Razgovarali smo s predsjednikom Vijeća našeg nacionalnog regulatora za elektroničke komunikacije, poštu i željeznicu – Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM) Tonkom Obuljenom o temi pristupačnosti i što sve ova agencija čini za inkluzivnije društvo.
Povod je bila konferencija Pristupačna budućnost koju HAKOM tradicionalno organizira s Poslovnim dnevnikom u lipnju, a čiji je cilj povezivanje kreatora politike i regulatora, industrije i stručnjaka za standardizaciju i tehnologije s korisnicima – osobama s invaliditetom, ali i podizanje svijesti o ovoj temi u društvu.
Koje su najvažnije aktivnosti koje je HAKOM poduzeo za poboljšanje pristupačnosti elektroničkih komunikacijskih usluga osobama s invaliditetom?
Još prije desetak godina prepoznali smo potrebu za aktivnijim angažmanom na području pristupačnosti te smo potaknuli suradnju s udrugama osoba s invaliditetom. Razina suradnje rasla je s godinama kako je raslo i međusobno povjerenje, a kvaliteti rada sigurno je pridonijelo i aktivno uključenje FER-a. U sklopu suradnje razvili smo Pristupačno web sjedište s metodologijom za izradu pristupačnog web sjedišta, koju smo javno podijelili da svi mogu naučiti na našim iskustvima iz projekta, sličnu metodologiju za izradu pristupačnih mobilnih programskih rješenja, aplikaciju, tj. ozbiljnu igru za podizanje svijesti o važnosti ispravnog pristupanja osobama s različitim tipovima invaliditeta naziva “Susretnica”, aplikaciju “Kviz”, čija je osnovna namjena informiranje potrošača, posebno osoba s invaliditetom o njihovim potrošačkim pravima u digitalnom svijetu te istovremeno, prvenstveno tu misleći na programere i dizajnere digitalnog sadržaja, za podizanje svijesti o preprekama s kojima se susreću osobe s invaliditetom pri korištenju tim uslugama.
Ne smijem zaboraviti projekte iz posljednjih godina u kojima smo pripremili priručnike i materijale za održavanje radionice o inkluziji, digitalnoj pristupačnosti i primjeni Susretnice u osnovnim školama te smo pomogli našem putničkom željezničkom prijevozniku HŽPP-u i upravitelju kolodvora HŽ infrastrukturi da putovanje vlakom ubuduće bude pristupačnije. Tako je u sklopu tog projekta izrađena radionica s materijalima koja povećava kompetencije željezničkog osoblja u pristupačnosti te su također izrađene komunikacijske ploče za putovanje vlakom kao vid potpomognute komunikacije.
Prva takva ploča već je postavljena za Glavnom kolodvoru u Zagrebu, a ovih dana slične naljepnice pojavit će se u vlakovima HŽ Putničkog prijevoza. Do kraja ove godine u planu imamo i prototip AI asistenta za pitanja u vezi s korisničkim pravima u elektroničkim komunikacijama, ali koji će imati implementirane elemente pristupačnosti koje drugi, slični asistenti ili AI Chatbotovi nemaju. Odgovori AI asistenta će se bazirati na strukturiranoj podlozi koju čini naš pravilnik s korisničkim pravima i Zakon o elektroničkim komunikacijama te naša česta pitanja i odgovori.
Također, uvijek podupiremo rad osoba s invaliditetom pa smo se rado uključili i u projekt Iskustvo zlata vrijedi, a i za ovogodišnju konferenciju odabrali smo proizvode koje su izradile osobe s invaliditetom. Izmijenili smo i tzv. korisnički pravilnik kako bismo osobama s invaliditetom omogućili najbolju moguću razinu usluge, a aktivno smo iznosili prijedloge za optimizaciju prava korisnika jer smo bili uključeni i u radnoj skupini za izradu Zakona o zahtjevima za pristupačnost proizvoda i usluga.
Koji su izazovi HAKOM-a i tržišta u implementaciji pristupačnih rješenja ?
Kratki rok prilagodbe, kao i puno novina koje donosi regulacija pristupačnost proizvoda i usluga sigurno su najveći izazovi pred nama. Spremni smo učiti, razvijati se i surađivati s tržištem, ali i svim ostalim tijelima. U tom cilju, u rujnu ćemo osnovati tri Savjetodavna mehanizma: za djecu, za starije osobe te naravno – za osobe s invaliditetom. Izvjesno je da je potrebna aktivna suradnja svih dionika pa ćemo u rad mehanizama pozvati predstavnike udruga, operatora, akademske zajednice, nadležnih državnih tijela. Cilj je napraviti bazu za razmjenu ideja i dobrih praksi.
Želimo konkretne rezultate kao posljedicu konkretnih aktivnosti jer svi smo u novom području koje moramo zajednički razvijati. Donošenje zakona smatramo tek prvim korakom ka uspješnoj implementaciji, a otvoreni smo i za suradnju s ostalim regulatornim tijelima iz okruženja. Dodatno, živimo u vremenu brzih tehnoloških promjena, a ako želimo osigurati digitalnu inkuziju potrebno je korisnike prethodno osvijestiti o mogućnostima, ali i rizicima te iste tehnologije. U tom smjeru, sretan sam što mogu najaviti da će do kraja lipnja biti izrađeno ukupno pet webinara koji su svojevrsni HAKOM-ovi vodiči u digitalnom okruženju, a bit će pristupačni.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu