Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Automatika u naletu na sve klase

Autor: Darin Janković
25. studeni 2010. u 22:00
Podijeli članak —

Iako samo pet posto vozača kupuje automobile s automatskim mjenjačem, nema sumnje da će taj trend s vremenom rasti

Na dobro se lako naviknuti – stara je poslovica, primjenjiva i kada je riječ o automobilima. Središnje daljinsko zaključavanje, električno pokretani prozori ili automatski klima-uređaj standard su čak i u automobilima niže klase. Međutim, ono što još nije uhvatilo korijena u navikama hrvatskih vozača je automatski mjenjač.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Prema podacima JATO Dynamicsa od gotovo 21.000 automobila prodanih u prvih šest mjeseci ove godine njih je svega 886 bilo standardno opremljeno automatskim mjenjačem. Ako tome pridodamo još možda stotinjak ili dvije kupaca koji su automatiku odabrali s popisa dodatne opreme, dolazimo do podatka da svega pet posto kupaca novih automobila koristi blagodati automatike. A prednosti ima mnogo: zaboravimo na vrijeme kada je automatika bila pogodna samo za vozila snažnih motora i velikoga okretnog momenta, odnosno kada se cijena mogla “pokriti” samo u automobilima visoke klase. Današnje automatike vrlo solidno funkcioniraju i u jeftinijim vozilima, više nema onoga neugodnog “trzanja” prilikom izmjena stupnjeva prijenosa iako će rasprava o tome “za automatiku i protiv nje” biti vječna. Evo i našeg priloga toj raspravi: u rubrici “za” prije svega stoji udobnost i jednostavnost uporabe posebice u gradskim gužvama kada stalno pritiskanje spojke dodatno umara ionako rastrojene vozače.

Na dobro se lako naviknuti – stara je poslovica, primjenjiva i kada je riječ o automobilima. Središnje daljinsko zaključavanje, električno pokretani prozori ili automatski klima-uređaj standard su čak i u automobilima niže klase. Međutim, ono što još nije uhvatilo korijena u navikama hrvatskih vozača je automatski mjenjač.

Prema podacima JATO Dynamicsa od gotovo 21.000 automobila prodanih u prvih šest mjeseci ove godine njih je svega 886 bilo standardno opremljeno automatskim mjenjačem. Ako tome pridodamo još možda stotinjak ili dvije kupaca koji su automatiku odabrali s popisa dodatne opreme, dolazimo do podatka da svega pet posto kupaca novih automobila koristi blagodati automatike. A prednosti ima mnogo: zaboravimo na vrijeme kada je automatika bila pogodna samo za vozila snažnih motora i velikoga okretnog momenta, odnosno kada se cijena mogla “pokriti” samo u automobilima visoke klase. Današnje automatike vrlo solidno funkcioniraju i u jeftinijim vozilima, više nema onoga neugodnog “trzanja” prilikom izmjena stupnjeva prijenosa iako će rasprava o tome “za automatiku i protiv nje” biti vječna. Evo i našeg priloga toj raspravi: u rubrici “za” prije svega stoji udobnost i jednostavnost uporabe posebice u gradskim gužvama kada stalno pritiskanje spojke dodatno umara ionako rastrojene vozače.

