Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Postoji struja koja ne želi uspjeh CA pa se stvari negativno potenciraju

Autor: Darko Bičak
18. studeni 2013. u 17:09
Podijeli članak —
Krešimir Kučko, predsjednik Uprave Croatia Airlinesa/Marko Prpić/PIXSELL

Unatoč tome što je ova godina najteža, u prvih devet mjeseci zabilježili smo neto dobit od 20 milijuna kuna.

Hrvatski nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines (CA) ovih dana je u žiži javnosti zbog najavljene prodaje te tvrtke strateškom partneru. Gdje je sada CA i kakvi su im planovi za naredno razdoblje, govori Krešimir Kučko, predsjednik Uprave Croatia Airlinesa.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Do kuda se došlo s dokapitalizacijom i restrukturiranjem CA?
Ono što se provlači kroz medije, a nije uvijek točno, je da država ulaže veliku količinu novaca poreznih obveznika u Croatia Airlines. Složio bih se da je to bio slučaj u prošlosti, no sada se stvari ipak odvijaju po drukčijem principu. Prvotni plan je bio da vlasnik, Republika Hrvatska, dokapitalizira tvrtku s 653 milijuna kuna pretvorbom dugovanja za flotu Airbus zrakoplova u kapital tvrtke. Naknadnom promjenom vlasnik je odlučio na dugovanja obračunati i kamatu od 210 milijuna kuna. U ovoj godini dokapitalizacija od strane Hrvatske je do sada iznosila 80 milijuna kuna, a do kraja godine će biti uloženo još otprilike 70 milijuna kuna. Radi se o kreditu za zrakoplove koje su uzeti od konzorcija banaka na čelu s BLB, a za što je država bila jamac našoj kompaniji. No, prema planu restrukturiranja koji je odobrio i EU, mi ćemo u tom iznosu morati sudjelovati s minimalno 40 posto. Od sljedeće godine neće biti moguće od države dobiti niti kunu. Samo restrukturiranje odvija se po planu, po fazama. Naravno, ova godina je najteža, a unatoč tome se u prvih devet ovogodišnjih mjeseci zabilježila neto dobit od 20 milijuna kuna, prvi puta od 2007. godine. 

Hrvatski nacionalni avioprijevoznik Croatia Airlines (CA) ovih dana je u žiži javnosti zbog najavljene prodaje te tvrtke strateškom partneru. Gdje je sada CA i kakvi su im planovi za naredno razdoblje, govori Krešimir Kučko, predsjednik Uprave Croatia Airlinesa.

Do kuda se došlo s dokapitalizacijom i restrukturiranjem CA?
Ono što se provlači kroz medije, a nije uvijek točno, je da država ulaže veliku količinu novaca poreznih obveznika u Croatia Airlines. Složio bih se da je to bio slučaj u prošlosti, no sada se stvari ipak odvijaju po drukčijem principu. Prvotni plan je bio da vlasnik, Republika Hrvatska, dokapitalizira tvrtku s 653 milijuna kuna pretvorbom dugovanja za flotu Airbus zrakoplova u kapital tvrtke. Naknadnom promjenom vlasnik je odlučio na dugovanja obračunati i kamatu od 210 milijuna kuna. U ovoj godini dokapitalizacija od strane Hrvatske je do sada iznosila 80 milijuna kuna, a do kraja godine će biti uloženo još otprilike 70 milijuna kuna. Radi se o kreditu za zrakoplove koje su uzeti od konzorcija banaka na čelu s BLB, a za što je država bila jamac našoj kompaniji. No, prema planu restrukturiranja koji je odobrio i EU, mi ćemo u tom iznosu morati sudjelovati s minimalno 40 posto. Od sljedeće godine neće biti moguće od države dobiti niti kunu. Samo restrukturiranje odvija se po planu, po fazama. Naravno, ova godina je najteža, a unatoč tome se u prvih devet ovogodišnjih mjeseci zabilježila neto dobit od 20 milijuna kuna, prvi puta od 2007. godine. 

Kakva je situacija s rezanjem broja sjedala u zrakoplovima i radnih mjesta?
Morali smo smanjiti flotu za jedan A320 što znači da imamo 164 mjesta manje u ukupnoj floti koja trenutno broji 12 zrakoplova s 1312 sjedala. Po pitanju radne snage mogu reći da smo u sklopu programa zbrinjavanja viška djelatnika veliki trud uložili u stvaranje uvjeta za prekvalifikaciju dijela radnika, a za potrebe tehničkog sektora. Naime, to je učinjeno pronalaženjem novih kupaca i za najsloženije usluge održavanja zrakoplova. Dobili smo pravo obavljati neke specijalizirane servise (D check) i preglede za druge operatere i upravo tu se stvorila veća potreba za necertificiranom radnom snagom. 

