Tehnološko poduzetništvo postalo je globalno, ali njegovo srce kuca lokalno

Autor: Michael Spence , 30. ožujak 2022. u 22:00
Foto: Shutterstock

Zadovoljavanje lokalnih potreba zahtijeva razumijevanje lokalnih problema, te kompanije moraju tražiti talente s detaljnim poznavanjem domaćih uvjeta i dobrim vezama s poduzetnicima.

Brzorastuće tvrtke i startupi nekada su bili rezervirani za Silicijsku dolinu i Seattle. Više ne. Danas se Sjedinjene Američke Države mogu pohvaliti s nekoliko inovacijskih središta, uključujući Austin, Miami, New York i Washington.

Posljednjih godina slična su se čvorišta pojavila i u Europi, uključujući Amsterdam, Berlin, Helsinki, London, Pariz i Stockholm. Ali ovaj fenomen više nije ograničen na napredna gospodarstva Zapada. Zapravo, startup kultura postala je globalna.

Na vrhu popisa inovatora je Kina, a Indija je blizu. No jednorozi (privatne tvrtke procijenjene na više od milijarde dolara) mogu se naći u širokom rasponu zemalja, uključujući tržišta u nastajanju i nova napredna gospodarstva, poput Brazila, Indonezije, Izraela, Japana, Nigerije, Singapura i Južne Koreje.

Najveći udio visoko rastućih poduzeća može se naći u financijskoj tehnologiji (fintech), s ostalim ključnim sektorima, uključujući e-trgovinu, internetski softver i usluge, zdravstvenu zaštitu, obrazovnu tehnologiju, umjetnu inteligenciju, kibernetičku sigurnost, a logistika opskrbnih lanaca i isporuka ne zaostaju. Očita je jedna zajednička nit: digitalno gospodarstvo.

Značajna aktivnost, rast i stvaranje vrijednosti mogu se naći i u sektorima povezanima s tranzicijom na zelenu energiju i kružnim gospodarstvom.

Primjerice, tvrtka Back Market sa sjedištem u Parizu, procijenjena na 5,7 milijardi dolara, olakšava obnovu i recikliranje elektronike, čime pomaže u rješavanju rastućeg svjetskog problema. Biomedicinska znanost – s primjenom u medicini, zdravstvu, poljoprivredi i sintetičkoj biologiji još je jedno značajno područje inovacija.

Međutim, digitalna domena pružila je posebno plodno tlo za inovacije diljem svijeta. To u velikoj mjeri odražava njenu sve veću pristupačnost, koju prije svega omogućuje brzo širenje mobilnog interneta. S više od 6,6 milijardi pametnih telefona koji se danas koriste, tržište digitalnih usluga koje se isporučuju na internetu ogromno je i obuhvaća gotovo 84% svjetskog stanovništva.

Širenje mobilnog interneta
Jednako važno, kombinacija javnih i privatnih ulaganja povećala je brzinu i kvalitetu veza mobilnog interneta i smanjila troškove uređaja s omogućenim internetom i podacima koji se prenose streamingom.

Indija je najbolji primjer kako dostupnost i pristupačnost podržavaju pojavu novih ekonomskih ekosustava unutar kojih inovacije, poduzetnička aktivnost i proširene usluge potrošačima mogu napredovati.

Niske prepreke ulasku na tržište također pomažu: kapitalni zahtjevi su mali, a velika i rastuća ponuda kreativnih talenata dostupna je startupima za zapošljavanje.

Nadalje, za brojne tvrtke koje pružaju digitalne usluge troškovi su obično koncentrirani na softver i razvoj, pri čemu pristupačne usluge računalstva u oblaku eliminiraju potrebu za stvaranjem i upravljanjem ogromnom infrastrukturom informacijske tehnologije. Dakle, marginalni troškovi dodavanja potencijalnih kupaca niski su.

Za internetske tvrtke, adresabilno ukupno tržište često je veliko. U mnogim područjima, kao što je softver, proteže se svijetom.

Kineske procjene pokazuju da je prosječna udaljenost između prodavatelja i kupca na platformama za e-trgovinu otprilike 1000 kilometera, u usporedbi s pet kilometara za tradicionalno maloprodajno ili uslužno poslovanje.

Internetske tvrtke ne samo da prisvajaju kupce od tradicionalnih tvrtki; one također uslužuju potrošače do kojih tradicionalne tvrtke nikada nisu stigle. Osobito u gospodarstvima u razvoju poticaj za ulaganje u digitalnu infrastrukturu i širenje mobilnog interneta stoga je iznimno snažan, usklađujući privatne poslovne modele usmjerene na dobit s ciljem uključivog gospodarskog rasta.

Iako je internet uklonio mnoge geografske prepreke, tvrtke s visokim rastom ne mogu se pojaviti bilo gdje. One ostaju koncentrirane u poduzetničkim središtima. Na primjer, od 24 jednoroga u Njemačkoj, 17 ih ima sjedište u Berlinu, a pet u Münchenu. Od 24 najbolja francuska jednoroga, 19 ih ima sjedište u Parizu, a jedan u pariškom predgrađu.

Ta koncentracija odražava važnost lokalnih ekosustava koji podupiru poduzetničke aktivnosti, uključujući industriju rizičnog kapitala, platforme kapitala za rast, pravne usluge i usluge zapošljavanja te učinkovite regulatorne okvire. Raznovrsna tvrda i meka infrastruktura također može povećati učinkovitost i dinamičnost inovacijskog procesa, ali to se razvija s vremenom.

Povoljno regulatorno okruženje
Multinacionalne kompanije često potiču napredak u tim sektorima podrške, donoseći svoje iskustvo, mogućnosti i globalne veze.

No, te tvrtke ne primjenjuju samo isti poslovni model u novim okruženjima, dovodeći postojeće zaposlenike kako bi vodili taj proces. Budući da se mogućnosti razlikuju od zemlje do zemlje, a zadovoljavanje lokalnih potreba zahtijeva razumijevanje lokalnih problema, tvrtke moraju tražiti talente s detaljnim poznavanjem domaćih uvjeta i vezama s lokalnim poduzetnicima.

U ovom digitalnom dobu sve zemlje mogu i trebaju težiti razvoju čvorišta inovativnog poduzetništva.

No, da bi uspjele, moraju njegovati njegove ključne sastojke, posebno ljudski kapital, infrastrukturu digitalne mreže, povoljno regulatorno okruženje i politike koje potiču financiranje. U svojim naporima moraju iskoristiti karakteristike lokalnih ekosustava u kojima napreduju inovacije. Tehnološko poduzetništvo postalo je globalno, ali njegovo srce kuca lokalno.

© Project Syndicate, 2022.

Komentirajte prvi

New Report

Close