“Kako bi
 opstale na 
tržištu agencije 
moraju biti fleksibilne”

Autor: Ana Maria Filipović Grčić , 14. prosinac 2017. u 22:00
Foto: Petar Glebov/PIXSELL

Manuela Šola, direktorica i vlasnica Komunikacijskog laboratorija, govori o stanju na tržištu, promjenama i novim trendovima, svojoj karijeri dugoj 13 godina te potencijalima za rast

Manuela Šola, direktorica i vlasnica Komunikacijskog laboratorija, agencije koja je upravo postala članicom najbrže rastuće svjetske organizacije neovisnih kreativnih, marketinških i agencija za odnose s javnošću – Thenetworkone sa sjedištem u Londonu, za Poslovni je dnevnik komentirala trenutno stanje na tržištu te što se sve promijenilo u njezinoj 13 godina dugoj karijeri. K tome, valja podsjetiti i da je naziv Komunikacijski laboratorij rezultat rebrandinga na koji se ova regionalna agencija za tržišno komuniciranje, odnose s javnošću, upravljanje digitalnom komunikacijom i organizaciju događaja nedavno odlučila, dok je prije toga poslovala pod nazivom Abrakadabra integrirane komunikacije.

Nakon 13 godina koje su iza vas, što biste izdvojili kao najveće promjene unutar sektora kojim se bavite – što vas je dočekalo kad ste kretali, što se danas događa?

Dogodile su se velike promjene u svijetu komunikacija u posljednjih 13 godina, možemo povući paralelu, kako se mijenja industrija telekomunikacija, tako se mijenja i struka komunikacija. Područje komunikacija izrazito je dinamično i prilagodbe su nužne. Prije 13 godina primarno smo bili usmjereni na tiskane medije, komunikacija je uglavnom bila jednosmjerna. Kanali komunikacije su se promijenili, poruke se plasiraju na drugačiji način, a vjerujem da nas u narednim godinama očekuju još veće promjene.

Danas svi na neki način možemo imati ulogu medija i prenositi poruke što isključuje mogućnost jednosmjerne komunikacije. Komunikacijski stručnjaci stalno moraju osluškivati što govore njihovi dionici i opinion makeri na različitim kanalima. Kada je riječ o načinu poslovanja komunikacijskih agencija prije 5 godina pričali smo o odvajanju klasičnog offline PR-a od online PR-a, a danas je glavni naglasak na integraciji usluga.

Postoje li razlike u budžetima u tih 13 godina, jesu li se oni smanjili, povećali? Koji su najvažniji kanali za komunikaciju u vašem poslu?

Budžeti u komunikacijama mijenjali su se kroz godine kako se mijenjala financijska situacija na tržištu. Prije krize imali smo fazu velikih budžeta koja se za vrijeme krize drastično smanjila, određene stavke budžeta na neko vrijeme u potpunosti su nestale da bi se tijekom godina ponovno vratile. Kako bi uz sve prisutne promjene agencije opstale na tržištu moraju biti fleksibilne, a tu se očituje prednost manjih agencija koji se mogu brže prilagoditi. Kada se osvrnemo na prijašnje kanale komunikacije jasno nam je da je tisak bio glavni kanal komunikacije, današnje navike prosječnog korisnika medija također su se promijenile, bilo da je riječ o tisku ili televiziji, a ako govorimo o mlađim populacijama moramo biti svjesni da TV i tiskani mediji nisu njihov medij i kanal kojim im se možemo obratiti. Mladim generacijama je upravo YouTube primarni kanal, dok je odraslima samo dodatno sredstvo informiranja.

Kako agencija donosi odluku hoće li se prijaviti na neki pitch ili hoće li raditi s određenim klijentom?

Naravno, u cilju nam je dogovoriti suradnju s novim klijentima međutim važan nam je kvalitetan odnos između agencije i klijenta. Ako agencija i klijent nemaju slično viđenje suradnje vjerojatnost je da ona neće biti uspješna. Smatramo da mora biti riječ o partnerskom odnosu koji trebamo graditi na povjerenju i transparentnosti. Ako vidimo da klijent nema slične vrijednosti i da bi nam potencijalna suradnja mogla donijeti više zavrzlame nego poslovnog uspjeha preskočit ćemo ju u najboljem interesu obiju strana.

 

Govoreći o odnosima s javnošću, postoje li još uvijek neki segmenti u kojima zaostajemo za drugima, a po čemu bismo eventualno mogli biti uzor?

Interna komunikacija je segment u kojem vidim dosta prostora za napredak, vidi se pomak u odnosu na prije 10 godina, ali još postoji mogućnosti za razvoj. Upravo interna komunikacija može biti ključ motiviranosti i produktivnosti zaposlenika što ima direktan utjecaj na poslovanje kompanije.

Imate li problema s pronalaskom novih kadrova i odgovarajućih profila zaposlenika?

Agencije traže djelatnike koji imaju specifične vještine, znaju se nositi sa stresom, otvoreni su prema ljudima i u konačnici vole taj posao. Izazov je pronaći adekvatne djelatnike i zadržati ih, a u budućnosti će biti još veći u svim industrijama pa tako i u odnosima s javnošću. Razlozi tome su neusklađen sustav obrazovanja s potrebama tržišta, ali i promjene koje se događaju na tržištu rada, prosjek promjene radnog okruženja sveo se na 3 do 5 godina. Klijenti često zahtijevaju da se ne mijenja agencijski tim s kojim surađuju, promjene članova tima znaju gledati kao slabost agencije iako se iste promjene događaju kod njih i rezultat su dinamičnog stanja na tržištu rada. Također, poseban izazov nam predstavljaju mlade generacije koje se znaju već nakon 6 mjeseci zasititi jednog posla i traže nove izazove. 

Komentirajte prvi

New Report

Close