Bez pravog i organiziranog prijevoza danas se teško kretati pojedinim gradovima, posebice onim većima. No, svi oni imaju javni prijevoz koji se uglavnom naplaćuje. Od 10 najvećih gradova u Hrvatskoj, samo u dva je on posve besplatan i to u Velikoj Gorici i Slavonskom Brodu, piše N1 koji je napravio i opsežnu analizu cijena.
Naime, od prošle godine u Velikoj Gorici javni prijevoz je besplatan na svih 16 gradskih linija. Grad je za tu uslugu, koja će godišnje koštati tri milijuna eura, sklopio sedmogodišnji ugovor s Autotransom d.d. iz Cresa. U Slavonskom Brodu gradska uprava je lani u studenome potpisala ugovor s tvrtkom Terzić bus d.o.o. vrijedan 3,1 milijun eura. Time je na četiri godine osiguran besplatan javni prijevoz na svih osam gradskih autobusnih linija, piše N1.
Kada je riječ o ostalim gradovima, u Zagrebu tramvajski i autobusni promet obavlja Zagrebački električni tramvaj (ZET) tvrtka u sastavu Zagrebačkog holdinga. Cijene prijevoz razlikuju se po tome jesu li kupljene u vozilu ili ne. Polusatna karta kupljena izvan vozila košta 0,53 eura (kod vozača 0,80 eura), karta valjanosti sat vremena košta 0,93 eura (kod vozača 1,33 eura), a karta za 90 minuta vožnje košta 1,33 eura (kod vozača 1,99 eura). Karta u noćnom prometu košta 1,99 eura, a cjelodnevna karta 3,98 eura. Dostupne su i višednevne karte te mjesečne pretplate. Popuste imaju učenici, studenti, umirovljenici te oni sa socijalnim pokazom. Od lipnja prošle godine vožnja zagrebačkim javnim prijevozom besplatna je za sve starije od 65 godina s prebivalištem u Zagrebu, a od travnja ove godine i za sve mlađe od 18 godina te za desetak tisuća osoba s invaliditetom.
U Splitu javni prijevoz obavlja tvrtka Promet d.o.o., a pojedinačna karta za 60 minuta vožnje, kupljena izvan vozila košta jedan euro, a kod vozača u autobusu dva eura. Dnevna karta košta četiri eura, trodnevna 10 eura, a sedmodnevna 20 eura. Mjesečni kupon za zaposlene osobe košta 30 eura. U Rijeci javni prijevoz obavlja poduzeće Autotrolej, a postoje dvije vrste pojedinačnih karata – za jedno i za dva poništavanja. U prvoj zoni cijena karte za jedno poništavanje košta 2,50 eura, a za dva poništavanja 2,80 eura. U drugoj zoni cijene su 3 i 3,70 eura, u trećoj zoni 3,50 i 4,60 eura, a u četvrtoj zoni 4 i 5,20 eura. Cijena radničke mjesečne karte je 48 eura, učeničke 16, a studentske 22 eura. Umirovljenička i socijalna mjesečna karta košta 19,50 eura.
Pored Zagreba, u Hrvatskoj još jedino Osijek ima tramvajske linije. Autobusni i tramvajski promet obavlja tvrtka Gradski prijevoz putnika d.o.o. U prvoj zoni jednokratna karta košta 1,46 eura, dnevna 4,65 eura, a mjesečni pokaz 36,50 eura. Učenička kartica za 1. zonu je 7,30 eura, a studentska 11,15 eura. U drugoj zoni jednokratna karta košta 1,73 eura, dnevna karta 4,65 eura, karta za osnovnoškolce 7,96 eura, za srednjoškolce 13,27 eura, a za studente 12,07 eura. Grad umirovljenicima u cijelosti subvencionira prijevoz pa je za njih besplatan.
U Zadru gradski prijevoz obavlja tvrtka Liburnija. Pojedinačna karta za jedno putovanje košta 1,59 EUR. Cijena radničke mjesečne karte za neograničen broj putovanja je 39,82 eura, đačke i studentske mjesečne karte 23,89 eura, dok je cijena umirovljeničke mjesečne karte 19,91 euro. Pravo na besplatan prijevoz imaju svi umirovljenici, primatelji zajamčene minimalne naknade te niz socijalnih kategorija.
Tvrtka Pulapromet upravlja prometom u Puli. Pojedinačna jednokratna prepaid karta za jednu zonu u Puli košta 0,90 eura, za dvije zone 1,50 eura, a za tri zone 2,30 eura. Kupljena u autobusu, karta za jednu zonu košta 2 eura, za dvije zone 2,50 eura, a za tri zone 3,40 eura. Od 1. siječnja ove godine u Puli je besplatan javni prijevoz za učenike i studente, a od 1. srpnja besplatan je i za sve umirovljenike s prebivalištem ili boravištem u gradu Puli, osobe starije od 65 godina i korisnike socijalne skrbi koji primaju zajamčenu minimalnu naknadu, piše N1.
U Karlovcu javni gradski prijevoz obavlja tamošnje poduzeće Autotransport. Pojedinačna karta u prvoj zoni košta jedan euro i za svaku udaljeniju zonu skuplja je za 50 centi. Gradski prijevoz u Varaždinu obavlja gradsko komunalno poduzeće Čistoća. Pojedinačna karta košta 0,60 eura i omogućava neograničeno presjedanje na sve linije, a može se koristiti i kao povratna karta. Jednokratna karta plaćena vrijednosnom karticom u autobusu košta 0,50 eura. Za umirovljenike i korisnike zajamčene minimalne naknade s prebivalištem na području grada, vožnja javnim prijevozom je besplatna.
U Sisku prometuje Autopromet Sisak i cijena pojedinačne karte je 1,50 eura. Javni gradski prijevoz besplatan je za učenike osnovnih i srednjih škola, umirovljenike i osobe starije od 65 godina. U Šibeniku javni gradski prijevoz obavlja tvrtka Gradski parking, a cijena jednokratne karte kupljene izvan vozila je jedan euro, a u autobusu kod vozača 1,50 eura. Iznos socijalne mjesečne karte, primjerice za umirovljenike s mirovinom manjom od 375 eura ili nezaposlene osobe je jedan euro. Poduzeće Libertas u Dubrovniku obavlja javni prijevoz, a cijena jednokratne karte je 1,73 eura, odnosno 2,50 eura ako je kupljena kod vozača autobusa. Umirovljenici stariji od 65 godina ne plaćaju prijevoz, a karta za nezaposlene iznosi 13,27 eura.
Najpovoljnija cijena jednokratne karte kupljene izvan vozila je u Zagrebu za onu polusatnu koja košta 0,53 eura, nakon Zagreba najjeftinije je Varaždin, dok je najskuplja jednokratna karta u Rijeci – 2,50 eura koja se može kupiti samo kod vozača.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu