Dvije su važne značajke kompanijske izvozne statistike koje odskaču u prošloj godini – snažan pad izvoza kod najveća tri izvoznika i impresivan izvozni uzlet nekoliko tvrtki koji je donekle pokrio minus vodećih. U prvoj grupi, nažalost, sva tri vodeća poduzeća ili kako ih volimo nazivati naše izvozne perjanice – Ina, Pliva i Boxmark Leather, imaju čak dvoznamenkasti pad izvoznih prihoda. Ukupno te su tri tvrtke na godišnjoj razini izvezle 1,58 milijardi kuna manje. Ina i dalje ima uvjerljivu prednost pred ostalima, ostvaruje dvostruko veći izvoz od drugorangirane Plive, ali je on za 880 milijuna kuna manji nego prethodne godine. Pritom pad vrijednosti prodaje na drugim tržištima u Ini traje u kontinuitetu već pet godina, tijekom kojih je iznos izvoza gotovo prepolovljen. Pliva, pak, plasira 80 posto svoje proizvodnje u inozemstvu, najviše u SAD i Rusiju, ali lanjska izvozna izvedba nije uspješnija na godišnjoj razini, kao uostalom i drugim farmaceutskim proizvođačima, izuzev Belupa. Za hrvatsku tvrtku austrijskog proizvođača kožnih proizvoda za automobilsku industriju Boxmark Leather prošla godina bila je prva u kojoj je zastao kontinuiran rast izvoza, ali je i dalje očuvao svoju poziciju u vodećoj trojci.
A za razliku od ove trojke najveći hrvatski hoteljer Valamar Rivijera ne samo da se nastavlja uzdizati na listi top izvoznika, pa je preskočio Petrokemiju, nego je i apsolutni lider po ostvarenom neto izvozu. U okolnostima kada su gotovo svi najveći izvoznici ujedno i najveći uvoznici, padom izvoza i uglavnom rastom izvoza Valamaru pripada trofej stvarnog izvoznika broj jedan. U skupini tvrtki koje su se lanjskim izvoznim rezultatima naročito istaknule i pomaknule na izvoznoj rang-ljestvici pulski je brodograditelj Uljanik, te Agencija Alan. Uljanik se zapravo vratio na stare pozicije u sam izvoznički vrh, iz kojeg se kratko povukao u 2015. U pregledu podataka ne daju se konsolidirani prihodi, no i riječki škver 3. maj koji je dio Uljanik grupe lani je ostvario povećanje izvoznih prihoda i podigao se na ljestivi izvoznika. Predsjednik uprave Gianni Rossanda ističe kako je brodogradnja tradicionalno izvozno orijentirana, a za za očuvanje pozicije u brodogradnji važno je osigurati kontinuitet narudžbi brodova s uvjetima koji omogućuju i punu zaposlenost kapaciteta i profitabilnost kompanije. Sadašnje stanje u tom pogledu, kaže, nudi dobru sliku budućnosti. Agencija Alan državna je tvrtka preko koje i domaći proizvođači naoružanja i vojne opreme izvoze svoje proizvode. Vojna industrija lani je zabilježila rekordan izvozni rezultat, odraz čega je i lanjski skok Alana, prema podacima iz registra godišnjih financijskih izviješća od 746 posto. Izvozom Alan još nije prestigao karlovačkog proizvođača oružja HS Produkt, najvećeg hrvatskog proizvođača u ovom sektoru, koji je također lani ostvario zamijetan rast prodaje na stranim tržištima, 40-postotni, te je nadomak ulasku među deset vodećih izvoznika.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu