija u našoj zemlji, pa i danas drže najviši tempo.

A koliko je još posla pred njima, pred kakvim se projektima nalaze i koliko se uloženog u sport vratilo samoj grupaciji koja je vidjela perspektivu u sportu, i dokazala da to i ne mora biti “bacanje love u bunar” kako se često opisuje, otkrio nam je Igor Bušljeta, izvršni direktor RK Nexe i direktor sektora marketinga u Nexe d. d.

Vaš rukometni klub proteklih desetljeće i pol prometnuo se u jednu od najuspješnijih sportsko-poslovnih priča u Hrvatskoj, a s obzirom na malu sredinu iz koje dolazi zapravo i najuspješniju i najstabilniju. Na čemu se u organizacijskom smislu temelji uspjeh?
Proteklo desetljeće i pol podijelili smo u nekoliko faza kako bi za sve ono što ćemo raditi u budućnosti maksimalno iskoristili i naučili iz onoga što je bilo u našoj povijesti. Prva faza razvoja RK Nexe počela je 2005. godine kad je RK Našice ušao u prvu hrvatsku rukometnu ligu, druga faza nakon ulaska NEXE Grupe 2007. u klub kao strateškog partnera i treća faza 2021. gdje smo počeli u sljedeće četiri godine graditi moderan europski klub – “RK Nexe 3.0”.

Moderan prije svega u smislu vizije i strategije u kojoj smo definirali ključne odrednice budućeg razvoja, ali i sustava koji smo stvorili koji bi trebao ispratiti sve ono što smo kroz strategiju definirali. Temelj svega je u pristupu vođenja kluba gdje smo uspjeli postići sinergiju sporta i businessa.

Odnosno, sport koji smo godinama razvijali nadogradili smo disciplinom, organizacijom i upravljanjem na način kako se to danas radi u modernom poslu, a da smo pritom uspjeli zadržati “dušu” sporta. Taj se sustav danas sastoji iz sportskog segmenta u kojem se nalazi sve što je vezano uz struku i sport i poslovnog segmenta u kojem se nalazi sve ono što stvara preduvjete kako bi ovaj prvi segment bio uspješniji (infrastruktura, marketing, navijači, financije, sponzori…).

Kroz strategiju i sustav koji smo razvili sve je mjerljivo, a to je vrlo važno kako bi odluke donosili na temelju rezultata i činjenica. Poslovnim rječnikom, razvoju sportskog segmenta pristupamo kao razvoju branda, dok poslovni segment doslovno razvijamo kao što se razvija proizvod kroz cijeli svoj životni vijek.

31

posto zamijećenosti Grupe već 4. godinu dolazi kroz segment sportskih događaja

Priču već godinama gradite i na segmentima koji nisu najuže vezani za seniorsku momčad i njen kadar, sadržajima poput klupskog webshopa i RK Nexe TV platforme. Što biste još spomenuli i koji su benefiti u marketinškom i poslovnom smislu?
Mislim da smo među rijetkim domaćim klubovima koji u upravljačkoj strukturi kluba imamo komercijalnog direktora. Unutar komercijalnog sektora kluba danas imamo dva d.o.o.-a: prodaju sportske opreme našeg tehničkog sponzora JAKO i ugostiteljstvo. Tu je još fan shop (fizički i putem web-a) i prihod od ulaznica.

Ukupni prihod komercijalnog sektora u prošloj godini iznosio je 249.000 eura. Razmišljamo konstantno i o svim novim mogućnostima kao što su proširenje asortimana sportske opreme, ulaganja u alate za sportsku analitiku pa sve do strateških partnerstva sa zemljama gdje je rukomet još u razvoju, a kojima našim iskustvom i znanjem možemo pomoći. Uglavnom, radimo i radit ćemo sve kako bismo postigli što veći postotak održivosti.

Koliki je godišnji proračun RK Nexea i koliko uspijete pokriti prihodima? Koliki su prihodi od prodaje ulaznica?
Godišnji proračun RK Nexea je oko 2 milijuna eura, a 70% prihoda dolazi od glavnog sponzora – NEXE Grupe. Preostalih 30% dolazi od ostalih sponzora kojima prodajemo sponzorske pakete, na prihode kluba od komercijalnog sektora i na prihode od natjecanja.

