Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Dugoročni ciljevi jedini pravi put k uspjehu

Autor: Rosabeth Moss Kanter
12. siječanj 2010. u 22:00
Podijeli članak —

Kratkoročni uspjeh je dobar, no samo konstantno slijeđenje svoje vizije i ciljeva omogućit će dug život vama i vašoj kompaniji

Želite otkriti put do najboljeg proizvoda na cijeloj kugli zemaljskoj ili nevjerojatnu formulu za uspjeh u poslu? Naravno da želite, u to nitko ne sumnja, samo što ćete morati čekati cijelu vječnost da vidite pozitivne promjene takvih savjeta. Kada je nedavno u 103. godini preminuo Daniel Carasso, umirovljeni predsjednik uprave Grupe Danone, na drugi je svijet otišla osoba koja je cijeli svoj život posvetila konzumaciji jogurta odnosno plasmanu tog jogurta na tržište. A to je radio zato što je vjerovao u svoj proizvod. Dakle, formula je jasna, ako želite doživjeti 103 godine vjerujte u ono što prodajete i velika je vjerojatnost da ćete izgraditi globalno carstvo vrijedno divljenja. No, Carassov način poslovanja u današnjem svijetu i u globalnom konktekstu više nije moderan. Danas je uvriježeno razmišljanje među poduzetnicima da se posao pokreće samo s ciljem da ga se uskoro proda. Sve je veći broj tvrtki koje žrtvuju kvalitetu svojih proizvoda kako bi iz tvrtki na svoje privatne račune izvukli što veći profit. Menadžeri pak putuju od kompanije do kompanije, ne kako bi naučili nešto više ili implementirali neku bolju poslovnu strategiju u novu tvrtku, već kako bi iz tvrtke izvukli što veću kompenzaciju. Za sebe naravno.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Krakoročno je loše
Mnogi čak tvrde da je to uvriježeno kratoročno i krajnje sebično poslovno razmišljanje i dovelo do financijske krize koja je gotovo uništila svijet. Takvo poslovanje ne može osnažiti biznis, izroditi u njemu kvalitetne i samoodržive kompanije niti u konačnici potpomoći nacionalnom gospodarstvu. A da ne spominjemo kako ne može duhovno ispuniti ljude koji to gospodarstvo pokreću. Upravo je zato Carassova smrt ispunila naslovnice diljem svijeta. Njegov život trebao bi biti inspiracija za poslovne mogule diljem svijeta koji žele izgraditi dugoročne socijalne vrijednosti u svojim tvrtkama i na taj način izgraditi institucije koje će preživjeti i nadživjeti lidere i nakon njihove smrti u sto i nekoj godini. Carasso je promovirao zdravlje i na tome se obogatio. Volio je svoje proizvode, održavao ih je na životu čak i kada su prolazili kroz tmurna vremena globalne krize. Njegova je priča započela davno u južnoj Europi, a postala je globalna. Isaac, liječnik iz Thessalonikija u Grčkoj, emigrirao je 1919. u Barcelonu u Španjolsku i tamo otpočeo svoj biznis proizvodnje jogurta obogaćenih sa kulturama iz prestižnog Pasteur instituta. Jogurt je nazvao Danone po svom sinu Danielu, odnosno po njegovom španjolsko-katalonskom nadimku.

Želite otkriti put do najboljeg proizvoda na cijeloj kugli zemaljskoj ili nevjerojatnu formulu za uspjeh u poslu? Naravno da želite, u to nitko ne sumnja, samo što ćete morati čekati cijelu vječnost da vidite pozitivne promjene takvih savjeta. Kada je nedavno u 103. godini preminuo Daniel Carasso, umirovljeni predsjednik uprave Grupe Danone, na drugi je svijet otišla osoba koja je cijeli svoj život posvetila konzumaciji jogurta odnosno plasmanu tog jogurta na tržište. A to je radio zato što je vjerovao u svoj proizvod. Dakle, formula je jasna, ako želite doživjeti 103 godine vjerujte u ono što prodajete i velika je vjerojatnost da ćete izgraditi globalno carstvo vrijedno divljenja. No, Carassov način poslovanja u današnjem svijetu i u globalnom konktekstu više nije moderan. Danas je uvriježeno razmišljanje među poduzetnicima da se posao pokreće samo s ciljem da ga se uskoro proda. Sve je veći broj tvrtki koje žrtvuju kvalitetu svojih proizvoda kako bi iz tvrtki na svoje privatne račune izvukli što veći profit. Menadžeri pak putuju od kompanije do kompanije, ne kako bi naučili nešto više ili implementirali neku bolju poslovnu strategiju u novu tvrtku, već kako bi iz tvrtke izvukli što veću kompenzaciju. Za sebe naravno.

