Balon od sapunice koji nikad neće puknuti

Autor: Poslovni.hr , 20. travanj 2007. u 06:30

Svaka televizija živi od sapunica: za jednu uloženu kunu vraćaju se dvije, tri ili četiri

Još nedavno se po medijima provlačila priča o tome kako je saborski zastupnik Miroslav Rožić napao takozvane kraljeve sapunica Tončija Huljića te Romana Majetića zbog, kako je tada naveo, nezakonitog poslovanja njihove tvrtke AVA s HRT-om. Na stranu tvrdnje o isplativosti projekta sapunica – jasno je kako su Majetićeve i ine serije sve gledanije. Još tridesetih godina prošlog stoljeća izraz sapunica koristio se za žanr koji se pojavio na tada još novom mediju radija. 1940-ih su se sapunice počele proizvoditi za televiziju, te postale jedan od njegovih najpopularnijih žanrova. Izraz sapunica vuče porijeklo iz činjenice da su se te serije emitirale tokom dana, kada su u kućama uglavnom bile domaćice, te su njima bile namijenjene reklame kojima se oglašavali novi modeli sapuna i slične kućne potrepština.

Milijuni
Sapunica nazvana AVA još pouzdano traje. Nakon “Ville Marije” i “Ljubavi u Zaleđu” dolazi nam “Urota”, serija o podzemlju, mafiji i politici. Zaista zabavno i zanimljivo iako bi “pravi dečki s Knežije” vjerojatno ustvrdili kako serija s pravim stanjem stvari nema nikakve veze. Prema Rožićevim tvrdnjama, javna je televizija bez javnog natječaja angažirala produkcijsku kuću AVA i isplatila 46 milijuna kuna veći iznos od dogovorenoga. Majetić je tada pak uzvratio kako je u slučaju Ville Marije isplaćeno 28,8 milijuna kuna neto za 160 epizoda te još dodatna dva milijuna na osnovi rejtinga. U 2006. godini uistinu je isplaćeno 46 milijuna kuna (uključujući PDV), ali za seriju “Ljubav u zaleđu” i dio serije “Obični ljudi”. Proizvodna cijena jedne epizode nove serije “Urota” iznosila je 150.000 eura, a RTL-u je navodno prodana za znatno manji iznos. Početna ulaganja od 3,16 milijuna eura skupljena su dijelom iz vlastitih sredstava, a dijelom kreditom podignutim u Hypo banci. Financiranje Hypo banke zapravo je bilo poput ulaganja u rizični kapital jer imovina kojom su jamčena sredstva zajedno s pravima na projekt ne bi bila dovoljna da se banka naplati u slučaju neuspjeha. Rožić je međutim spomenuo i da je HRT za 51 epizodu “Lude kuće” isplatio producentskoj kući “Tvornica bitova” više od 16 milijuna kuna, da su Majetić i Huljić, čelnici AVA produkcije, od HRT-a do sada uprihodili ukupno čak 75 milijuna kuna, te da sudionici “Emisije opće prakse” zarađuju 8000 kuna po emisiji. Istraga na HRT-u kani se, kako doznajemo, uhvatiti baš svega, recimo i nedjeljne emisije o cvijeću Saše Šekoranje. Žele provjeriti stoji li uistinu Šekoranjina 20-minutna priča o cvijeću 40 tisuća kuna, što znači da autor i suradnici po minuti zarade lijepih 2000 kuna. Iako su prošle tri godine od početka snimanja kada su se u međuvremenu pojavile mnoge druge serije konkurentskih producentskih kuća, najgledanija hrvatska sapunica je – prema nekim podatcima – RTL-ova “Zabranjena ljubav”. U proizvodnji ove serije svakodnevno sudjeluje 150 ljudi. Tu su, osim glumaca, uključeni i tehničari, lingvisti te razni drugi stručnjaci. Glumački tim podjednako se sastoji od profesionalaca i amatera, odnosno “naturščika”. Sama produkcija sastoji se od 12 stalnih pisaca koji pišu dnevno po jednu epizodu te osam vanjskih suradnika koji pišu dijaloge na temelju već postojećih scenarija.

Riječ je o licencnom proizvodu, čija je izvorna priča nastala sedamdesetih godina u Australiji pod nazivom “Sons and Daugthers”. Kostur same priče bavi se odnosom među likovima s unaprijed zadanom socijalnom strukturom. Tematika se prilagođava zemlji u kojoj se serija prikazuje. Pisanje priče počinje četiri do pet mjeseci unaprijed, dok se scenarij i produkcijska skripta izrađuju šest tjedana prije nego što se izda završno djelo po kojem se snima. Jedna epizoda domaće sapunice ili sitcoma danas dakle na hrvatskom tržištu stoji od 25 do 30 tisuća eura. Cijena je to koju danas plaćaju sve tri nacionalne televizije privatnim producentskim kućama. No iako će se svi složiti kako je procvat privatnog TV poduzetništva za svaku pohvalu jer glumci napokon rade a gledatelji imaju daleko veći izbor, percepcija javnosti je da se u tom poslu zarađuju milijuni.

Sitkomi
“Kazalište u kući” tvrtke Fikcija stoji tako 240 tisuća kuna, što za 28 naručenih epizoda iznosi oko 6,7 milijuna kuna. “Cimmer fraj” Novu TV navodno stoji oko 27 tisuća eura, dok je za “Bitange i princeze” HTV Interfilmu do sada plaćao 225 tisuća kuna po epizodi. Na cijenu, dakako, utječe i sama glumačka postava jer nije ista stvar angažirate li četiri-pet poznatih, a time i skupih imena ili glumaca na početku karijere. Da bi se krenulo u snimanje sapunice potrebno je samo za start četiri milijuna kuna, što je velik rizik. Tako epizoda “Odmori se, zaslužio si” bez cijene tehnike po epizodi stoji čak 330 tisuća kuna. Također, repriza 30 epizoda “Naših i vaših” zbog raznoraznih razloga stoji nas 700 tisuća kuna, dok se “Villa Marija” po ugovoru smije ukupno tri puta emitirati, a da se ništa dodatno ne plaća. Nameće se, naravno, i pitanje vraća li se TV kućama plaćeni novac. Službeni odgovor je – i te kako. Većina otkupljenog programa, barem prema tvrdnjama s javne televizije, na jednu plaćenu kunu vraća dvije kune, a u nekim slučajevima zarade trostruko i četverostruko od plaćenog. Sudeći prema tome što i njihovi konkurenti RTL, a posebno Nova TV, također otkupljuju dosta vanjske produkcije, nije teško zaključiti kako je riječ o poslu koji se TV kućama isplati.

Cijena epizode (bez cijene tehnike)

Bitange i princeze – 225.000 kuna
Odmori se, zaslužio si – 330.000 kn
Kazalište u kući – 240.000 kn
Luda kuća – 220.000 kn
Ljubav u zaleđu – 180.000 kn
Zabranjena ljubav – 168.000 kn
Villa Maria – 180.000 kn

Komentirajte prvi

New Report

Close