Bira najpovoljniji stupanj
Tu je i (barem u relativnom smislu) povećana sigurnost jer vozač mora misliti samo o upravljanju automobilom držeći stalno obje ruke na upravljaču. Konačno, moderna automatika uvijek odabire najpovoljniji stupanj prijenosa te mijenja stupnjeve na najefikasnijem broju okretaja, a “kick-start” funkcija omogućava vozaču maksimalno ubrzanje samo jakim pritiskom na papučica gasa, bez potrebe trošenja vremena na “abšaltanje”. Međutim, tu su i loše strane: prije svega veća cijena automobila s automatikom jer je riječ o vrlo kompleksnom i sofisticiranom sklopu, a povezano s time tu su i veći troškovi održavanja, odnosno troškvi u slučaju kvara ili prilikom servisa. Zatim, iako s modernim automaticima to više i nije slučaj, radi povećane mase vozila te energetskih gubitaka potrošnja je automobila s ručnim mjenjačem niža nego kod automatika. Izbor vozila s automatskim mjenjačem u Hrvatskoj je bogat. Najjeftiniji model s automatskim mjenjačem u serijskoj opremi je (shodno cjeniku, a ne veznao uz akcije) jest Suzuki Splash sa 1,2-litrenim motorom snage 86 KS koji stoji 93.166 kuna. Odmah do, vjerojatno i jeftinija s nekom akcijom, nalazi se automatska Opel Corsa koja s okruglo 100 “konja” snažnim 1,4-litrenim benzinskim motorom stoji 96.000 kuna u verziji s tri, odnosno još dvije i pol tisuće kuna više u verziji s pet vrata – sve s opremom Enjoy.

Dostupan i Smart
Neposredno uz Corsu je i korporativni brat Chevrolet Aveo koji stoji 98.500 kuna, također s benzincem 1.4 snažnim 100 konjskih snaga i automatskim mjenjačem. Veliku ponudu automatika za svoje male modele ima i Ford te je tako moguće kupiti automatsku Fiestu sa 96 “konja” snažnim benzincem za 110.000 kuna, a 4 KS snažniji Fusion za samo 500 kuna više. Može i jeftinije: Smart Fortwo u verziji 1.0 Coupe Pure stoji 86.000 kuna, a nadoplata automatike je svega 2300 kuna. Chevrolet je predvodnik i u nešto višoj klasi jer atraktivni Cruze s 1,8-litrenim benzincem snage čak 141 KS i automatikom stoji razumnih 126.600 kuna, dok je oko 6000 kuna više potrebno izdvojiti za novu generaciju Opel Astre s motorom snage 115 KS. U sličnom cjenovnom razredu svoj automatski Megane nudi Renault, atraktivni novi Juke nudi Nissan, a cijenom se blizu nalazi i Škoda Octavia opremljena Tiptronicom, nekad ekskluzivom prestižnog Audija (model 1.6 sa 102 KS stoji 141.000 kuna). Hyundai ne nudi automatiku kao serijsku opremu, ali je s dizelskim verzijama modela i30 (čija cijena počinje od 105.000 kuna) automatski mjenjač moguće nadoplatiti za 8700 kuna.

Kompaktna klasa
U kompaktnoj klasi serijski automatski mjenjač nudi i Peugeot u svom modelu 308, Honda u Civicu, Mazda u kompaktu oznake “3”, američki Dodge u modelu Caliber. Zanimljiva je još jedna Suzukijeva automatska ponuda: SX4 1.6 Auto sa 120 KS koji stoji 119.900 kuna. Kako idemo prema prestižnijim segmentima, tako je automatika sve prisutnija bez obzira je li standardno ugrađena ili s popisa moguće opreme, i to u različitim oblicima: kao DSG s dvostrukom spojkom ili CVT s varijabilnim prijenosom, automatika s mogućnošću ručnoga sekvencijalnog mijenjanja brzina i slično. Možemo zaključiti: nema dileme da će malo pomalo automatika uzimati sve više maha i kod hrvatskih vozača, posebice kada će masovna proizvodnja spustiti cijenu tog sustava, a stalni razvoj učiniti ga potpuno ravnopravnim ručnom mjenjaču u smislu potrošnje i “elegancije” rada.

Kontrola

Nikad nema zamjene za vozača
Ma kako pametna bila automatika, nikad nije pametna poput vozača te činjenica da s ručnim mjenjačem u potpunosti kontrolirate rad svog vozila sigurno stoji, posebice prilikom dinamičnije vožnje ili loših vremenskih uvjeta.

Autor: Darin Janković
25. studeni 2010. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close