Škverovi naplaćuju dug države faktoringom

Autor: Marija Brnić , 08. kolovoz 2014. u 15:00
Foto: Ivana Ivanović/PIXSELL

Brodosplit i 3. maj već su potpisali aranžman s Ersteom, dok Brodotrogir traži povoljnijeg ponuđača.

Problem dugovanja i isplate preostalih ovogodišnjih rata potpora za proces restrutkuriranja tri velika brodogradilišta, a riječ je o ukupnom iznosu od oko 375 milijuna kuna, ovih se dana zatvara kroz ugovore o dobavljačkom faktoringu.

Neka od brodogradilišta takav su aranžman već potpisali, naravno i Ministarstvo gospodarstva, a kako doznajemo, riječ je o Brodosplitu i 3. maju, koji će svoja potraživanja od države riješiti preko Erste faktoringa. O ugovoru za Brodotrogir još se pregovara, a po svemu sudeći, biti će realiziran u dogledno vrijeme preko nekog drugog faktoring društva. U Brodotrogiru, prema informacijama iz više izvora, nisu skloni prihvaćanju uvjeta ovog angažmana, budući da se iz Ministarstva gospodarstva tražilo da sav trošak faktoringa preuzmu sama  brodogradilišta. Brodotrogir, naime, nije pod financijskim pritiskom kao druga dva škvera, pa još pregovara s drugim faktoring društvima o dobivanju povoljnijih uvjeta za sebe. Odabir faktoring društva ostavljen je u ovom slučaju na izbor samim škverovima, budući da oni snose trošak procesa. Kada bi, inače, država trošak faktoringa preuzela na sebe, što bi bilo logično, Ministarstvo gospodarstva bilo bi u obvezi raspisati javni natječaj. To bi za još dodatnih par mjeseci odgodilo cijeli proces, pa se većina škverova našla u situaciju da zapravo i nema puno izbora.

Kako se iz njihovih redova čuje, pregovaralo se da im se barem sve rate isplate odjednom, jer bi na taj način postigli nešto povoljnije uvjete, no to neće biti slučaj. Jedino će, kako saznajemo, ubrzano dobiti već dospjela potraživanja, a riječ je o jednom mesecu za Brodotrogir i za 3. maj, te dva mjeseca za Brodosplit, dok će im sredstva za drugi dio godine biti isplaćivana mjesečnom dinamikom.

Iako nije puni iznos, faktoring za škverove najbolje rješenje

Na ukupnoj razini faktoringom će se podmiriti obveze države od oko 375 milijuna kuna. Temeljem podataka iz ugovora zaključenih lani sa svakim od novih privatnih vlasnika brodogradilišta, u ovoj je godini država je trebala izdvojiti ukupno 725 milijuna kuna potpora za njihovo restrukturiranje. Najveći dio od toga odnosi se na Brodosplit, kojemu je država dužna uplatiti 305 milijuna kuna, inače za četvrtinu manje nego prethodne godine.

Kako Splićanima država novce duguje za lipanj i srpanj, u njihovom slučaju faktoringom se obuhvaća rješavanje iznosa od gotovo 180 milijuna kuna. Riječkom 3. maju za ovu godinu država po ugovoru na račun treba uplatiti 254 milijuna kuna, a u slučaju Brodotrogira ovogodišnje potpore na ukupnoj su razini predviđene u iznosu od 166 milijuna kuna, s tim da se su u njihovom slučaju ugovorene rate za prva tri mjeseca bile nešto veće, dok su u ostalom dijelu godine iznosile po 11,4 milijuna kuna.

Iako službeno nema informacija o detaljima ovih dogovora, neslužbeno se čuje kako će trošak faktoringa i kamata biti nešto viši od 10 milijuna kuna u slučaju Brodosplita i nešto manji od tog iznosa u slučaju 3. maja. Što se države tiče, ona bi faktoring društvu obveze trebala podmiriti tijekom iduće i 2016. godine.

S obzirom da trošak faktoringa pada na škverove, iz Ministarstva gospodarstva naglašavaju kako se tim modelom rješavanja obveza neće povećati zaduženje države. Državi koja je već prošlim rebalansom proračuna prelomila ugovoreni iznos isplata za brodogradilišta za ovu godinu, a uoči novog rebalansa kojim definitivno ne može nadoknaditi srezana sredstva, faktoring jest najjednostavniji izlaz iz ove situacije. To je i za škverove, unatoč tomu što u konačnici neće dobiti puni iznos ugovoren s državom, ipak prihvatljivije rješenje nego nastavak gomilanja potraživanja prema državi i smanjenje likvidnosti poduzeća.

No, logično pitanje koje se otvara iz ovog slučaja, a kojim bi se već sada u resornim ministarstvima trebali pozabaviti, jest kako izbjeći sličan scenario i za naredne godine, budući da je program restrukturiranja škverova zaključen na pet godina.

Komentirajte prvi

New Report

Close