Uspjeh hrvatskih tenisica Miret zanimljiv je iz više razloga, ali jedan je najočitiji

Autor: Bernard Ivezić , 07. ožujak 2020. u 09:08
Foto: Goran Stanzl/PIXSELL

Uspjeh Kickstarter kampanje startupa Miret značajan je ako se zna da je u jednom danu dosegnuo promet kakav bilježe ozbiljne kompanije iz branše i pri tome trećinu prodaje ostvario od izvoza.

Iako se startupi u Hrvatskoj, kao i njihovi uspjesi, uglavnom vežu za tehnološke proizvode, iznenađenje je pripremio domaći startup Miret. Upravo je na Kickstarteru, globalno dominantnoj crowdfunding platformi, napravio najveću prodaju tenisica domaće proizvodnje ikad.

U jednom danu prodao ih je u vrijednosti četvrt milijuna kuna. U tri dana očekuje da će ih prodati za više od 50.000 eura, a kampanja na Kickstarteru trajat će cijeli mjesec. Bilo kako bilo, kampanja je ovom domaćem startupu već sad uspjela s obzirom da je inicijalno tražio svega 10.000 dolara kapitala.

Uspjeh Mireta zanimljiv je iz više razloga, ne samo startupima, već i većim tvrtkama u Hrvatskoj, posebno onima koje traže načine kako prodaju proširiti u inozemstvo. Prvi i očit razlog je inicijalni volumen prodaje.

Relativno novi brend tenisica domaće proizvodnje, Miret, koji iza sebe nema logistiku većih igrača, uspio je, možda i nakratko, dosegnuti dnevnu prodaju koju imaju veći igrači u njegovoj branši.

Primjerice, Borovo sa 138 milijuna kuna prihoda u 2018. i prodajom takoreći sve dane u godini trebalo bi imati prosječan dnevni promet od oko 400.000 kuna. Za jedan startup u tom slučaju 250.000 kuna prihoda u jednom danu uopće ne zvuči loše.

Globalno pravi trenutak
Drugi razlog je što je Miret u tom jednom danu odmah udio svoje inozemne prodaje podigao na razinu 30-40 posto. Naime, nakon Hrvatske idući najveći broj podržavatelja, a time i kupaca njegovih tenisica dolazi redom iz SAD-a, Slovenije, Njemačke i Austrije.

U većem broju još su zastupljeni podržavatelji iz Belgije, Nizozemske, Australije, BiH i Kanade. Uglavnom, da sjedite u prodaji nekog domaćeg proizvođača obuće i razmišljate gdje bi se isplatilo prodavati, zasigurno biste na popis željenih tržišta stavili dobar dio popisanih zemalja. Razloga ima još. Miret tenisice nisu roba koja se prodaje po niskim cijenama. Premium brendovi tenisica u Hrvatskoj idu po prosječnim cijenama od 400 do 800 kuna, a nerijetko i više.

Miretove tenisice, znači brend domaće proizvodnje i dizajna, stoje oko 570 kuna (85 dolara), a kampanja na Kickstarteru upravo je pokazala da ima ljudi koji to smatraju prihvatljivom cijenom. Startup Miret proizvodi tenisice od prirodnih materijala poput konoplje, kenafa, lana, kukuruza, eukaliptusa i vune. Ukupno, tvrde da je prirodno čak 97 posto materijala ugrađenih u tenisicu što je čini jednom od najekološkijih na svijetu.

Usto, Miretove se tenisice nakon tri godine u kompostu gotovo potpuno razgrade. Vlasnici startupa su braća Domagoj i Hrvoje Boljar, kojima je ovo nastavak obiteljskog biznisa proizvodnje obuće u kojem su imali i uspona i padova. Novi startup počeli su pak razvijati školski. Napravili su proizvod, testirali ga, dogurali do četvrte iteracije proizvoda, testirali tržište, ušli u prvi klimatski akcelerator u Hrvatskoj, koji su organizirali Zicer i EIT Climate-KIC, te lani uzeli investiciju od 50.000 eura za osam posto udjela od najvećeg VC fonda u Hrvatskoj Fil Rouge Capitala.

Njihov ulazak na tržište, a samim time i kampanja na Kickstarteru, poklapa se s trendom rasta potražnje za ekološkim proizvodima, posebno onim koji naglašavaju da svojim primjerom mijenjaju cijele industrije. Možete o klimatskoj aktivistici Greti Thunberg imati mišljenje kao Donald Trump, ali CGS-ovo istraživanje navika američkih potrošača za 2019. godinu pokazalo je da je 65 posto kupaca rođenih nakon 1995. godine, znači svih mlađih od 25 godina, u posljednjih godinu dana kupilo barem jedan proizvod koji je prijateljski prema okolišu.

Industrija proizvodnje tenisica je pak vrlo prljava. Glavni je problem plastika, kako zbog intenzivnog korištenja naftnih derivata u proizvodnji tenisica, tako i zbog činjenice da su onda one nerazgradive. Godišnje u moru završi čak 16 milijuna tona nerazgradive obuće, a problem gomilanja otpada u morima se, unatoč upozorenjima, ne smanjuje. Procijenjeno je da je 1950. u moru završilo 2 milijuna tona/m3 plastike, a da se danas u more baca u prosjeku 400 milijuna tona/m3 plastike godišnje.

Tehnološke kampanje
Do sada su ovakve uspjehe u pravilu na Kickstarteru imali tehnološki proizvodi. No, ima i primjera gdje nisu inicijalno požnjeli isti uspjeh kao Miret. Primjerice, prije dvije godine CircuitMess Alberta Gajšaka na Kickstarteru je napravio kampanju za MAKERphone, DIY mobitel, u kojoj je prikupio ukupno 2,4 milijuna kuna.

Bila je to i ostala jedna od najboljih domaćih Kickstarter kampanja. No, start joj je bio skromniji od onog koji je zabilježio Miret. U prvom danu MAKERphone je došao do 100.000 kuna kapitala. Ima i mnogo uspješnijih primjera.

Tako je osječki startup Orca, koji je napravio naočale za upravljanje dronovima FPV.one, i koji je ukupno skupio 2,7 milijuna kuna, u prvom danu na Kickstarteru požnjeo rekordnih 1,5 milijuna kuna. Svi su se oni, jednako kao i Miret sada, morali natjecati i s jednom drugim trendom.

Globalno se ovaj segment crowdfundinga, znači crowdfunding koji rade Kickstarter i Indiegogo, gdje se preko uređene platforme prikupljaju sredstva za neki novi proizvod ili uslugu, suočava s padom tržišta od prosječno 17 posto godišnje. No, s bazom od 5,8 milijuna redovitih podržavatelja jasno je zašto će platforme poput Kickstartera još dugo ostati zanimljive svima koji žele lansirati novi proizvod i izaći na strana tržišta. Miret je potvrda da prostora ima.

Komentirajte prvi

New Report

Close