Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Prijevoznici HAC-u: ‘Poništite nam korekcije cestarina’

Autor: Marija Brnić
13. srpanj 2025. u 11:47
Podijeli članak —
Foto: Igor Soban/PIXSELL

Strukovna udruženja na nogama, zazivaju i pomoć Ministarstva prometa i Vlade RH.

Strukovna udruženja cestovnih prijevoznika u Hrvatskoj proteklih su dana negodovala i zatražila brzu reakciju resornog Ministarstva prometa zbog odluke Hrvatskih autocesta (HAC) koje su s prvim danom srpnja promijenile sustav popusta za elektroničku naplatu cestarine (ENC). Traže poništenje korekcija popusta za teška teretna vozila. Konkretno, smanjeni su popusti za tu kategoriju vozila u “post-paid” modelu s 30,43 na 21,74 eura, ukinut je sezonski popust od 33,48 posto u zimskom razdoblju, smanjeni su emisijski popusti za EURO V i VI, te je potpuno ukinut popust za EURO IV. Te promjene dodatno će, tvrde, otežati poziciju hrvatskih prijevoznika, koji se ionako teško nose s rastom troškova koji im snažno opterećuje poslovanje posljednjih godina. U HAC-u, pak, promjene smatraju neminovnima i svojevrsnim izjednačavanjem tretmana za sve ENC korisnike. U posljednjih 20 godina, pojašnjavaju, cestarina za teška vozila nije se povećavala niti su ta vozila, za razliku od lakih vozila, bila uključena u sezonska povećanja cijena cestarine za 10 posto.

U državnoj kompaniji navode i kako su popusti za ovu kategoriju korisnika autocesta bili su znatno izdašniji, čak i do 42,43 posto. Rezultat toga je i neproporcionalno sudjelovanje teških vozila u troškovima održavanja infrastrukture. Kao primjer navode slučaj cestarina za istu skupinu vozila koje primjenjuju u Austriji i Sloveniji, a gdje one iznose znatno više po kilometru nego u Hrvatskoj.

U Austriji cijena cestarine po kilometru za teretna vozila IV. skupine iznosi 0,73 eura s PDV-om, a cestarina po kilometru za istu skupinu vozila u Sloveniji iznosi 0,57 eura s PDV-om. Na autocestama kojima upravlja HAC ona je 0,21 euro s PDV-om.

‘Više plaćamo’

“Ove izmjene predstavljaju korak prema pravednijem i održivijem sustavu naplate cestarine, unutar šireg investicijskog ciklusa te kao pripremu za novi i suvremeniji sustav naplate koji će ujedno odgovarati europskim standardima. Cilj je osigurati ravnotežu među korisnicima, ali i nastavak ulaganja u modernu, sigurnu i učinkovitu cestovnu infrastrukturu”, ističu u HAC-u.

HAC je od početka srpnja dotadašnji popust u slučaju lakih vozila “post-paid” modelu (ENC vezan uz karticu) podigao s 13,04 posto na 21,74 posto, koji je po novome u tom modelu standard za sve kategorije vozila. Izuzetak je samo “pre-paid” model u zimskom razdoblju koji će i dalje vrijediti za laka vozila i ostat će na istoj razini od 33,48 posto. Za teška vozila dodatni popusti za emisiju ispušnih plinova također su pali, za EURO V i EEV s pet na tri posto, za EURO VI s 12 na sedam posto, dok je za EURO V dosadašnji popust od tri posto ukinut.

U Udruzi hrvatskih cestovnih prijevoznika, koja je u medijima objavila i plaćeni oglas s apelom Ministarstvu prometa i Vladi RH, ističu kako prijevoznici iz te kategorije vozila već sada snose veći dio troška i sudjeluju u financiranju cestovne infrastrukture. Navode, među ostalim, da je cestarina po kilometru za teška vozila daleko veća nego za laka, zbog višestruko veće potrošnje goriva uplaćuju i više trošarina i PDV-a na gorivo, te izdvajaju više i po osnovu obveznih tehničkih pregleda, emisijskih normi, tahografa i drugih obveza.

“Tvrdnja da teška vozila nisu proporcionalno sudjelovala u troškovima izgradnje i održavanja autocesta nije utemeljena na realnim brojkama. Ova nepromišljena odluka pokazuje da razlika između nominalnog i relativnog nije dovoljno uzeta u obzir, kao ni činjenica da teška teretna vozila značajno doprinose ukupnim prihodima od cestarina, posebno izvan turističke sezone”, ističu iz ove Udruge skrećući pozornost da se svako njihovo dodatno povećanje troškova u logistici neminovno prelijeva na cijene roba i usluga.

Udar na konkurentnost

I direktor Sektora za promet Hrvatske gospodarske komore (HGK) Dario Soldo kaže da je Udruženje cestovnog prometa HGK zatražilo sastanak u Ministarstvu prometa i vraćanje ranije važećih popusta za vozila III. i IV. kategorije.

Udruženje smatra da je ovom odlukom dodatno narušena održivost poslovanja cestovnih prijevoznika. Troškovi u sektoru prijevoza kontinuirano rastu, od ulaganja u redovito i sigurnosno održavanje voznog parka do osiguranja konkurentnih plaća i stvaranja boljih uvjeta rada za zadržavanje i privlačenje radne snage. Ukidanjem popusta za vozila teže kategorije prijevoznicima su značajno porasli troškovi poslovanja, što utječe na njihovu konkurentnost i održivost poslovanja. Udruženje apelira na nadležne institucije da razmotre posljedice novog modela naplate te omoguće povratak na ranije važeći sustav popusta”, ističe Soldo.

Udruženje hrvatskih cestovnih prijevoznika apelira da Vlada i Ministarstvo od HAC-a zatraže trenutačnu odgodu primjene novih cijena za teretna vozila te da konačno uključe predstavnike struke u oblikovanje dugoročno održivog sustava naplate cestarina. Nužno je, naglašavaju, uzeti kod donošenja rješenja sve specifičnosti sektora.

U HAC-u, pak, odgovaraju kako su pri pri izradi projektne dokumentacije za novi sustav naplate koristili stručnu pomoć renomirane svjetske kompanije koja ima iskustvo u predmetnome području kao i pomoć znanstvene zajednice. Prije pokretanja otvorenog postupka javne nabave, dodaju, provedeno je istraživanje tržišta te kao i prethodno savjetovanje natječajnoj dokumentaciji, k tomu još i u rokovima znatno dužim od propisanih.

Autor: Marija Brnić
13. srpanj 2025. u 11:47
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close