Unatoč tržišnim nestabilnostima, obiteljski biznisi koji su fleksibilni i vođeni jasnim ciljevima ostvaruju bolje rezultate od konkurencije.
PwC-ovo Globalno istraživanje o obiteljskim biznisima za 2025. godinu pokazuje da je udio poduzeća s dvoznamenkastim rastom prihoda pao s 43 posto u 2023. na 25 posto u 2025. godini. Međutim, među fleksibilnim poduzećima 31 posto bilježi dvoznamenkasti rast, što je znatno više od 21 posto u ukupnom uzorku.
Prilike za rast
Istraživanje, koje je proveo PwC u suradnji s Centrom za obiteljska poduzeća John L. Ward pri poslovnoj školi Kellogg School of Management Sveučilišta Northwestern, obuhvatilo je 1325 obiteljskih poduzeća iz 62 zemlje. Rezultati pokazuju da je jednoznamenkast rast i dalje stabilan (32% u 2025. u odnosu na 28% u 2023.), no sve više poduzeća bira oprezniji pristup poslovanju.
Značajan dio fokusira se na očuvanje reputacije (78%) i obiteljskog naslijeđa (77%), dok je transformacija poslovanja spora – tek 22 posto razmatra promjenu upravljačke strategije, a samo tri posto planira potpunu transformaciju. Iako nove tehnologije mijenjaju poslovni krajolik, tek trećina poduzeća eksperimentira, ali tri petine (61%) u AI-ju prepoznaju prilike za rast. Digitalna transformacija (64%) i tehnološki napredak (65%) u vrhu su prioriteta, osobito za srednje velika poduzeća u fazi širenja.
Istraživanje i razvoj
“Obiteljski biznisi, tradicionalno otporniji od konkurencije na tržištima kapitala, danas se suočavaju s ozbiljnim pritiscima. Promjene u trgovinskim politikama i nestabilnost u opskrbnim lancima potiču oprez i naglasak na očuvanje reputacije i naslijeđa. Iako je rast stabilan, broj poduzeća s visokim rastom je smanjen. Da bi ostali konkurentni, moraju agilnost, inovacije i digitalnu transformaciju staviti kao prioritet, uključujući nove tehnologije poput umjetne inteligencije”, kaže Jonathan Flack, globalni voditelj usluga za obiteljske biznise PwC SAD-a.
Damir Kecko, partner u PwC Hrvatska, dodaje: “Uspješni obiteljski biznisi vođeni su jasnim vrijednostima, agilniji su, i oslanjaju se na dugoročna kapitalna ulaganja i dobru reputaciju. Iz našeg iskustva s hrvatskim poduzećima vidimo da su ona više fokusirana na kratkoročne rezultate, ali vjerujem da bi veći naglasak trebali staviti na istraživanje i razvoj kako bi ostvarili dugoročnu vrijednost.”
S obzirom na to da obiteljski biznisi čine dvije trećine globalnog BDP-a i zapošljavaju 60 posto radne snage, njihova sposobnost prilagodbe, inovativnost i tehnološki napredak bit će ključni za njihovu konkurentnost i dugoročni uspjeh.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu