Već za koju godinu riječka luka bit će najveća na sjeveru Jadrana

Autor: Suzana Varošanec , 07. studeni 2021. u 22:00
Na potpisivanju ugovora o ulaganju uz čelnike kompanija i premijer i resorni ministar/NEL PAVLETIĆ/PIXSELL

Ovaj zajednički projekt postat će temelj rasta i održivosti lučkog poslovanja i sektora za Rijeku i RH, kaže P. Vujnovac.

Potpisivanjem 50-godišnjeg ugovora o koncesiji za Rijeka Gateway, APM Terminals i ENNA i formalno su ušli u projekt projektiranja, izgradnje i rada novog kontejnerskog terminala u Rijeci, priopćili su iz ENNA-e navodeći da je posrijedi zajedničko ulaganje dviju tvrtki na hrvatskoj strani sjevernoga Jadrana.

Procijenjena vrijednost koncesije na 400 metara izgrađenoj obali iznosi oko 20,5 milijardi kuna, a obveza koncesionara u prve dvije godine je ostvarenje prometa kontejnera od dva milijuna TEU jedinica (ekvivalent dvadesetstopnog kontejnera).

250

milijuna eura investicija u gradnju i opremanje na terminalu Zagrebačka obala

Dva milijuna kuna iznosi stalni dio koncesijske naknade, promjenjivi dio 4 ili 6% bruto godišnjeg prihoda terminala, a koncesionar će trebati nabaviti i instalirati opremu na terminalu, te u drugoj fazi izgraditi produžetak još 280 metara obalnog zida.

Treća faza je opcijska, odnosno ako se za to ispune uvjeti izgradit će još 320 metara obalnog zida. Novi terminal bit će opremljen s tri dizalice brod-obala, a na kraju druge faze ukupno s četiri dizalice, inače trenutačno najveće dostupne na tržištu, te će Rijeka Gateway zato biti sposoban za prihvat plovila do 24.000 TEU.

Dugo čekani razvoj

Investicija se ukupno procjenjuje na oko 250 milijuna eura, odnosno u prvoj fazi na oko 100 milijuna eura. Koncesionar je njihova zajednička tvrtka: Rijeka Gateway d.o.o. sa sjedištem u Vukovaru. Osnovana je društvenim ugovorom s članskim udjelima od 51 i 49 posto od strane članica konzorcija APM Terminals i ENNA Logic, sastavnice ENNA Grupe koja spada među najbrže rastuće hrvatske kompanije.

Ponuda ovog konzorcija odabrana je u lipnju na međunarodnom javnom natječaju, dok sklapanjem koncesijskog ugovora kreće realizacija, što znači dugo čekani predstojeći, brzi razvoj riječkog prometnog pravca.

To znači širenje intermodalnog prijevoza, novo direktno zapošljavanje – u prvoj fazi oko 400 radnih mjesta, kasnije još toliko, ali i indirektno će rasti brojke s visokokvalitetnim novim radnim mjestima, zaključno s ciljem pozicioniranja luke Rijeka na logističku kartu kao ulaznu luku u srednju Europu.

2

milijuna TEU jedinica prometa kontejnera obveza koncesionara u prve 2 godine

Kako navodi ravnatelj Lučke uprave Rijeka Denis Vukorepa, supotpisnik ugovora sa strane davatelja koncesije, 1. siječnja 2024. terminal će biti operativan, a po završetku te druge faze Zagrebačke obale, te uključujući aktivnosti tvrtke Jadranska vrata, riječka luka će biti najveća kontejnerska luka na sjevernom Jadranu s oko 1,5 milijuna TEU jedinica (500.000 TEU odnosi se na Jadranska vrata).

Ukupan promet riječke luke u 2021. će biti, kaže, na oko 360.000 TEU, odnosno raste oko 5% u odnosu na 2020. godinu.

Najvažniji morski izlaz

Za APM terminals, tvrtku svjetskog kontejnerskog brodara A.P. Moller – Maersk, koja upravlja s 80-ak terminala u svijetu, razvoj novog terminala u luci Rijeka u skladu je s njihovom strategijom “Sigurnije, bolje, veće”.

Naime, prema Mortenu Engelstoftu, izvršnom direktoru APM Terminalsa, investitor je prepoznao rastuću potrebu za učinkovitim, dobro upravljanim i modernim terminalima koji služe kao ulazne točke na lokalna i regionalna tržišta, približavajući kontejnersku robu krajnjim potrošačima.

Stoga su uvjereni da će Rijeka Gateway, s dobrom lokacijom Rijeke i snažnom povezanošću sa zaleđem, postati važna točka na karti lučke logistike u Hrvatskoj, ali i u široj srednjoeuropskoj regiji.

Isto uvjerenje dijeli i Pavao Vujnovac, predsjednik uprave ENNA grupe koji smatra da će ovaj zajednički projekt ulaganja u Zagrebačku obalu (Rijeka Gateway) postati temelj rasta i održivosti lučkog poslovanja i logističkog sektora za Rijeku i Republiku Hrvatsku.

Prema Vujnovcu, Rijeka Gateway i modernizacija željezničke infrastrukture najveći je hrvatski nacionalni projekt koji će povezati Luku Rijeka s kontinentalnom Hrvatskom i srednjoeuropskim zemljama, olakšavajući poslovne prilike i brzi gospodarski rast ne samo u logistici, već u svim uslugama i svim industrijama.

Očito će Maersk imati veliku ulogu u jačanju lučnog prometa riječkog terminala pa tako i kroz razvoj integriranih proizvoda kontejnerske logistike za njihove važne kupce, a očekivati je u Rijeci uz robu iz Dalekog istoka i terete iz cijelog svijeta, dok će ENNA Logic kao pružatelj željezničkih usluga, ujedno velik igrač na tržištu željezničkog prijevoza, i dalje biti njihov pouzdani lokalni partner kao i dosad.

Svečanosti potpisivanja ovog ugovora u petak u Rijeci su prisustvovali i premijer Andrej Plenković, Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, riječki gradonačelnik Marko Filipović, zamjenik župana Vojko Braut te danski veleposlanik u Hrvatskoj Ole Henrik Frijs-Madsen.

Prema Plenkoviću, koncesijski ugovor stvara preduvjete da Rijeka preuzme vodeću ulogu u prekrcaju tereta na sjevernom Jadranu i postane najvažniji morski izlaz za središnju i jugoistočnu Europu.

Komentirajte prvi

New Report

Close