S obzirom na sportske rezultate, što u domaćim što u međunarodnim natjecanjima, temeljene na ulaganjima iz vlastitih sredstava, vidite li marketinški potencijal za širenje izvan područja same regije kojoj klub pripada, kako u smislu partnera koji vas podržavaju tako u smislu navijačke baze?
Prvi cilj u smislu širenja bio nam je da lokalno u okruženju Našica budemo sport broj 1. To smo postigli. Ove i sljedeće godine želimo zaokružiti regiju Slavonija. Poslije toga u sklopu sljedećeg četverogodišnjeg plana koji će biti najviše vezan uz završetak projekta NEXE Arene cilj će biti zaokružiti područje Balkana.

Priču uspješno održavate i bez dosad osvojenih trofeja u natjecanjima pod organizacijom domicilnog saveza, HRS-a. Što bi vam značilo osvajanje prvog trofeja?
Ako imam dobru informaciju takav slučaj ne postoji u Europi. Ali tim više će jednog dana taj uspjeh biti toliko velik za nas. Ograničavajući je to faktor i za nas i za hrvatski rukomet. Titula prvaka ili pobjednika kupa za nas bi bila automatski razina više i u smislu nekih novih prihoda, ali i u smislu pratitelja i broja navijača, baš kao što je to bio Final Four EHF Europske lige.

Vidjeti ćete da će i Sesvete napredovati još više na krilima nekoliko pobjeda protiv nas u zadnjih nekoliko godina. Igrači počnu vjerovati da mogu, a kad se oni trude i uspiju, često i sponzori nađu koji euro više, a svaki taj euro diže naš sport kao kategoriju. Mislim da to treba biti zajednički cilj svima. Treba nam puno više Sesveta i Poreča, mislim da i oni rade dobar posao. Ali definitivno nam treba i želimo taj trofej, treba i klubu i gradu. Ali dok se ne dogodi, pokušat ćemo biti i dalje prvi u nekim drugim segmentima poput marketinga, organizacije kluba i upravljanja financijama.

Kako u situaciji kad većina klubova muku muči s financijama, a vidimo i primjere poput Cibone gdje igrači ove sezone mjesecima nisu primali plaće, uspijevate biti samoodrživi, uz najave da ćete i podizati proračun za nadolazeće sezone?
Mislim da je ključ u tome što smo uspjeli dobro prodati ono što radimo. Kao što sam na početku rekao, imamo strategiju i sustav u kome je sve mjerljivo, i kad sve što postignete znate na pravoj adresi prezentirati tako što stvarate partnerstva a ne pišete “molbe za donacijom klubu” puno je veća šansa da uspijete.

Naravno, morate pritom znati što je važno pojedinom partneru kako bi taj odnos bio win-win. Zadnjih nekoliko godina dosta smo radili na stvaranju poznatosti rukometnog kluba NEXE, i zaista smo dosta truda uložili da javnost poprati sve one rezultate koje su dečki napravili. U dvije godine stvorili smo PR vrijednost od 32,1 milijuna kuna, dok je ta PR vrijednost u proteklih devet godina sveukupno iznosila 14 milijuna kuna.

Za naše sponzore u sklopu VIP-a osiguravamo druženje prije i poslije same utakmice i otvaramo im prostor za nova poznanstva i networking. Za navijače smo otvorili caffe bar s pristupačnim cijenama kako bi i oni imali određeni experience samog događaja. Puno radimo da nam djeca dolaze na utakmice, oni su nam najvažniji i danas čine 30% gledatelja dvorane. Počinju se grupirati i danas već imaju svoju tribinu, odvojeno od roditelja.

Koliko je zaposlenih u klubu?
Pededestak zaposlenika uključujući i igrače s profesionalnim ugovorima, a bez igrača i stručnog stožera nas je 25.

