Deal sa Scenicom je koristan, ali ne i spasonosan za 3. maj

Autor: Marija Brnić , 02. ožujak 2020. u 22:00
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL

Ministar Horvat iznio oprezan plan za državna jamstva gradnje, po principu ‘tko se jednom opeče…”

Da se 3. maj ne može lako dići na površinu i disati sam simbolično pokazuje i jučerašnja najava Uprave na ZSE da će kasniti s predajom nerevidiranih financijskih izvještaja za 2019.

Poziva se, naravno, na krah većinskog vlasnika Uljanika koji je uzrokovao i blokadu poslovanja 3. maja. Osim toga, nakon Uljanikovog preuzimanja 3. maj je ostao i bez vlastitih računovodstvenih i drugih službi, koje je morao nanovo ustrojavati. No, i uz sav trud novog menadžmenta i financijsku pomoć Vlade, 3. maju se izlazak iz gliba još ne nazire, ma kako pozitivno zvuče i objave o poslovima gradnje polarnih kruzera i jamstvima koje će država dati za njih.

Zbog pravila EK sam 3. maj potpore države više ne može dobiti. Jamstvom za 150 mil. kuna potkraj 2019. omogućen mu je posao na tri broda za narednih godinu i pol. Nova jamstva kojima se najavljuje osiguravati gradnju pet polarnih kruzera vrijednu 860 milijuna eura, neće dobiti 3. maj, nego naručitelj i ujedno brodograditelj – australska grupa Scenic.

Zadnje vijesti kažu da Scenic osniva tvrtku u Hrvatskoj, te će svoje projekte realizirati zapravo sam, uz obećano dobivanje u potkoncesiju dijela prostora od 3. maja, koji će, pak, biti angažiran samo u gradnji brodskog trupa. Nije to, naravno, bezvrijedan posao za tvrtku koja je u teškoćama i konstantno u strahu od blokada računa.

Po trupu se očekuje prihod od 20 milijuna eura. No, teško je kompleksan model kojim se dogovara gradnju Scenicovih kruzera nazvati pomaganjem 3. maju. Scenic će se, istina, pobrinuti i naći kreditore izvan Hrvatske, a Hrvatska će jamstvima osigurati financiranje do 48% iznosa jedne gradnje.

Tek po okončanju jednog broda, po riječima ministra gospodarstva Darka Horvata, uslijedit će praćenje iduće gradnje, sve iz opreza kako se opet ne bi opekli s jamstvima za brodove. Horvat za ovaj tjedan najavljuje da će Scenic biti spreman za prvu investiciju – oko 10 milijuna eura u sofisticiranu opremu brodogradilišta u kojemu namjerava graditi brodove. Država, ukratko, traži način da privuče gradnju serije brodova veće vrijednosti, nudeći ulagaču i teren i jamstva.

Njime će se u Rijeci u idućih pet do šest godina očuvati brodogradnja. No, to se nikako ne može nazvati i rješenjem za 3. maj. On budućnost može imati samo uz strateškog investitora, što, kako se da zaključiti, Scenic ipak nije.

Komentirajte prvi

New Report

Close