VIDEO/FOTO: Pogledajte kako je izgledala prva vožnja novim, elektromotornim, vlakom budućnosti

Autor: Darko Bičak , 22. prosinac 2022. u 10:47
Foto: Sanjin Strukic/PIXSELL

Uprave HŽ PP-a i Končar – Električnih vozila potpisale ugovor vrijedan 17,12 milijuna eura.

Hrvatska industrija, konkretno Končar grupa, u sljedećih dvije godine trebala bi razviti jedan od globalno najsofisticiranijih proizvoda, baterijski i hibridni vlak.

Jučer je stoga u Zagrebu potpisan ugovor između HŽ Putničkog prijevoza i Končar – Električnih vozila. Kako je pojasnio Gordan Kolak, predsjednik Končar grupe, dokaz je to da Hrvatska itekako ima što ponuditi globalnom tržištu.

Video: Sanjin Strukić / Pixsell

“U posljednjih desetak godina, što koincidira s našim članstvom u Europskoj uniji, domaća industrija konstantno napreduje te postaje sve konkurentnija na tržištima Unije i svijeta. Možda sam malo subjektivan, ali tvrdim da je to trenutačno najsofisticiraniji projekt koji se razvija u Hrvatskoj i koji će nam dati goleme mogućnosti na inozemnim tržištima”, kazao je Kolak koji dodatnu važnost takvih projekta domaćih tvrtki vidi u osiguravanju referenci i razvoju tehnologije, a bez čega nema nastupa u inozemstvu.

480

kilometara i 18 radnih sati bit će dnevni prosjek baterijskih vlakova

Ulaganje 4-5 milijardi eura
Ugovor koji su potpisali Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ PP-a i Josip Ninić, predsjednik Uprave Končar – Električnih vozila, vrijedan je 17,12 milijuna eura bez PDV-a. Odnosi se na baterijski elektromotorni (BEMV) i baterijski motorni vlak (BMV) te šest stabilnih energetskih priključaka za punjenje baterija koji će biti postavljeni u kolodvorima Split, Osijek, Varaždin, Bjelovar, Virovitica i Pula.

Potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković istaknuo je da će se nabavom baterijskih vlakova omogućiti organizacija željezničkoga putničkog prijevoza na neelektrificiranim prugama na ekološki prihvatljiv način.

“Ovaj je projekt posebno važan i značajan jer integrira nekoliko stvari. Prvo, koristimo sredstva iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. U sklopu tog programa, koji je hvalevrijedan i omogućio je da koristimo 100 posto bespovratnih sredstava, prepoznali smo važnost projekata zelene tranzicije. Projekt izgradnje i nabave novih baterijskih vlakova predstavlja novu stranicu u Hrvatskoj, jer radimo nešto inovativno i novo, a radi ga uspješna hrvatska tvrtka”, kazao je ministar Butković.

HŽ je na Glavnom kolodvoru u Zagrebu preuzeo prva tri od 21 naručena elektromotorna vlaka/Sanjin Strukić/PIXSELL

Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ PP-a, pojasnio je da će u prometu biti moguće funkcionalno spajanje baterijskih vlakova s niskopodnim vlakovima nove generacije, čime će biti osiguran veći kapacitet i niži operativni troškovi. Baterijski vlakovi bit će projektirani za prosječnu dnevnu kilometražu do 480 km te prosječni dnevni rad do 18 sati. BEMV će se koristiti za prijevoz putnika na neelektrificiranoj i elektrificiranoj mreži željezničkih pruga.

Na neelektrificiranoj pružnoj mreži za pogon će koristiti baterije, a na elektrificiranoj mreži klasičan sustav napajanja pomoću pantografa. Baterije će se moći puniti iz kontaktne mreže ili pomoću stabilnih energetskih priključaka.

BMV će se pak koristiti na neelektrificiranoj mreži pruga. Za pogon će koristiti baterije koje se pune isključivo pomoću stabilnih energetskih priključaka. U HŽ-u se nadaju da će do 2030., do kada se u željezničku infrastrukturu i vozni park, planiraju ukupna ulaganja od 4-5 milijardi eura, nabaviti 60-ak takvih baterijskih vlakova.

Ukupno 70 novih vlakova
U iščekivanju baterijskih vlakova, HŽ je koji sat prije potpisivanja ugovora za BEMV-ove i BMV-ove, preuzeo na Glavnom kolodvoru u Zagrebu prva tri od ukupno naručenih 21 elektromotorna vlaka za gradsko-prigradski prijevoz proizvedena u Končaru.

Novi vlakovi dio su projekta obnove voznog parka HŽ Putničkog prijevoza koji se provodi sukladno Strategiji prometnog razvoja RH od 2017. do 2030. godine, a sufinancira se iz Operativnog programa Konkurentnost i kohezija 2014.-2020., te je dio Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. Ukupna procijenjena vrijednost projekta je 1,3 milijarde kuna, a potpora Europske unije 880,3 milijuna kuna.

Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL

HŽ PP planira u sklopu projekta modernizirati vozni park s 21 novim elektromotornim vlakom. Za gradsko-prigradski prijevoz predviđeno je 11 vlakova, a za regionalni deset. Iz ovog projekta bit će isporučeno još osam gradsko-prigradskih vlakova koji će voziti na zagrebačkom području. Isporuka regionalnih vlakova, koji će voziti na elektrificiranim prugama u Hrvatskoj, uslijedit će nakon toga.

Očekuje se da će u siječnju 2023. biti isporučena tri vlaka, a ostali dinamikom od 1-2 vlaka mjesečno. Ministar Oleg Butković rekao je na svečanom puštanju u promet da je obnova željezničke infrastrukture ključan projekt koji će obilježiti sljedećih 10 do 12 godina.

“Projekt ide svojim tijekom i dobro je što se nabava 21 novog vlaka financira uz pomoć europskih sredstava”, rekao je ministar Butković.

Dodao je da će sredstva koja su na raspolaganju iz EU-a te nacionalna i kreditna sredstva, najvećim dijelom biti usmjerena u obnovu željezničke infrastrukture i nabavu novih vlakova.

Plan je do 2025. uvesti u promet 70 novih vlakova. Josip Ninić je istaknuo da su ključni podsustavi novih vlakova razvijeni i proizvedeni u poduzećima grupe Končar, a uključene su i brojne druge domaće tvrtke.

Komentirajte prvi

New Report

Close