FOTO: U SAD-u će rješavati zadatke Dječjeg Escape Rooma u Zagrebu

Autor: Sergej Novosel Vučković , 12. listopad 2021. u 14:47
Kruna Josimović, autorica i pokretačica Dječjeg Escape Rooma/IGOR KRALJ/PIXSELL

Kroz suradnju s Bright Entertainmentom, od proljeća će dječji escape room imati Chicago i Philadelphia, treći i šesti grad po veličini u Americi.

Stupiti na tlo Amerike, najjačega svjetskog gospodarstva, mnogim je hrvatskim građanima, kamoli poduzetnicima, nedosanjani san koji će biti lakše ostvariv kad im se od 1. prosinca ukinu vize.

Zagrepčanka Kruna Josimović, autorica i pokretačica Dječjeg Escape Rooma, igraonice na Zagrebačkom velesajmu za djecu od 8 do 12 godina, nestrpljivo čeka kad će tamo, jer svoj koncept, jedini takav u Hrvatskoj i Europi izvezla je – od proljeća će dječji escape room (tj. soba za bijeg ili izlazna igra) imati Chicago i Philadelphia, s 2,78 i 1,6 milijuna ljudi treći i šesti grad po veličini u SAD-u.

Varijacije na temu rješavanja zadataka u prostoru i vremenu dio su zabavno-turističkog repertoara u mnogim gradovima, tako i Zagrebu, godinama, no mahom za odrasle.

Posebnost ovoga je u imenu – za djecu je, od one tek pošle u školu do “preteen” generacije koja je i sve unosnija kategorija potrošača čije je apetite, pogotovo u Americi, izazovno zadovoljiti. Posla se latila Josimović, koja će franšize otvoriti posredstvom Bright Entertainment Groupa.

Prva već postoji u Podgorici u Crnoj Gori. Razgovarali smo, znakovito, na Međunarodni dan escape roomova 1. listopada, u prostoru od 500 kvadrata na dvije etaže na Velesajmu.

“Slučajno sam otkrila escape roomove po Zagrebu, sve ih odigrala i koncept me oduševio. Prije 5-6 godina ta kultura se tek pojavila kod nas i ciljana publika su bili odrasli pa zadaci, strašni elementi, “time limit” (vremensko ograničenje) i činjenica da ste prepušteni sebi nisu bili adekvatni za djecu mlađe dobi”, govori poduzetnica, zvanjem pedagoginja s 20-ak godina iskustva rada u vrtiću, igraonici, školi stranih jezika, plesnom studiju koji je vodila. Htjela je stoga model odgonetanja kroz igru, s edukativnom notom, ‘’prevesti’’ na jezik djece.

Josimović

Pregovori su trajali tri godine, usporila ih je korona. Morali su se fizički uvjeriti u to kako izgleda i napokon smo se sreli nedavno, u rujnu.

“Istražujući tržište vidjela sam da postoji slično u Sloveniji, no oni su odustali pa je sve ostalo na meni. Krenuli smo u 80 kvadrata prostora u Maksimirskoj, u prvoj godini napisala sam i ostvarila tri nove tematske sobe i zbog velikog interesa preselila se u sadašnji veći prostor”, kaže Josimović.

Svaka soba obuhvaća 10-15 zadataka koje ispunjava grupa do 9-10 mališana, što potraje i sat vremena, a rad se temelji na tri stvari – gamemasteri (voditelji) su uz djecu, pomažu usmjeriti ih kako riješiti zadatke, nema time limita, svi uvijek dođu do kraja i nema ničeg zastrašujućeg u sobama.

Aktualni postav to dokazuje – Zemlja slatkiša (na temu bajke i baleta Orašar), Svemirci (istraživanje planeta i bijeg od svemiraca) i Profesor B. (detektivska potraga za čudotvornim napitkom). Doskora će biti uvedena i Potraga za blagom, tj. treasure hunt, za 20 djece.

Za razliku od muzeja, kazališta, izložbe gdje djeca moraju biti “tiho, psst” i ne smiju ništa dirati, ovdje imaju punu slobodu, sve im je dostupno i mogu i moraju dodirivati i otvoriti, pregledati, istražiti, koristiti mozak”, kaže ova poduzetnica.

Takav je opis privukao i Amerikance, Bright Entertainment Group koja je u Hrvatskoj prisutna s Muzejem iluzija, također izvornim zagrebačkim proizvodom koji se globalno proširio franšizama.

