Iz američke kulture nam dolazi vrlo slikovita fraza koja, iako donekle izgubi svoju slikovitost u prijevodu, može biti vrlo poticajna. Radi se o izrazu „When going gets tough, tough gets going“, odnosno, u situaciji koja je krizna ili teška, preživljavaju oni koji su snažniji. Treba li se u krizi baviti sportom i ojačati, svakako ne bi škodilo. No u određenom tržišnom smislu, opstanak će zaslužiti oni koji se budu dovoljno brzo prilagodili uvjetima okruženja. Uzmimo na primjer marketinške aktivnosti i ponašanje potrošača. U zadnjih par dana, veliki dio medijskog prostora se uskomešao na vijest o tome da je potrošački optimizam na najnižoj razini. Iskreno, to i nije neka dramatična vijest obzirom na razinu negativiteta kojemu smo izloženi ne samo u osobnom životu, već i životu države, društva i svijeta. Ljudi štede i suzdržano troše reaktivno i u skladu sa cjelokupnom ekonomskom atmosferom.
Da je racionalno štedjeti – je ali da li je racionalno štedjeti sada – nije. Lekcija koju bismo trebali naučiti iz ovog recesijskog iskustva a koju svaki racionalni akter zna je slijedeće: Štedi se u vrijeme blagostanja a troši se u vrijeme krize. Kad bi se većina potrošača ponašala na ovaj način, ne bi ovisili o kontekstu i ne bi diskontirali vlastitu budućnost već bi u sebi štednju prihvatili kao vrijednost, i možda se okrenuli nekim malo manje materijalnim vrijednosnima. Kako bilo, povećano suzdržavanje od trošenja nikako se ne sviđa ponuđačima dugotrajnijih i luksuznijih dobara. Prema jednoj ekonomskoj teoriji, može doći do paradoksa štednje, što znači da štednja velikog broja ljudi može dovesti do intenzivne stagnacije u procesu tržišne ponude i potražnje te u konačnici do otkazivanja radnih mjesta upravo onih koji štede.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu