Žito Grupa ulazi u investicijski ciklus vrijedan 105 milijuna eura, najavljeno je na događanju koji je jedna od vodećih poljoprivredno-prerađivačkih slavonska kompanija organizirala u Čepinu.
Objava poslovnih rezultata u 2024. i najava novih ulaganja jedna je od rijetkih prilika u kojoj je Marko Pipunić, osnivač i predsjednik Uprave Žito Grupe, javno govorio o svojim poslovnim počecima, ali i komentirao stanje u sektoru koje je sve lošije. Novinare je zanimalo i potencijalni izlazak kompanije na tržište kapitala, odnosno prikupljanje kapitala putem IPO-a, no konkretne potvrde nije bilo.
Poslovna transformacija
“Još 2017. godine smo odlučili da idemo u poslovnu transformaciju. Jedan od oblika transformacije je IPO te je donesena odluka da je to najbolji put. No, da bi se to dogodilo potrebno je napraviti mnogo priprema. Ne želim spekulirati kada bi to moglo biti, no nadam se što brže”, rekao je Pipunić, ističući kako smatra da je upravo emotivna vezanost uz tvrtku ono što osnivaču i vlasniku možda najviše otežava donošenje takve odluke.
Kako je istaknuto na predstavljanju, tvrtka je lani ostvarila rekordni rast EBITDA-e od 7,5 posto na 66,3 milijuna eura, dok su prihodi iznosili 335 milijuna.
“Model s više djelatnosti omogućava nam da u ovoj cikličnoj industriji, koja uvelike ovisi o cijenama sirovina na svjetskim tržištima, imamo stabilan poslovni model”, istaknuo je Jozo Ljubičić, član Uprave za financije Žito Grupe. Kompanija, naime, posluje u četiri segmenta (ratarstvo, stočarstvo, industrija te trgovina i kooperacija) te je vertikalno integrirana, odnosno proizvodnja je organizirana od “polja do stola”.
Rast EBITDA-e, s druge strane, objašnjava Ljubičić, rezultat je kontinuiranih ulaganja koja su u posljednjih devet godina iznosila 200 milijuna eura, i nastavljaju se. Najavljene investicije trebale bi biti realizirane u roku od tri godine, a najviša od 31 milijun eura odnosi se na rekonstrukciju i izgradnju svinjogojskih farmi, kojih je trenutačno čak devet u portfelju Žito Grupe.
Dodatnih 18 milijuna otići će na projekte zelene energije, odnosno ulaganja u solarne panele i baterijske sustave, a 12 milijuna u izgradnju nove tvornice stočne hrane i silosa s obzirom na to da su oni Vitalke trenutačno prekapacitirani. Novom investicijom oni bi trebali biti podignuti sa 100 tisuća na 200 tisuća tona. Dodatnih po 10 milijuna eura bit će investirano u navodnjavanje i mehanizaciju, dok će rekonstrukcija rafinerije ulja stajati oko 8 milijuna.
Odluka o tome kako će ta ulaganja biti financirana još uvijek nije donesena, rekao je Ljubičić. “Trenutačno smo nisko zadužena kompanija te investicije možemo financirati ili kroz dug ili kroz IPO”, objasnio je.
Predsjednik Uprave kompanije, koja obilježava 35 godina poslovnog puta, kaže da mu je oduvijek bila vizija stvarati novu vrijednost. “Taj osjećaj je neprocjenjiv i ne može se kupiti”, poručuje Pipunić koji se rijetko javno eksponira, a razlog za to bila je krajnja rizičnost poslovanja. “Nakon uspona brzo može uslijediti pad, no sada je došlo naše vrijeme jer smo postali važan subjekt u društvu”, kaže Pipunić koji je u više desetljeća poslovanja kupio brojne tvrtke, većinom one u poslovnim problemima i pred stečajem, ali niti jednu iz procesa privatizacije, naglasio je Pipunić.
Kupio je tako, primjerice, i tvornicu ulja Čepin, danas najvećeg prerađivača uljarica u državi čiji se proizvodi na tržištu nalaze pod brendom Tena i koja uzima 25 posto tržišnog udjela. “Bili smo restauratori i inovatori”, kaže Pipunić, ističući ulazak u sektor svinjogojstva 2001. kao jednu od najvažnijih poslovnih odluka.
Danas su drugi najveći proizvođač tovnih svinja, a njihov je pršut najprodavaniji proizvod na policama trgovačkih lanaca. Kada su se odlučili na taj iskorak 2017. (proizvodnju pršuta), prisjeća se Pipunić, mnogi su ga pitali zašto i kako pršut u Slavoniji. No, on je, kao i kada je devedesetih odlučio pokrenuti poslovanje, bio, kaže, hrabar i s vizijom.
Strateško pitanje
Osnivač Žita osvrnuo se i na kupnju agro biznisa Fortenove. Kaže da mu nije žao što Žito nije odabrano za novog vlasnika te da je Podravka dobar kupac koji ima potencijal od bivših poljoprivrednih kompanija Fortenove stvoriti europski konkurentnu tvrtku.
Za loše brojke u domaćoj poljoprivredi kaže da je riječ o strateškom pitanju za državu. Hrvatska je premalo ulagala i danas teško hvata korak s europskom konkurencijom. Kako je nadoknaditi, kompleksno je pitanje, poručuje.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu