U regiji 1990. godine bilo 60, a 2010. bit će deset tvornica duhana

Autor: Darko Bičak , 15. ožujak 2006. u 06:30

O snazi Tvornice duhana Rovinj govori i činjenica da unatoč prisutnosti globalnih marki Ronhill još dominira regionalnim tržištem. S druge strane, Philip Morris je za Tvornicu duhana Niš ukupno dao 518 milijuna eura

Prema procjenama Svjetske zdravstvene organizacije – WHO, u svijetu puši oko 1,3 milijarde ljudi, a iako ih oko 4,9 milijuna ih godišnje umire od posljedica pušenja – duhanska inudustrija je danas jedan od najperspektivnijih biznisa u svijetu.
Slična situacija je u Hrvatskoj u kojoj svakodnevno puši 27,4 posto građana starijih od 18 godina, a u istočnoj Hrvatskoj taj postotak doseže čak 46 posto. Iako od posljedica pušenja, prema procjenama, u našoj zemlji godišnje umire oko 12.000 ljudi, industrija duhana je jedna od najjačih privrednih grana kako u Hrvatskoj, tako i u čitavoj regiji. Važnost tržišta duhanskih prerađevina shvatile su i najmoćnije svjetske duhanske korporacije koje imaju u perespektivi preuzimanje svih kapaciteta na ovim prostorima.

Stezanje obruča
Proces globalizacije već je dobrano uzeo maha jer je od 60 tvornica duhana 1990. godina u jugoistočnoj Europi, dakle u državama bivše Jugoslavije plus Albaniji, danas aktivno njih 40-ak, a očekuje se da do 2010. njihov broj neće biti veći od 10. Najveći igrači na ovim prostorima, osim domaće Tvornice duhana Rovinj (TDR), koja posluje u sklopu Adris grupe, ujedno su i najveći svjetski duhanski divovi Philip Morris (PM) te British American Tobacco (BAT) koji drže oko polovicu svjetske proizvodnje cigareta. Prošlogodišnjim raskidanjem licence PM-a i TDR-a za proizvodnju Marlbora u Rovinju započeo je nesmiljeni rat za hrvatsko tržište cigareta. Iako je TDR uspješno odbio napad BAT-a, koji se želio infiltrirati kupnjom Tvornice duhana Zadar, u slučaju PM-a situacija će vjerojatno biti mnogo neizvjesnija te pokazuje da duhanski divovi sve više stežu obruč oko hrvatske duhanske industrije. TDR godinama je neslužbeno pregovarao s PM-om o preuzimanju hrvatske tvrtke, no ukidanje Marlboro licence potvrdilo je da ti, nikad potvrđeni pregovori, nisu urodili plodom već da će američki duhanski div hrvatsko tržište pokušati osvojiti zaobilaznim putem – iz Srbije. Naime, nakon kraha pregovora u Rovinju, PM se odlučio za polaznu točku osvajanja Balkana uzeti Tvornicu duhana Niš u kojoj bi se trebao proizvoditi Marlboro za čitavu regiju. Iako to nitko ne želi potvrditi, glavni problem bio je u istaknutoj cijeni od 1,1 milijardu eura, dok je PM bio navodno spreman ponuditi oko 400 milijuna.

Manji prihodi
Očekuje se da će gubitak licence za proizvodnju Marlbora oslabiti tržišnu poziciju rovinjske tvrtke. Prodaja Marlbora činila je oko 7,5 posto prodaje duhanske jedinice, što znači da će gubitak licence dovesti do smanjenja prihoda u iznosu od 130 do 150 milijuna kuna godišnje. Naravno, TDR, kao i čitava grupa Adris, to će nastojati kompenzirati povećanjem prodaje domaćih brendova. Nakon zaustavljanja širenja TDR-a na regionalnom tržištu, PM će u osvajanje hrvatskog duhanskog tržišta vjerojatno krenuti zajedno s BAT-om. Do raskida licencnog ugovora TDR je Philipu Morrisu služio kao brana snažnijem prodoru BAT-a na hrvatsko tržište, a raskid suradnje ukazuje na promjenu strategije PM-a. Odluka PM-a da samostalno organizira uvoz i prodaju Marlbora na hrvatskom tržištu pokazuje odlučnost američke kompanije da, kao što to već godinama pokušava britanski BAT, probije tržišne barijere koje omogućuju TDR-u monopolski položaj. Tako će vodeći svjetski igrači nastojati zajedničkim snagama i plasmanom snažnih brendova na hrvatsko tržište oslabiti tržišnu poziciju TDR-a. Da bi svoju nakanu uspješno proveli, morat će biti cjenovno konkurentni te ovladati distribucijom i prodajom cigareta.

Pristup kioscima
To im neće biti nimalo lako ako se zna da je carinska stopa na uvozne cigarete 38 posto te da Adris grupa kontrolira veleprodaju i distribuciju na način da konkurenciji onemogućuje pristup kioscima Tiska i Duhana, kao i trgovinama Konzuma. Osim toga, Adris ove godine završava gradnju nove tvornice cigareta u Kanfanaru nakon čega će imati još niže troškove proizvodnje nego dosad. Treba uzeti u obzir i to da TDR ima potpuno zaokružen proizvodni proces od proizvodnje duhana do finalnog proizvoda pa čak i vlastitu grafičku industriju. Kolika je snaga TDR-a, govori i činjenica da unatoč prisutnosti globalnih marki TDR-ov glavni brend Ronhill još dominira regionalnim tržištem koje čine Slovenija, Hrvatska, BiH te Srbija i Crna Gora, iako na svakom od njih nije prva marka. Dodatnu snagu Adris grupi daje i disperzija poslovanja na više djelatnosti. Osim duhanskog biznisa, grupa već nekoliko godina razvija turistički biznis, a priprema se i za akvizicije u prehrambenoj industriji. Takvom strategijom najjača hrvatska kompanija nastoji održati stabilan rast i izbjeći rizike koje donosi budućnost duhanske industrije poput kampanji protiv pušenja, zakonskih ograničenja i slično.

Adris u Senti izgubio od favoriziranog Japan Tobaccoa

Nakon što je TDR odbio “napad” mulitinacionalki na hrvatsko tržište – bitka za “duhanski Balkan” preseljena je u Srbiju gdje su na prodaju ponuđene tri velike tvornice, u Nišu, Vranju i Senti. Iako se očekivalo da će uz PM i BAT i Tvornica duhana Rovinj biti jednakopravni takmac – situacija se promijenila. Tvornicu duhana Niš kupio je PM za ukupno (s dokapitalizacijom i sl.) 518 milijuna eura, a onu u Vranju BAT za 87,4 milijuna. Posljednji veliki kapacitet koji je ovih dana ponuđen na tenderu jest Duvanska industrija Senta (DIS). Iako se očekivalo da će TDR biti najozbiljini takmac – iz Adris grupe je priopćeno da odustaju od kupnje. Razlog za to leži u favoriziranju ponude proizvođača Japan Tobacco International (JTI) kojeg protežira srpska vlast, kako je Poslovni dnevnik pisao prošloga tjedna, a navodno je Japancima posebno sklon ministar financija Mlađan Dinkić. I ostala dva takmaca za Sentu – Imperial Tobacco i Landvic group – vjerojatno su mislili kao i Adris, te su odustali od podnošenja obvezujućih ponuda. Srbijanska agencija za osiguranje depozita je tako da na kraju prihvatila kao najbolju, ujedno i jedinu, pristiglu ponudu JTI-a. Kupnju tvornice u Senti već su prije domaći analitičari ocijenili ključnim elementom za podizanje cijene dionice Adrisa u 2006. godini, a i u samom Adrisu prije je bio potvrđen njihov interes za kupnju te tvornice kako bi se što bolje približili potrošačima u Srbiji, gdje su proizvodi TDR-a vrlo traženi. Na objavu vijesti hrvatsko je tržište vrijednosnica reagiralo trenutačno pa je tako cijena dionice odmah pala jedan posto. Za Adris je ova vijest, prema mišljenju analitičara, loša kratkoročno i dugoročno. Zbog nje je moguće očekivati određeni pad cijene dionice, koji se već događa, a s druge strane, tu je skuplja varijanta održanja udjela u Srbiji i nemogućnost outsourcinga proizvodnje u Srbiju za istočnoeuropsko tržište u budućnosti.

Poželjne dioniceduhanskih tvrtki

Da je duhanski biznis vrlo profitabilan i u ostalim državama u regiji, pokazuje, među ostalim, i podatak o atraktivnosti takvih dionici na burzama. Tako je, na primjer, ostvareni tjedni promet na Sarajevskoj burzi od 6. do 9. ožujka iznosio 10,4 milijuna konvertibilnih maraka od čega na dionice Tvornice duhana Sarajevo otpada čak 6,3 milijuna, odnosno 61 posto.

Komentirajte prvi

New Report

Close