Svaka soba Escape rooma na Velesajmu obuhvaća od 10 do 15 zadataka koje ispunjava grupa od 9 do 10 mališana

‘Priča je profitabilna’

“Kao partneri u širenju franšiza oduševili su se sadržajem, stupili su u kontakt s Lol Entertainmentom koji pretežno radi u Chicagu i Philadelphiji i prezentirali im koncept. Pregovori su trajali tri godine, usporila ih je korona. I koliko god mi objašnjavali mailovima i Zoomom, oni su se fizički morali uvjeriti u to kako izgleda i napokon smo se sreli sad u rujnu”, prisjeća se Kruna početka s Amerikancima.

Potvrdili su joj da toga ondje nema, a ispitivanjem tržišta za djecu u dobi 8-12 godina zaključili su da bi im baš “sjelo”. U njenom su projektu, kaže, prepoznali originalnost, inovativnost, igru i edukaciju. No, ne bježe, naravno od toga da i – zarade.

“Cijela priča je i profitabilna, omjer uloženog i vraćenog je odličan. Ne mogu još govoriti koliko su spremni uložiti. Projekt franšiza nazvali smo Cluville Kids Escape Room i planira se do proljeća barem jedan u Chicagu, možda i dva te još dva u Philadelphiji”, ističe Josimović.

Trebali su uslijediti Oman, Rijad, Dubai, Tel Aviv, svi su bili u izvidnici u Zagrebu, no korona je odgodila širenje na Bliski istok. Što ona očekuje od Amerike?

“Očekivanja nisu mala, velik je uspjeh uopće prodati nešto, kamoli nekom tko je izmislio entertainment i edutainment industriju, ali jako je teško napraviti nešto originalno i doživjeti uspjeh i u Hrvatskoj”, poručuje.

Slaganje franšize polazi od zagrebačke ekipe koja postavlja sobe i educira osoblje drugdje kako voditi i raditi s djecom. Kruni taj dio odlaska na američki teren tek predstoji.

“Mi smo zaduženi za sav sadržaj, oni se moraju držati teme jer su zadaci postavljeni linearno, da se djeca mogu prebaciti na idući i doći do zaključka”, ističe autorica. U svoj je poduzetnički pothvat dosad uložila, procjenjuje, do 70.000 eura, no neuračunljivo je ono uloženo u podizanje projekta na noge.

U početku je materijale za sobe nabavljala na deponijima, oglasnicima, sama sastavljala ormare, bojala, kantirala… Sad si može priuštiti i nabavku novog inventara. U timu je i desetak studentica koje se bave djecom, te nekoliko muških kolega zaduženih za opremanje, uređivanje, popravke…

U timu Krune Josimović je i desetak studentica

Cilj je 10-ak soba

Uskoro će Escapeu 4. obljetnica rada, postao je traženo mjesto zabave, bili su puni stalno, posjećivale su ih i škole iz Hrvatske… Svaki lockdown je teško pao i njima i korisnicima. Odjednom je lanjskog proljeća otkazano više od 100 rođendanskih proslava. Proljetos je stoga Josimović otvorila i prvi hrvatski selfie room, s nekoliko soba za slikanje, no escape ostaje primaran.

S ponovnim odobrenjem rada igraonica ove godine učas se stvorila lista čekanja, a sad su bukirani i dva mjeseca unaprijed. Cijena igre po sobi i timu (2-9 igrača) je 350-550 kuna, rođendani su 850-2150 kuna, ovisno o broju djece, do njih 28.

“Prihode stalno ulažemo dok ne postignemo cilj i ne dođemo do desetak tematskih soba pa ćemo ih po pet rotirati svakih pet godina. Svake godine pišem po jednu novu, sad ide nova pa ću jednu ukloniti.

Nije fora napisati sve odjednom da se ne izližu”, poručuje Kruna Josimović, otkrivajući da je kruna i ključ posla u autorstvu “pisanje soba”, s razradom detalja i zadataka, što je i glavna vrijednost koja prodaje franšizu.

Hrvatska, nažalost, nije na vidiku širenja.

“Naš fokus je ipak Zagreb, a za širenje nam treba i partner, kao za američko tržište. No, pripremam projekt koji bi povezivao nekoliko hrvatskih gradova i turiste upoznavao i otkrivao im njihove znamenitosti”, zaključuje pomalo zagonetno Kruna Josimović.

Komentirajte prvi

New Report

Close