Koliko vas na godišnjoj razini košta prva momčad?
Na troškove zaposlenika otpada 60% ukupnih rashoda, 25% na troškove putovanja, 5% na troškove natjecanja i 15% na sve ostale troškove funkcioniranja kluba. Uglavnom, 90% svih troškova otpada na prvu ekipu, ostalo je Akademija.

Koliko djece trenira u Nexeu?
Trenutačno imamo 400-tinjak djece: 200 u otvorenoj školi koji treniraju mini rukomet, 200 u kategorijama od U9 do U17, s tim da imamo dvije selekcije u kategoriji U9 i 3 selekcije u kategoriji U11, a imamo i drugu ekipu NEXE II koja se natječu u 1B hrvatskoj ligi.

Koji su vam infrastrukturni projekti u tijeku, a koji u kratkoročnim ili dugoročnim planovima?
Infrastruktura je baza razvoja i naš najveći izazov. Ujedno je to i naš najveći strateški projekt. Projekt ima 3 faze – idejno rješenje, izrada glavnog projekta i građenje i opremanje arene. Mi smo trenutno u 2. fazi. Počeli smo ga razvijati u prosincu 2021. odabirom lokacije i određivanjem smjernica za suradnju u projektu između NEXE d.d. i Grada Našica. Do danas smo izradili projektni zadatak i urbanističko rješenje dvorane. Sada smo u fazi ugovaranja izrade glavnog projekta koje bi trebalo početi za nekoliko tjedana.

Dogovorili smo s Gradom Našicama i Dva arhitekta Zoran Zidarić da mi financiramo izradu glavnog projekta i zajedno s ishođenom građevinskom dozvolom projekt darujemo Gradu, nakon čega može početi faza građenja i opremanja dvorane. Uz Arenu tražimo model izgradnje i montažne dvorane budući da u svim školskim dvoranama u Našicama i okolici više nemamo slobodnih termina za treninge djece.

Boja dresova je zelena. Koliko ste kroz poslovne planove i projekte zahvatili i područje “zelene tranzicije”?
Prije dvije godine prije početka natjecateljske sezone tražili smo ponudu tehničkog sponzora za personalizirani dres od reciklirane plastike. Nažalost, zbog cijene i veličine serije nismo uspjeli realizirati. Danas zelenu tranziciju nemamo kao dio formalnog plana, ali se pridružujemo svim aktivnostima lokalne zajednice, što se može vidjeti na našim društvenim mrežama.

No, imamo jedan drugi projekt iz područja društvene odgovornosti s kojim ćemo izaći u jesen na početku školske godine. Kampanja će se temeljiti na osvještavanju djece i roditelja o balansu provedenog vremena na “ekranima” i u dvoranama. U toj kampanji uključit ćemo i roditelje, djecu, učitelje, psihologe i sportaše, i iz drugih sportova. Cilj kampanje nije da djecu maknemo od ekrana, samo želimo osvijestiti da mora postojati balans, kao u svemu u životu.

Koliko su godine kontinuirano kvalitetnih sportskih rezultata olakšale pozicioniranje i same Nexe grupe na domaćem i stranim tržištima? Koliko se uloženog na neki način vratilo?
U istraživanju poznatosti i reputacije NEXE Grupe koju provodimo svake dvije godine već 4. godinu zaredom najveća zamijećenost Grupe u različitim točkama kontakta najveća zamijećenost dolazi iz sa sportskog događaja/utakmice (31%). Iza sportskog događaja je televizija i prodajno mjesto.

Ako gledamo samu poznatost i reputaciju NEXE Grupe na nacionalnoj razini, Nexe ima pomak prema kvadrantu u kojem se nalaze kompanije visoke poznatosti i odlične reputacije. Imamo najveći rast među tvrtkama u Slavoniji i u našoj industriji. Pridodate li tome i onih 32,1 milijuna kuna PR vrijednosti u kojima se pojavljuje ime Nexe i dres kao “najslikabilniji” dio opreme, možemo reći da Klub Grupi vraća jedan značajan dio uloženog.

Gdje RK Nexe vidite za deset godina?
Srce će mi biti puno i na mjestu na prvoj utakmici EHF Lige prvaka u NEXE Areni. Sanjam taj dan.

Komentirajte prvi

New Report

Close