Vision Zero – sigurnost cestovnog prometa uz obnovljive izvore energije

Autor: PD VL native tim , 24. rujan 2023. u 22:01
Author: Native tim PD/VL redakcija@poslovni.hr Main Headline: Vision Zero – sigurnost cestovnog prometa uz obnovljive izvore energije Subtitle: Dr. sc. Tomislav Škreblin, pomoćnik Uprave za tehničke poslove, Centar za vozila Hrvatske Lines of Text: S Tomislavom Škreblinom, pomoćnikom Uprave za tehničke poslove u Centru za vozila Hrvatska, pričali smo o brojnosti voznog parka u Hrvatskoj, njegovoj prosječnoj starosti i ispravnosti te važnosti tehničkih pregleda za sigurnost prometa. Vjerujemo da je danas tehnička ispravnost vozila na višoj razini nego prije 20 ili 30 godina. Naravno, jasno je da svako vozilo na cesti (bi trebalo biti) tehnički ispravno. No, što kažu vaša statistika i podaci? U 2022. godini registrirano je 2,497.639 vozila različitih kategorija. Od toga je najviše osobnih automobila, tzv. kategorija M1: 1,836.016 vozila. Brojnost voznog parka raste iz godine u godinu, ali i starost voznog parka u RH i dalje raste, što znači da u prosjeku češće kupujemo rabljena vozila. Tako je prosječna starost osobnih automobila porasla s 13,04 godine u 2021. na 13,29 godina u 2022., ali još je lošija ukupna prosječna starost voznog parka u RH gdje je prosječna starost narasla sa 14,34 na 14,59 godina. Srećom, prosječna starost prvi put registriranih vozila raste, odnosno, broj prvi put registriranih vozila i novih vozila raste. Tako je u prvih 9 mjeseci 2023. godine registrirano 43,326 novih osobnih automobila što u odnosu na 32,385 novih osobnih automobila iz 2022. godine predstavlja porast od gotovo 34%! Dakle, trendovi su počeli pokazivati svjetlo na kraju tunela, iako treba imati na umu da se još uvijek radi o količinama premalim da bi utjecale na ukupnu starost cijelog voznog parka. Što se tiče elektrificiranih vozila, njih je u RH još uvijek vrlo malo. Najviše je hibridnih vozila (23,923) među koje spadaju i tzv. “mild hibridi” gdje se radi zapravo o vozilima s konvencionalnim pogonom koja su opremljena uređajem za rekuperaciju dijela energije kočenja; električnih je vozila 4,799, a najmanje je plug-in hibridnih vozila (2,544). Koliko vozila ‘ne prođe’ tehnički pregled isprve i zašto? Otprilike svako peto vozilo ne prođe na tehničkom pregledu, najčešće zbog nedostataka na kočnicama, svjetlima, karoseriji, pneumaticima i motoru. Svjetla, kočnice i pneumatici su dijelovi vozila koji su izloženi trošenju i normalno je da je najveći broj nedostataka nađen na tim dijelovima i sklopovima, ali nedostaci na karoseriji i motoru, najčešće korozija i zauljenost, predstavljaju zapravo posljedicu starosti voznog parka. Na koje načine sustav stanica za tehnički pregled podiže razinu sigurnosti u prometu? Svako registrirano vozilo mora proći kroz sustav stanica za tehnički pregled na kojemu se utvrđuju neispravnosti koje vlasnik mora otkloniti ako želi nastaviti prometovati javnim prometnicama. Na taj se način broj neispravnih vozila smanjuje na najmanju moguću mjeru. Također, najneodržavanija vozila koja se na ovaj način proglašavaju neispravnima se, zbog neisplativosti popravka, odjavljuju i recikliraju. Spomenimo tu i provjeru sastava ispušnih plinova kod svakog vozila i uvidjet ćemo da se djelovanjem sustava sprječava smanjivanje kvalitete okolišnog zraka. Sustav se trenutno priprema i za uvođenje ispitivanja broja emitiranih čestica iz vozila Euro 5b ili boljih ekoloških kategorija čime će se pouzdanije otkrivati vozila s kojih su skinuti DPF filteri, no više o tome u budućnosti. Je li Vision Zero koncept moguć ikada? U bližoj budućnosti ne, međutim, uvođenjem autonomnih električnih vozila uz adekvatnu energetsku i informacijsku infrastrukturu pretpostavljam da je moguće doći vrlo blizu tom idealu pogotovo ako će se koristiti isključivo obnovljivi izvori energije.v Infobox (): Starost voznog parka u Hrvatskoj i dalje raste, ali raste i broj prvi put registriranih vozila i novih vozila, tako da bi se polako mogao zaustaviti negativan trend Infobox (): izjava IME PREZIME Izjava titula ihicae quas mo ipsandit andaepel Izjava ipsandipsae pro oditatus quam, inverit autem resecab illupta epudaessin c Infobox (): 13,3 godina bila je prosječna starost osobnih automobila porasla u 2022. godini Infobox (): Svaki peti ne prođe tehnički pregled Otprilike svako peto vozilo ne prođe na tehničkom pregledu, najčešće zbog nedostataka na kočnicama, svjetlima, karoseriji, pneumaticima i motoru Credit: PD Caption: Svako registrirano vozilo mora proći kroz sustav stanica za tehnički pregled na kojemu se utvrđuju neispravnosti koje vlasnik mora otkloniti, Foto: PD

Dr. sc. Tomislav Škreblin, pomoćnik Uprave za tehničke poslove, Centar za vozila Hrvatske.

S Tomislavom Škreblinom, pomoćnikom Uprave za tehničke poslove u Centru za vozila Hrvatska, pričali smo o brojnosti voznog parka u Hrvatskoj, njegovoj prosječnoj starosti i ispravnosti te važnosti tehničkih pregleda za sigurnost prometa.

Vjerujemo da je danas tehnička ispravnost vozila na višoj razini nego prije 20 ili 30 godina. Naravno, jasno je da svako vozilo na cesti (bi trebalo biti) tehnički ispravno. No, što kažu vaša statistika i podaci?

U 2022. godini registrirano je 2,497.639 vozila različitih kategorija. Od toga je najviše osobnih automobila, tzv. kategorija M1: 1,836.016 vozila.

Brojnost voznog parka raste iz godine u godinu, ali i starost voznog parka u RH i dalje raste, što znači da u prosjeku češće kupujemo rabljena vozila. Tako je prosječna starost osobnih automobila porasla s 13,04 godine u 2021. na 13,29 godina u 2022., ali još je lošija ukupna prosječna starost voznog parka u RH gdje je prosječna starost narasla sa 14,34 na 14,59 godina.

Svaki peti ne prođe tehnički pregled

Otprilike svako peto vozilo ne prođe na tehničkom pregledu, najčešće zbog nedostataka na kočnicama, svjetlima, karoseriji, pneumaticima i motoru

Srećom, prosječna starost prvi put registriranih vozila raste, odnosno, broj prvi put registriranih vozila i novih vozila raste. Tako je u prvih 9 mjeseci 2023. godine registrirano 43,326 novih osobnih automobila što u odnosu na 32,385 novih osobnih automobila iz 2022. godine predstavlja porast od gotovo 34%!

Dakle, trendovi su počeli pokazivati svjetlo na kraju tunela, iako treba imati na umu da se još uvijek radi o količinama premalim da bi utjecale na ukupnu starost cijelog voznog parka.

Što se tiče elektrificiranih vozila, njih je u RH još uvijek vrlo malo. Najviše je hibridnih vozila (23,923) među koje spadaju i tzv. “mild hibridi” gdje se radi zapravo o vozilima s konvencionalnim pogonom koja su opremljena uređajem za rekuperaciju dijela energije kočenja; električnih je vozila 4,799, a najmanje je plug-in hibridnih vozila (2,544).

Koliko vozila ‘ne prođe’ tehnički pregled isprve i zašto?

Otprilike svako peto vozilo ne prođe na tehničkom pregledu, najčešće zbog nedostataka na kočnicama, svjetlima, karoseriji, pneumaticima i motoru.

Svjetla, kočnice i pneumatici su dijelovi vozila koji su izloženi trošenju i normalno je da je najveći broj nedostataka nađen na tim dijelovima i sklopovima, ali nedostaci na karoseriji i motoru, najčešće korozija i zauljenost, predstavljaju zapravo posljedicu starosti voznog parka.

Na koje načine sustav stanica za tehnički pregled podiže razinu sigurnosti u prometu?

Svako registrirano vozilo mora proći kroz sustav stanica za tehnički pregled na kojemu se utvrđuju neispravnosti koje vlasnik mora otkloniti ako želi nastaviti prometovati javnim prometnicama. Na taj se način broj neispravnih vozila smanjuje na najmanju moguću mjeru. Također, najneodržavanija vozila koja se na ovaj način proglašavaju neispravnima se, zbog neisplativosti popravka, odjavljuju i recikliraju. Spomenimo tu i provjeru sastava ispušnih plinova kod svakog vozila i uvidjet ćemo da se djelovanjem sustava sprječava smanjivanje kvalitete okolišnog zraka.

Sustav se trenutno priprema i za uvođenje ispitivanja broja emitiranih čestica iz vozila Euro 5b ili boljih ekoloških kategorija čime će se pouzdanije otkrivati vozila s kojih su skinuti DPF filteri, no više o tome u budućnosti.

Je li Vision Zero koncept moguć ikada?

U bližoj budućnosti ne, međutim, uvođenjem autonomnih električnih vozila uz adekvatnu energetsku i informacijsku infrastrukturu pretpostavljam da je moguće doći vrlo blizu tom idealu pogotovo ako će se koristiti isključivo obnovljivi izvori energije.

Sadržaj omogućio CVH

Organizator
Glavni partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner

New Report

Close