Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Zagreb biodizelom štedi 4 milijuna kuna godišnje

Autor: Ivan Pandžić
27. rujan 2006. u 06:30
Podijeli članak —

Već je sljedeće godine plan da najmanje 10 autobusa vozi na čisti biodizel, a njih stotinu na mješavinu u kojoj bi 95 posto sačinjavao eurodizel, a pet posto biodizel

Nakon studije Ekonerga koja je pokazala isplativost uvođenja biodizela u ZET-ove autobuse, zagrebačko poglavarstvo danas bi trebalo donijeti odluku o uvođenju novog goriva u autobuse svog prijevoznika. Potvrdio je to jučer Darko Vuletić, pročelnik za poljoprivredu i šumarstvo te ujedno predsjednik zagrebačkog ogranka HSS-a. Nakon donošenja odluke prvi autobus na pogon biodizelom trebao bi početi voziti do početka 2007. godine, a do 2011. godine 150 autobusa ili polovica voznog parka ZET-a. Već je sljedeće godine plan da najmanje 10 autobusa vozi na čisti biodizel, a njih stotinu na mješavinu u kojoj bi 95 posto sačinjavao eurodizel, a pet posto biodizel. Ekonerg je izračunao da bi osim iznimnih ekoloških benefita uporaba biodizela donijela i ukupne godišnje uštede od četiri milijuna kuna, i to uz troškove izgradnje dvaju novih tankova za biodeizel, zamjenu određenih dijelova u autobusima i obuku mehaničara.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Otpadno jestivo ulje
Da bi se ambiciozni plan proveo, potrebno je riješiti važne logističke probleme. Godišnje potrebe ZET-a za biodeizelom iznosile bi 13,2 milijuna litara koje se planiraju pokriti prikupljanjem otpadnog jestivog ulja iz restorana te sadnjom uljane repice. U Zagrebu bi se godišnje moglo prikupiti “samo” 600.000 litara otpadnog jestivog ulja koje se izvozi ili završava u kanalizaciji. Za prikupljanje iz restorana treba dati koncesiju posebnoj tvrtki koja bi prikupljeno prodavala zasad jedinoj hrvatskoj tvornici za proizvodnju biodizela Modibitu iz Ozlja. Tvrtka bi zatim prodavala biodizel ZET-u. Druga stvar koju je potrebno organizirati je sijanje uljane repice na ukupno 15.000 hektara (150 milijuna četvornih metara) zemljišta kako bi se pokrio ostatak potreba. Zagreb nema takve kapacitete pa će se morati osloniti na poljoprivrednu proizvodnju Sisačke i Zagrebačke županije.“Moramo razmotriti mogućnost potpora Zagreba za poljoprivrednike u dvije susjedne županije”, rekao je jučer Vuletić. Snježana Fijan Parlov iz Ekonerga naglasila je i da je na proizvodnji biodizela u Njemačkoj zaposleno 19.000 ljudi pa da bi Hrvatska trebala iskoristiti njegove gospodarske potencijale. Zagreb je od Ekonerga zatražio i prijedlog lokacije za tvornicu biodizela, a institut je predložio novu poduzetničku zonu u Sesvetama, ali je zbog toga nastao prijepor između HSS-a i SDP-a. Od tristotinjak zainteresiranih za proizvodnju u toj zoni nema nikoga tko bi želio proizvoditi biodizel.

Nakon studije Ekonerga koja je pokazala isplativost uvođenja biodizela u ZET-ove autobuse, zagrebačko poglavarstvo danas bi trebalo donijeti odluku o uvođenju novog goriva u autobuse svog prijevoznika. Potvrdio je to jučer Darko Vuletić, pročelnik za poljoprivredu i šumarstvo te ujedno predsjednik zagrebačkog ogranka HSS-a. Nakon donošenja odluke prvi autobus na pogon biodizelom trebao bi početi voziti do početka 2007. godine, a do 2011. godine 150 autobusa ili polovica voznog parka ZET-a. Već je sljedeće godine plan da najmanje 10 autobusa vozi na čisti biodizel, a njih stotinu na mješavinu u kojoj bi 95 posto sačinjavao eurodizel, a pet posto biodizel. Ekonerg je izračunao da bi osim iznimnih ekoloških benefita uporaba biodizela donijela i ukupne godišnje uštede od četiri milijuna kuna, i to uz troškove izgradnje dvaju novih tankova za biodeizel, zamjenu određenih dijelova u autobusima i obuku mehaničara.

Otpadno jestivo ulje
Da bi se ambiciozni plan proveo, potrebno je riješiti važne logističke probleme. Godišnje potrebe ZET-a za biodeizelom iznosile bi 13,2 milijuna litara koje se planiraju pokriti prikupljanjem otpadnog jestivog ulja iz restorana te sadnjom uljane repice. U Zagrebu bi se godišnje moglo prikupiti “samo” 600.000 litara otpadnog jestivog ulja koje se izvozi ili završava u kanalizaciji. Za prikupljanje iz restorana treba dati koncesiju posebnoj tvrtki koja bi prikupljeno prodavala zasad jedinoj hrvatskoj tvornici za proizvodnju biodizela Modibitu iz Ozlja. Tvrtka bi zatim prodavala biodizel ZET-u. Druga stvar koju je potrebno organizirati je sijanje uljane repice na ukupno 15.000 hektara (150 milijuna četvornih metara) zemljišta kako bi se pokrio ostatak potreba. Zagreb nema takve kapacitete pa će se morati osloniti na poljoprivrednu proizvodnju Sisačke i Zagrebačke županije.“Moramo razmotriti mogućnost potpora Zagreba za poljoprivrednike u dvije susjedne županije”, rekao je jučer Vuletić. Snježana Fijan Parlov iz Ekonerga naglasila je i da je na proizvodnji biodizela u Njemačkoj zaposleno 19.000 ljudi pa da bi Hrvatska trebala iskoristiti njegove gospodarske potencijale. Zagreb je od Ekonerga zatražio i prijedlog lokacije za tvornicu biodizela, a institut je predložio novu poduzetničku zonu u Sesvetama, ali je zbog toga nastao prijepor između HSS-a i SDP-a. Od tristotinjak zainteresiranih za proizvodnju u toj zoni nema nikoga tko bi želio proizvoditi biodizel.

Stari autobusi
Paralelno s uvođenjem biodizela treba i dalje raditi na modernizaciji voznog parka ZET-a. Više od 100 autobusa starije je od 18 godina i neće sljedeće godine uopće moći na ulicu, a kamoli uvesti biodizel koji se neće točiti u vozila starija od 10 godina. I uz navedene probleme Zagreb je ipak prvi grad u Hrvatskoj koji uvodi biodizel u svoj prijevoz čime će znatno sudjelovati u europskim direktivama koje nalažu da do 2010. godine ekološka goriva moraju sudjelovati u ukupnoj potrošnji s najmanje 5,7 posto.

Autor: Ivan Pandžić
27. rujan 2006. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close