Krakoročno je loše
Mnogi čak tvrde da je to uvriježeno kratoročno i krajnje sebično poslovno razmišljanje i dovelo do financijske krize koja je gotovo uništila svijet. Takvo poslovanje ne može osnažiti biznis, izroditi u njemu kvalitetne i samoodržive kompanije niti u konačnici potpomoći nacionalnom gospodarstvu. A da ne spominjemo kako ne može duhovno ispuniti ljude koji to gospodarstvo pokreću. Upravo je zato Carassova smrt ispunila naslovnice diljem svijeta. Njegov život trebao bi biti inspiracija za poslovne mogule diljem svijeta koji žele izgraditi dugoročne socijalne vrijednosti u svojim tvrtkama i na taj način izgraditi institucije koje će preživjeti i nadživjeti lidere i nakon njihove smrti u sto i nekoj godini. Carasso je promovirao zdravlje i na tome se obogatio. Volio je svoje proizvode, održavao ih je na životu čak i kada su prolazili kroz tmurna vremena globalne krize. Njegova je priča započela davno u južnoj Europi, a postala je globalna. Isaac, liječnik iz Thessalonikija u Grčkoj, emigrirao je 1919. u Barcelonu u Španjolsku i tamo otpočeo svoj biznis proizvodnje jogurta obogaćenih sa kulturama iz prestižnog Pasteur instituta. Jogurt je nazvao Danone po svom sinu Danielu, odnosno po njegovom španjolsko-katalonskom nadimku.

Jogurt na recept
U početku je jogurt Danone plasiran na tržište kao zdrava hrana, čak se mogao dobiti i na recept u ljekarnama. 1929. godine je Daniel Carasso, Isaacov sin, utemeljio je Danone kao brend u Francuskoj. Tamo je studirao biznis i bakteriologiju, što je upisao da bi bolje shvatio jogurt, pa je svo formalno znanje mogao preusmjeriti u tvrtku i razvoj poslovanja. Carasso u njegova kompanije preživjeli su Veliku depresiju, Drugi svjetski rat, post-ratnu recesiju, akvizacije i spajanja i velike potrošačke mijene. I opstali. Danone je, slobodno se može reći, transformirao jogurt od opskurne nacionalne hrane do svjetske senzacije, a Carasso je ostao odan svom proizvodu bez obzira na sve. Kada je jogurtu dodao voće, proizvod je postao masovan, a posebno se svidio Amerikancima koji inače više preferiraju slatko, što je otvorilo vrata za nastanak globalnog brenda. Nakon Drugog svjetskog rata kompanija je imala nekoliko spajanja s manjim tvrtkama, da bi u 1973. osnovana Danone Grupa. Ta ista Grupa je 2008. imala preko 20 milijardi dolara prihoda diljem svijeta. Posvećenost poslu i ulaganje u svoj proizvod kroz inovacijske procese su se u u Danoneovom slučaju pokazali kao izvrstan način za opstajanje u turbulentnim vremenima. Uspjeh je došao kada je jogurt postao mainstream proizvod za mase, prepoznatljiv diljem svijeta i prilagođen svakom nepcu i to vrlo jednostavnim dodacima – voćem, šećerom, marmeladom, kao sladoled, u tekućem ili gušćem stanju… Carasso je posvetio život iznalaženju što kreativnijih načina poboljšanja svog proizvoda, prodaje i plasiranja na tržište. Dodavanje marmelade jogurtu ne traži nikakav ingeniozan pristup već naprosto ideju. A čelniku Danone Grupe ideja nikad nije manjkalo. Pogotovo ne revolucionarnih. Takav uspjeh tvrtke izostao bi da je Carasso u početku svog poslovnog puta sav zarađeni novac trošio na egzotična putovanja i drugi nepotrebni luksuz.

© 2009 New York Times Syndicate

* Autorica je svjetski priznat ekspert za strategiju, inovativnost i vodstvo, napisala je 17 knjiga, a piše za HBR, BusinessWeek, Miami Herald i New York Times

Činjenice

Način razmišljanja
Upravo je poseban način razmišljanja, i to u vrlo turbulentnom stoljeću, pomogao jogurtu da stekne planetarni status. Da je globalno uspješni Carasso na brzinu odustao od svoje ideje, vizije i partnera koji su mu pomogli razviti međunarodni biznis, na prste jedne ruke mogle bi se nabrojati nacije koje vole u svojim frižiderima imati hladni mliječni obrok.

Jogurt
Teško je sa sigurnošću zaključiti je li Daniel Carasso doživio 103 godine zato što je konzumirao jogurt ili zato što je jogurt konzumirao njega, ali definitivno je pomoglo što je toliko vjerovao u proizvod koji je prodavao. Karijera u kojoj radimo ono u što vjerujemo naprosto tjera na dobro i vrlo je vjerojatno jedan od najbezbolnijih i najjeftinijih načina za održavanje vaše mladosti, ali i mladosti i uspješnosti tvrtke kojoj ste na čelu.

Autor: Rosabeth Moss Kanter
12. siječanj 2010. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close