Prijevoznici u strahu od ‘otključavanja’ ovrha traže slovenski model potpora

Autor: Marija Brnić , 28. svibanj 2020. u 05:35
Početkom svibnja prvi su put upozorili na svoju dramu zbog korona epidemije/JOSP REGOVIĆ/PIXSELL

Vladi poručuju da hitno treba sklopiti ugovore o javnim uslugama, osigurati krizno financiranje i pomoći povremenom prijevozu.

Mogućnost da se minimalac od 4000 kuna osim za turistički sektor isplati i prijevoznicima s padom prihoda većim od 50 posto, te otvaranje nove bespovratne potpore pokrivanja dijela troška skraćenog radnog vremena, dobrodošla je, ali nedovoljna.

Smatraju to u Udruzi hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika (UHAJLP), koji Vladi poručuju da hitno treba sklopiti ugovore o javnim uslugama, osigurati krizno financiranje i pomoći povremenom prijevozu, po primjeru Slovenije.

‘Pokriti dio plaće nije dovoljno’

“Pokrivanje dijela plaće nažalost neće očuvati ovaj, jedan od najpogođenijih sektora, a posebice će pogođeni biti mjerama poput ovih koje je pripremila slovenska vlada, koja će napraviti ogromnu razliku u odnosu na hrvatske autobusne prijevoznike”, tvrdi Hrvoje Meštrović, predsjednik UHAJLP-a i vlasnik Meštrović prijevoza.

Pojašnjava da poduzetniku u djelatnosti javnog prijevoza putnika troškovi radnika i goriva čine oko 50% troška, a prijevoznici sad uglavnom “dišu” zahvaljujući privremenoj mjeri obustave ovrha, no svi troškovi doći će na naplatu čim se uskoro ta mjera prekine.

Prijedlog slovenskog modela, na koji Vladu RH upućuju iz UHAJLP-a, predviđa da uz pokrivanje iz proračuna 80 posto bruto plaće država za javne linije i posebne prijevoze za škole osigurava i 0,69 eura za svaki kilometar rute na kojoj im je promet obustavljen tijekom krize, a čija je vrijednost inače 1,9 eura po kilometru, dok je za ostale prijevoznike već ugovorena isplata 33,3 eura po danu za svaki autobus povremenog prijevoza od 16. ožujka do kraja 2020.

Za razliku od Slovenaca, hrvatski prijevoznici nemaju ugovore o javnim uslugama niti nadoknade za vrijeme krize, pa niti za linije za poseban prijevoz učenika, niti pomoći za autobuse u povremenom prijevozu.

“Mi smo i u proteklom razdoblju održavali linije na kojima je u autobusima znalo biti tek po dva-tri putnika i stvarali gubitak, koji nam, kako stvari stoje, neće biti pokriven, što znači da će s prestankom važenja mjere privremene obustave ovrha najveći broj prijevoznika biti izložen potpunoj blokadi, jer nakon financiranja hladnog pogona većina neće moći pokriti navalu ovrha”, kaže Meštrović.

Kao i ostalima, na raspolaganju će, istina imati mogućnost moratorija otplate postojećih ili uzimanje kredita za likvidnost, no on apelira da se, poput HŽ-a kojem je osiguran hladan pogon, i poduzetnicima u autobusnom prijevozu osigura ista zaštita.

Ugroženo funkcioniranje države

Autobusna djelatnost vrlo je osjetljiva i bez sveobuhvatne pomoći, poput one koju pružaju susjedi svojim prijevoznicima, Hrvatska neće samo doći u situaciju da će se na burzi povećati broj nezaposlenih, nego će, upozorava Meštrović, biti ugroženo i funkcioniranje države.

Stoga UHAJLP od Vlade traži da se javnom autobusnom prijevozu da status koji mu pripada i pristupi po uzoru na koji u istom slučaju to čini Slovenija.

Novca, tvrde, ima, a radi se o relativno malim iznosima u odnosu na štetu koja može nastati.

Komentirajte prvi

New Report

Close