Uredba o kabotaži unijela podjele među autobusne prijevoznike

Autor: Darko Bičak , 20. srpanj 2021. u 22:00
Foto: Žarko Bašić/PIXSELL

Zatvorenost tržišta te nemogućnost daljnjega razvoja poslovanja svakog od prijevoznika, poručuje UHAP.

Nakon što je proteklog tjedna Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u Hrvatskoj stavilo na snagu uredbu o kabotaži u autobusnom prometu u Hrvatskoj, došlo je do svojevrsnog medijskog rata između prijevoznika kojima nova regulativa pretežito pogoduje te onih koji smatraju da će zbog nje imati problema u poslovanju.

Prijevoznici okupljeni u Koordinaciju javnolinijskog prijevoza putnika Hrvatske udruge poslodavaca (HUP) ističu da je dopuštanje kabotaže šokantna odluka koja će ih uništiti te su o tome jučer i razgovarali s resornim ministrom Olegom Butkovićem koji im je, prema njihovim riječima, obećao da će se u najkraćem mogućem roku napraviti revizija ove uredbe te ispitati svi njezini efekti.

Nelogičnost kabotaže

“Već prvi dani poslovanja po novom modelu pokazuju svu nelogičnost kabotaže. Za primjer, cijena karte za 400km linije Rijeka – Split je do sada bila oko 210kn, a sada je prijevoznik koji vozi liniju Ljubljana-Rijeka-Split u kabotaži naplaćuje 99kn. Istodobno za 120km iste linije od Ljubljane do Rijeke karta košta 199kn.

To je čisti damping koji možda kratkoročno koristi putnicima jer će kratko vrijeme plaćati jeftinije karte, no nakon što konkurencija propadne, cijene će otići daleko iznad sadašnjih”, rezolutan je Hrvoje Meštrović, predsjednik HUP-ove Koordinacije prijevoznika.

S druge strane, u Udruzi hrvatskih autobusnih prijevoznika (UHAP), kojoj je na čelu Krešimir Čumbrek, kažu da su svjesni nedostataka postojećeg stanja na tržištu. “Zatvorenost tržišta te nemogućnost daljnjeg razvoja poslovanja svakog od tih prijevoznika je do sada bila u potpunosti onemogućena.

Ukidanje usklađivanja voznih redova, otvaranje novih linija, još 2016. kao i pandemija koja je pokazala sve nedostatke neuređenog stanja u autobusnoj industriji, pokazala je apsolutno sve nedostatke s kojim se mi kao poduzetnici nosimo, kao i putnici koji apsolutno gube u cijeloj priči.

Država koja je neusklađivanjem zakona s EU regulativom dovela Hrvatsku u ograničavajuću i prometno loše povezanu zemlju.

Ovo se posebice može ogledati u turističkoj sezoni, kada se jasno vidi dokle seže mreža autobusnih linija i jasno se vidi u koje destinacije putnik iz Europe ne može pristupiti”, kažu iz UHAP-a.

Sekulić

Iz perspektive razvoja turizma jedne destinacije, jedan od glavnih čimbenika je dostupnost.

Dodaju da primijenjena ove Uredbe, prije svega, utječe na podizanje standarda i kvalitete u putovanju, veće mogućnosti za putnika u izboru prijevoznika, u izboru cijene koju putnik želi platiti za određeno putovanje te u konačnici daljnji razvoj nas poduzetnika i daleko bolja i kvalitetnija prometna povezanost Hrvatske s ostatkom Europe.

“Pozdravljamo primijenjenu Uredbe koja je ionako već opisana i uređena člankom 91. Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, gdje je propisano kako EU prijevoznik može obavljati kabotažu na području Hrvatske u skladu s Uredbom (EZ) br.1073/2009.

Smatramo da će se primijenjenom Uredbom tržište početi otvarati što zasigurno dovodi do novog zapošljavanje. Naime, do sada su vozači mahom odlazili iz Hrvatske na rad u inozemstvo, a otvaranjem tržišta se stvaraju pretpostavke da domaće kompanije ne samo zadrže postojeći kadar, već i da započnu novo zapošljavanje”, kaže se u UHAP-ovom reagiranju na članak koji je u ponedjeljak objavljen u Poslovnom dnevniku.

Smatraju netočnim informacije iz HUP-a da je u spomenutoj Mađarskoj zabranjena kabotaže jer u njoj hrvatski prijevoznici smiju voziti kabotažu na međunarodnim linijama EU. Dodaju da im se problematičnim čini i teza prijevoznika HUP-a da će kabotaža ugroziti buduću javnu uslugu u RH jer, navode, čak i u ovom trenutku kada još uvijek na postoji javna usluga u RH, EU linije nisu i neće ni na koji način ugroziti javnu uslugu.

“Naime, iste se i danas ne smiju voziti unutar područja javne usluge koje je u Hrvatskoj definirana na razini županije, koja je značajno veće od aglomeracije”, navode iz UHAP-a.

Blokiranje potražnje

Po pitanju utjecaja kabotaže na hrvatsko tržište, smatraju da prijevoznici koji i danas podržavaju zatvoreno tržište i dalje koriste odluku iz svibnja 2020. prema kojoj mogu voziti samo linije za koje procijene da su im isplative, a pri tome i dalje zadržavaju svoje dozvole.

Tako u jednoj turističkoj zemlji blokiraju mogućnost da povećanu potražnju koja postoji na nepokrivenim relacijama, ne smije pokriti nitko od drugih hrvatskih autobusnih prijevoznika. Jasno je da su na gubitku primarno hrvatski građani, ali i ostale gospodarske grane, turizam, te u konačnici državni proračun”, rezolutni su u UHAP-u. Da bi kabotaža mogla osigurati veći broj stranih i domaćih turista, smatra i Marina Sekulić, direktorica Turističke zajednice Vukovara.

“Iz perspektive razvoja turizma jedne destinacije, pa tako i Vukovara, jedan od glavnih čimbenika njene razvijenosti jeste dostupnost te iste destinacije, a što direktno utječe na priliv turista”, kazala je Sekulić.

Komentirajte prvi

New Report

Close