Kako inspirirati tim, zadržati najbolje ljude i motivirati nove generacije, pitanje je o kojem se raspravljalo na konferenciji ‘Change Makers’ u organizaciji Poslovnog dnevnika s dvoje iskusnih lidera u sklopu predavanja posvećenih izazovima modernog menadžmenta. Ana Josipović, direktorica People & Culture odjela u METRO Hrvatska, u svom izlaganju ‘Lider koji pokreće – kako inspirirati, zadržati i osnažiti tim’ otkrila je kako transformacijsko vodstvo može oblikovati organizaciju budućnosti te što u praksi znači osnaženo vodstvo (empowering leadership).
Josipović je kazala kako se u svojoj karijeri susrela s raznim transformacijama i tvrdi: “Najvažnije nije ono što ste rekli, nego kako ste to rekli i kako su se ljudi u tom trenutku osjećali.’’
Stručnjakinja naglašava da je važno da lideri svojim zaposlenicima daju priliku da pogriješe, jer ljudi iz grešaka dolaze do najboljih rješenja, dok se inovacije događaju iz svakodnevnih razgovara s klijentima i zaposlenicima koji su na ‘prvoj liniji fronte’. Josipović je naglasila da su lideri budućnosti agilni u svom vodstvu, dok osnaženi lideri grade kulturu u kojoj ljudi imaju slobodu i odgovornost za inovacije i rast.
Odmah nakon nje, Saša Krajinović, član Uprave i COO Jadranka turizma, kroz predavanje ‘Upravljanje timovima u doba velike fluktuacije’ pokazao je na konkretnim primjerima iz hotelske industrije kako velike organizacije mogu ostati stabilne i učinkovite unatoč stalnim promjenama u radnoj snazi. Riječ je o industriji u kojoj zbog njezine sezonalnosti ima puno fluktuacije, posebice zadnjih godina. Za Krajinovića ključno je pitanje kako produžiti sezonu.
“Bazen domaćih radnika je presušio. Stvari su se promijenile, nekada su šefovi svoju poziciju gradili samo na autoritetu, danas nije tako. Mladi danas prvotno gledaju kakav im je mogući karijerni putu u kompaniji, a svaki zaposlenik očekuje personalizirani pristup i komunikaciju od svog šefa’’, rekao je Krajinović.
Izazov je koliko dugo treba radnicima u turizmu da se ‘uhodaju’ u posao, stručnjak kaže kako je to obično oko mjesec i pol dana, dok za poziciju kuhara, da budu na razini starijih kolega, obično treba i dva mjeseca, a takvog vremena u zemlji s velikom sezonalnosti nema.
Konkretna rješenja i najbolje prakse
Kako okolišno, društveno i korporativno upravljanje (ESG) iz strateških planova prelazi u stvarnu poslovnu praksu? Na to pitanje pokušalo se odgovoriti kroz Use Case Arena: ‘Od riječi do djela: ESG u praksi’ u sklopu konferencije ‘Change Makers’ u organizaciji Poslovnog dnevnika. Stručnjaci su kroz studiju slučaja htjeli pokazati konkretna rješenja i najbolje prakse u okolišnom, društvenom i korporativnom upravljanju. Katarina Brinar (Hrvatski Telekom) i Tatjana Petričušić (Coca-Cola HBC Adria) predstavile su primjere implementacije ESG-a. U Hrvatskom telekomu znali su da moraju pomiriti tehnološki napredak i onečišćenje okoliša. Problem na koji su išli je što je na hrvatskom tržištu, prema njihovoj anketi, oko pet milijuna mobitela koji su u ladicama i ne koriste se, a 13 posto ih nije nigdje odlagalo jer nije znalo gdje bi ih pravilno zbrinulo.
“Vidjeli smo da promijeniti ponašanje korisnika neće biti lako, te smo 2023. godine napravili platformu ‘Poziv koji ne propuštaš’ i uveli smo razne cirkularne poslovne modele. Izazov s mobitelima u odnosu na fiksnu opremu,poput primjerice routera koje je lakše popraviti ili reciklirati, je što mobiteli nakon što se prodaju nisu na jednom mjestu’’, pojasnila je Brinar.
Ipak od 2023. prikupili su i zbrinuli 70 tisuća mobitela i tableta, a Brinar posebno naglašava da samo u devet mjeseci 2023. od kad je platforma pokrenuta prikupljeno je više otpada ove vrste nego u 2021. i 2022. zajedno.
U Coca-Coli rade Izvješća o održivosti redovito svako godine još od 2003. godine, te im to pruža izvrsnu priliku da samo vide koliki su napredak napravili kroz godine. Tatjana Petričušić izjavila je kako tako dugoročno vođenje izvješća pokazalo i društvene promjene, primjerice 2003. se nije pratilo koliko je žena među zaposlenima, a danas je to jedan od podataka koji se prikuplja i gleda se koliko ih je na čelnim pozicijama.
Nakon toga uslijedio je intervju 2na1 ‘Liderstvo u eri održivosti i transparentnosti’, u kojem je Zoran Barac (ZŠEM) i Darko Tipurić (EFZG, Hrvatsko društvo ekonomista) raspravili o tome kako se liderstvo prilagođava novim standardima održivosti, transparentnosti i digitalizacije te koje kompetencije definiraju lidere budućnosti.
Barac je kazao kako ako vodimo interes o svim interesnim dionicima onda je riječ o djelotvornom korporativnom upravljanju, dok je Tipurić naglasio kako je korporativno upravljanje nezgrapno prevedena engleska riječ governance, te da se često pogrešno pobrka s menadžmentom.
Stručnjak iz Hrvatskog društva ekonomista kaže kako je temeljni problem hrvatskog korporativnog upravljanja što ako ga ne osnažimo, opet ćemo imati nisku produktivnost, a tako ne možemo graditi konkurentnost.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu