Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE
Transport i logistika
Novi logistički hub

Željeznica je ključna za prijevoz tereta: ‘Jedan vlak zamjenjuje 50 kamiona’

ENNA Transport spremna za otvaranje kontejnerskog terminala Rijeka Gateway.

Autor: PD VL native tim
01. rujan 2025. u 22:00
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL

Otvaranje novog kontejnerskog terminala Rijeka Gateway (RGW) početkom jeseni 2025. godine označit će jednu od najvećih prekretnica za riječku luku, ali i za cijeli prometni pravac od Jadrana prema srednjoj Europi. Riječ je o tehnološki najnaprednijem kontejnerskom terminalu u jugoistočnoj Europi, s dubinom ispred obale od 20 metara što omogućava prihvat najvećih svjetskih kontejnerskih brodova. U takvom projektu ključnu ulogu ima željeznica – a posebno ENNA Transport, prvi privatni željeznički cargo operater u Hrvatskoj, koji će biti glavni nositelj intermodalnog prometa s novog terminala.

Mladi tim u Rijeci

ENNA Transport u sastavu je ENNA grupe od 2015. godine, a trenutno zauzima više od 20 posto tržišta cargo prijevoza na hrvatskim prugama. Kompanija zapošljava oko 200 ljudi u Hrvatskoj i regiji, a riječki tim Enne trenutno čine 42 zaposlenika – 18 strojovođa, 17 pregledača vagona i sedam djelatnika u uredu.

“Prosjek godina nam je 38, što nas čini mladim, ali iskusnim i fleksibilnim timom. To je u našem poslu iznimno važno jer se svakodnevno susrećemo s izazovima koji zahtijevaju brzu prilagodbu. Posebno smo ponosni što ulažemo u buduće kadrove – stipendiranjem učenika Željezničke tehničke škole u Zagrebu osiguravamo da nove generacije strojovođa imaju priliku učiti i razvijati se u sustavu,” ističe Leon Dolušić, voditelj operative ENNA Transporta u Rijeci. Dodaje da su u tri i pol godine broj zaposlenih u Rijeci povećali za četiri puta, a s obzirom na rast poslovanja, gotovo stalno imaju raspisane natječaje za strojovođe i druge izvršne radnike. To je jedan od primjera pozitivnog učinka novog terminala na razvoj i zapošljavanje u riječkoj regiji, a očekuje se da će terminal privući i dodatne investicije u skladišta, distribucijske centre i prateće usluge.

Pripreme za početak rada terminala

Pripreme za otvaranje terminala započele su još prije dvije godine. Najzahtjevniji dio bio je zapošljavanje i obuka kadrova, kao i testiranja operativnih procesa.

“Od listopada 2024. počeli smo s probnim postavama vlakova na terminal, u koordinaciji s HŽ Infrastrukturom i Rijeka Gatewayem. Tijekom travnja i svibnja ove godine mjesec dana smo testirali opremu i uvježbavali ukrcaj i iskrcaj kontejnera. Završna ‘generalna proba’ održana je u kolovozu, kada smo doveli šest vlakova dužine 500 metara, tovarenih praznim kontejnerima. Sve je prošlo iznimno uspješno, a danas možemo reći da smo u potpunosti spremni za početak rada terminala,” naglašava Dolušić.

Uloga u projektu i širenje poslovanja

ENNA Transport u projektu Rijeka Gateway ima dvostruku ulogu – operativnu i stratešku. Naime, sestrinska tvrtka ENNA Logic suvlasnik je terminala s udjelom od 49 posto, dok ENNA Transport preuzima ključnu funkciju povezivanja Rijeke s europskim odredištima.

“Već sada imamo redovite polaske vlakova iz Rijeke prema Mađarskoj i Srbiji, a s otvaranjem terminala očekujemo nastavak rasta i otvaranje novih koridora prema srednjoj Europi. To nam daje sigurnost u budućnost jer je koncesija za terminal dodijeljena na 50 godina,” objašnjava Dolušić.

ENNA Transport danas upravlja flotom od 17 modernih lokomotiva (početkom 2026. dolaze još dvije nove) te s više od 250 vagona, a uz Hrvatsku, tvrtke ima u Srbiji, Sloveniji i Mađarskoj. Posebna prednost jest interoperabilni sustav prijevoza – lokomotive koje krenu iz Rijeke voze bez zamjene preko granice, a mijenja se samo strojovođa, što ubrzava prijevoz i smanjuje troškove.

Izazovi riječkog pravca i važnost nizinske pruge

Unatoč potencijalu, riječka pruga prema Zagrebu predstavlja jedan od najvećih izazova. Riječ je o staroj jednokolosiječnoj pruzi s velikim usponima, zbog kojih vlakovi iz Rijeke moraju biti podijeljeni na dvije polovice.

“Svaki vlak od 500 metara i 19 vagona s prosječnom težinom od 1.200 do 1.600 tona mora se dijeliti zbog uspona od 28 promila što je jedan od najvećih uspona na željeznici u Europi. To zahtijeva dodatne lokomotive i povećava troškove. Ipak, uz dobru suradnju s HŽ Infrastrukturom vjerujemo da ćemo pronaći rješenja do izgradnje nove nizinske pruge,” kaže Dolušić.

7 vlakova

ENNA Transport planira otpremati dnevno, što znači 350 kamiona manje na cestama

Izgradnja nizinske pruge Zagreb – Rijeka ključna je za daljnji razvoj. “Današnje potrebe daleko nadmašuju mogućnosti stare pruge. To je kao da Zagreb i Rijeku povezuje uska lokalna cesta,” ističe Dolušić i podsjeća da se na području riječkog bazena nalazi velika koncentracija industrije, luka različitih namjena i terminala povezanih željeznicom i da bi svi imali višestruku korist od izgradnje nizinske pruge.

Željeznica umjesto kamiona

Jedna od najvećih prednosti terminala Rijeka Gateway je prelazak s cestovnog na željeznički prijevoz. ENNA Transport planira otpremati oko sedam vlakova dnevno. Kada bi se isti teret prevozio cestom, a ne željeznicom, bilo bi to još 350 kamiona više na cesti svakog dana. “To znači manje gužvi na riječkoj zaobilaznici, manje emisije CO2 i veći stupanj održivosti. Naše lokomotive voze na električni pogon, a na terminalu ćemo koristiti elektro-baterijske manevarske lokomotive, što dodatno smanjuje utjecaj na okoliš,” naglašava Dolušić.

Budućnost riječkog prometnog pravca

Otvaranje Rijeka Gatewaya potvrđuje stratešku ulogu Rijeke kao vrata srednje Europe. “Vjerujem da će se uočiti važnost riječkog prometnog pravca i da će se pristupiti intenzivnoj izgradnji nizinske pruge. ENNA Transport će, kao lokalni i regionalni prijevoznik, nastaviti rasti, jačati svoju poziciju u Hrvatskoj i regiji te otvarati nova tržišta,” zaključuje Leon Dolušić.

Otvaranjem terminala Rijeka Gateway Hrvatska dobiva novu razvojnu priliku, a ENNA Transport, kao glavni željeznički operater, imat će presudnu ulogu u pretvaranju Rijeke u sjevernojadransku točku ulaska robe za cijelu Europu.

Sadržaj omogućila ENNA Grupa

Autor: PD VL native tim
01. rujan 2025. u 22:00
Podijeli članak —

New Report

Close