‘Treba paziti jer nema samo crnih startupa već i crnih investitora’

Autor: Bernard Ivezić , 12. travanj 2019. u 08:01
Algebra Lab u Zagrebu/Tomislav Miletić/PIXSELL

Marc Wesselink, mentor iz najvećeg startup HUB-a u Europi upozorio je kako put startupa do novca nikada nije jednostavan.

Automatizacija radnih mjesta u ugostiteljstvu i nautičkom turizmu, novi načini građenja karijera i povezivanja talenata s tvrtkama te pojednostavljivanje putnih procedura za zaposlenike i tvrtke samo su neke od ideja koje su u četvrtak na Investors Conferenceu u Algebra Labu u Zagrebu predstavili startupi.

Njih dvadesetak, od kojih više od polovice pripada prvoj generaciji novog Algebra Lab – Zip inkubatora, bilo je u potrazi za investicijama. U prosjeku su tražili 100.000 eura investicije za idućih godinu dana razvoja i prikupljanje prvih korisnika. Marc Wesselink, mentor iz najvećeg startup HUB-a u Europi, Startupbootcampa u Amsterdamu, i osnivač VC tvrtke Venturerock upozorio je da im put do novca neće biti jednostavan. Investitori imaju brojna pravila kojima ocjenjuju da li je u neku tvrtku uložiti ili ne. Wesselinkov je popis poduži.

"I meni osobno propala su četiri startupa od njih 12 tako da sam ovakve preporuke naučio na svojoj vlastitoj koži i stoga prvo gledam tržište, poslovni model, tim i trenutak u kojem se startup želi krenuti", kaže Wesselink. Dodaje da ako se te četiri stvari i poslože, nakon ima još mnogo okidača koji će ga spriječiti da uloži u neki startup. Prva stvar je ako startup nije testirao svoju ideju na tržištu i nema mjerljive podatke kojima bi mogao potkrijepiti interes potencijalnih kupaca.

Druga stvar je predugačak razvoj. Wesselink smatra da svaki startup koji svoj testni proizvod razvija duže od šest mjeseci radi presporo, odnosno odugovlači s testiranjem svoje ideje na tržištu. Dodaje da startupi često griješe i s time da moraju sve napraviti sami.

On savjetuje da na tržištu pronađu gotov hardver i softver i samo ga modificiraju, čisto da vide hoće li inovacija koju su smislili ponuditi interes kupaca. Nakon toga kaže da ga jako zanima kakav je odnos u timu. Smatra i da osnivači moraju biti posvećeni samo jednom startupu, ne imati njih još nekoliko u zalihi.

Članove tima pak moraju pratiti s HR alatima i dobro balansirati osobnosti. K tome, gleda i da se startup usmjeri na ključnu stvar u svojoj fazi razvoja.   Vidio sam startupe koji su mi došli s prezentacijom svoje korporativne kulture, a još nisu imali gotov proizvod i mogućnost da skaliraju što samo pokazuje da su rasipali resurse", kaže Wesselink.

Dodaje da u trenutku kad traže strateškog partnera ili investitora startupi moraju dobro procijeniti te ljudi.  "Ima mnogo crnih poslovnih anđela i prije nego od nekoga uzmete novac dobro provjerite tko je i kako radi, tražite ga da vas spoji sa startupima u koje je prije uložio, jer ako nešto ne valja znajte da je mnogo startupa baš zato propalo i nakon što su dobili investicije", kaže Wesselink.

Komentirajte prvi

New Report

Close