Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Uoči udara stranih konkurenata udružilo se 50-ak malih optika

Autor: Darko Bičak
06. lipanj 2014. u 17:15
Podijeli članak —
Marko Teodorović inicijator je udruživanja u Lider optiku

Kupcima će zajedno ponuditi nove usluge i mogućnost reklamacije u bilo kojoj Lider optici.

Hrvatsko tržište optike vrijedno je oko 80 milijuna eura godišnje, obuhvaća  velik broj većih tvrtki te manjih optičarskih obrta. Iako se u krizi vrijednost tržišta prilično smanjila, neki kažu i do 40 posto, i dalje je ono  mamac za mnoge igrače. Ovih dana došlo je do značajne konsolidacije: stvoren je novi lanac optičarskih radnji Lider optika, koji okuplja 50-ak malih obiteljskih tvrtki i obrta iz cijele zemlje.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi
 

80mil.

eura procijenjena je vrijednost hrvatskog tržišta optike

Priprema za potres 
Inicijator udruživanja bio je Marko Teodorović, direktor distirbucijske optičarske tvrtke Malensa, koji već godinama radi u tom sektoru. "Hrvatsko tržište optike izuzetno je fragmentirano i kao takvo neće opstati. To vidimo iz primjera zapadne Europe, gdje se taj proces već odvio. Pritisci dolaze i s drugih strana, primjerice, internetskom prodajom kontaktnih leća i otopina te sunčanih naočala. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju i prilagodbom hrvatskog zakonodavstva regulativi EU naše je tržište postalo puno otvorenije u tom pogledu.

Hrvatsko tržište optike vrijedno je oko 80 milijuna eura godišnje, obuhvaća  velik broj većih tvrtki te manjih optičarskih obrta. Iako se u krizi vrijednost tržišta prilično smanjila, neki kažu i do 40 posto, i dalje je ono  mamac za mnoge igrače. Ovih dana došlo je do značajne konsolidacije: stvoren je novi lanac optičarskih radnji Lider optika, koji okuplja 50-ak malih obiteljskih tvrtki i obrta iz cijele zemlje.

 

80mil.

eura procijenjena je vrijednost hrvatskog tržišta optike

Priprema za potres 
Inicijator udruživanja bio je Marko Teodorović, direktor distirbucijske optičarske tvrtke Malensa, koji već godinama radi u tom sektoru. "Hrvatsko tržište optike izuzetno je fragmentirano i kao takvo neće opstati. To vidimo iz primjera zapadne Europe, gdje se taj proces već odvio. Pritisci dolaze i s drugih strana, primjerice, internetskom prodajom kontaktnih leća i otopina te sunčanih naočala. Ulaskom Hrvatske u Europsku uniju i prilagodbom hrvatskog zakonodavstva regulativi EU naše je tržište postalo puno otvorenije u tom pogledu.

 

40posto

palo je domaće optičarsko tržište u posljednjih 5 godna

Prema našim procjenama, u Hrvatskoj trenutačno posluje oko 500 optika (prodajnih mjesta), od kojih najveću udio na tržištu ima Ghetaldus Zagreb s oko 25 posto i 80-ak prodajnih mjesta. Lider optike slijede sa 10 posto tržišnog udjela te 50-ak prodajnih mjesta. Ostali igrači na tržištu znatno su manji te imaju do 10 prodajnih mjesta. Od ozbiljnih europskih lanaca jedino je talijanski Salmoiraghi Vigano prisutan na hrvatskom tržištu putem lokalne franšize. Inače, dominantni svjetski proizvođač naočala Luxottica (brandovi RayBan, Oakley, Vogue) suvlasnik je lanca Salmoiragi Vigano", objašnjava Teodorović. U Lider optici smatraju da će vlasnici trgovina prepoznati priliku u ovakvoj vrsti suradnje koja se kolokvijalno naziva buying grupom.

 

500optičarskih

radnji postoji u Hrvatskoj, većinom je riječ o malim obrtima

"Nužno je da zajedničkim marketinškim pristupom te novim uslugama koje nudimo kupcima pozicioniramo Lider optiku na razinu višu od prosječne hrvatske optike. Očekujemo i da će konkurencija pojačati svoje marketinške aktivnosti, što će male, nediferencirane optike staviti u nepovoljan položaj. No, bit našeg udruživanja priprema je za buduće potrese na tržištu, koji će uslijediti ulaskom velikih stranih lanaca kao što su Grand Vision sa 5000 optika ili Luxottica Retail sa 7000 optika. Vrata grupe otvorena su svim optikama koje su spremne na ovakvu vrstu suradnje", ističe Teodorović, koji je nakon školovanja u SAD-u i višegodišnjeg rada u inozemstvu odlučio svoj kapital i znanje uložiti u Hrvatskoj. 

Puno sumnjičavosti 
S prijateljem, kojeg je slučajno upoznao na letu u Ameriku, pokrenuo je zajednički posao. Analizirajući koje bi to iskustvo izvana moglo funkcionirati u Hrvatskoj odlučili su se na okupljanje obiteljskih optika i ujedinjavanje njihovih funkcija nabave. Četiri godine poslije one su okupljene pod zajedničkim nazivom. Nije sve, objašnjava Teodorović, teklo glatko. Najveći izazov bio je vezan uz edukaciju, odnosno objašnjenja načina funkcioniranja grupe jer je takva vrsta suradnje bila gotovo nepoznata. "Suočavamo se sa konstantnim glasinama i dezinformacijama koje plasiraju oni kojima ne odgovara konsolidacija tržišta. Na žalost, mnogi su u okupljanju grupe vidjeli ugrozu, a ne priliku, što kratkoročno u smislu konsolidacije nabave i sufinanciranja marketinga, što dugoročno u zaštiti tržišta od strane konkurencije. Strani lanci ne trebaju lokalne distributere i veletrgovce jer imaju ugovore s proizvođačima na europskoj ili svjetskoj razini.

 

25posto

tržišta drži zagrebačka tvrtka Ghetaldus sa 80-ak trgovina

Da ne govorimo o tome da trenutačno niti jedna optika u Hrvatskoj ne može konkurirati stranom lancu kao što je npr. Fielmann", kaže Teodorović. U grupaciji ističu da će taj poslovni model značiti da će kupcima moći zajedno ponuditi nove usluge koje dosad nisu imali od obiteljskih optika, primjerice, mogućnost reklamacije u bilo kojoj Lider optici. Očekuju i dodatne sinergijske pogodnosti. Iako određena harmonizacija cijena već postoji, jer svi dobavljači imaju preporučene maloprodajne cijene svojih proizvoda, a akcije se dogovaraju unutar grupe na nacionalnoj i regionalnoj razini, taj će se proces harmonizacije ubuduće ubrzati. No, svi moraju biti svjesni regionalnih razlika jer kupci u Vinkovcima i Dubrovniku, primjerice, nemaju iste mogućnosti, ističe Teodorović. 

 

12tisuća

optika imaju zajedno dva europska diva koja dolaze u Hrvatsku

Štedljivi kupci
Kupci se sve više orijentiraju prema povoljnijim proizvodima, u velikom broju slučajeva odlučuju se za mijenjanje naočalnih leća bez promijene okvira. Sve manje mare za brandove, a veliku važnost pridaju kvaliteti, odnosno omjeru kvalitete i cijene.

Autor: Darko Bičak
06. lipanj 2014. u 17:15
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close