Očekuje se prodaja CA. Što bi potencijalni kupac dobio kupivši ovu tvrtku?
Generalno gledano, avijacija u svijetu je i dalje djelatnost s malom stopom povrata kapitala. U svijetu je ta stopa tri posto, a u Europi je za ovu godinu procijenjena na jedan posto. Ukupni gubitak svih zrakoplovnih kompanija u svijetu će biti oko 11 milijardi dolara. Ono što bi dobio naš kupac je, prije svega, flota koja je odlično održavana, te tehnički centar, znači sektor koji u zadnje vrijeme bilježi sve veći rast. Strateški partner zateći se i visokokvalificirano letačko i drugo osoblje. Mi imamo i uhodanu mrežu destinacija, tržišni potencijal. Koliko god neki iz susjednih država ne žele to priznati, Croatia Airlines je i dalje regionalni zrakoplovni lider, a uz to smo 7. najveći hrvatski izvoznik jer je dvije trećine naših putnika iz inozemstva. 

Izvjesno je da će kupac CA biti tvrtka izvan EU-a. S obzirom na regulativu EU da tvrtka izvan Unije ne može imati više od 49 posto zrakoplovne tvrtke, da li je moguća kriza upravljačkih prava?
Regulativa o maksimalnih 49 posto je takva kakva jest i tu se ništa ne može. S druge strane, isto je činjenica da trenutno kompanije izvan EU-a posluju bolje nego one iz Unije, što se naravno može i promijeniti. Da li je moguće s 49 posto udjela imati većinska vlasnička prava – mislim da nije. 

Hoćete li imati problema s gubitkom povlastica, i slotova, koje imate u Star Alliance grupaciji?
Nećemo sigurno izgubiti ništa od pogodnosti iz Star Alliancea. Naime, ako nas preuzme strateški partner, ili neki zainteresirani investitor izvan EU-a, on može kupiti samo 49 posto tvrtke. Dakle, Croatia Airlines će i dalje zadržati svoj kontinuitet i status tvrtke iz EU-a i ne mijenja se ništa. Izuzetak je samo kada bi nas preuzeo prijevoznik koji je u nekoj drugoj alijansi i ako bi taj strateški partner imao neke druge planove s nama.

U proteklim tjednima se u medijima u nekoliko navrata moglo čuti o problemima vaših zrakoplova tipa Dash?
Moram reći da sam siguran da u Hrvatskoj postoje struje kojima nije u interesu da ova tvrtka uspije pa se određene stvari negativno potenciraju. Imate niz neargumentiranih tvrdnji samozvanih stručnjaka koje se prenose kao relevantne, neki od njih dobivaju i veliki prostor u tiražnim novinama bez ikakvih stvarnih uporišta i relevantnosti tih osoba u svijetu avijacije. Inače, Dash je jedan od najučinkovitijih zrakoplova i u svijetu ih operira oko 450, a u EU oko 150. Pouzdanost naših Dasheva je 98,6 posto, a u svijetu 98,5. Mi ih koristimo malo više od prosjeka, ali je i održavanje na najvišem nivou što pokazuje i njihova pouzdanost. Popunjenost naših zrakoplova u zimskim mjesecima je odlična pa je tako i prva polovina 11. mjeseca na rekordnom nivou od oko 70 posto, što pokazuje da je povjerenje putnika u naš proizvod u porastu.  

Može li CA funkcionirati bez strateškog partnera?
Čim završi proces restrukturiranja, redizajnirati će se flota uvođenjem 2 do 3 zrakoplova od 100 sjedala, prvenstveno zbog zimskog reda letenja kada su kapaciteti manje popunjeni. 
Naši Dashevi s 76 mjesta su premali, a Airbusi s 144 i 164 mjesta preveliki za dio destinacija. Svakako bi bilo lakše to učiniti sa strateškim partnerom, ali vjerujemo da bi mogli i sami. CA ostvaruje veliku dodanu vrijednost za širi poslovni sektor – od putnika imaju koristi i zračna luka, iznajmljivanje vozila, hotel, prijevoz, itd. Dakle, čak i ako bi u narednom razdoblju poslovali s malim minusom, ukupan efekt bi bio pozitivan. Mi imamo veliku dijasporu koja aktivno komunicira s Hrvatskom, a za očekivati je da će porasti ekonomska moć u zemlji. Ima i prostora za nove destinacije, tu mislim na sjever i sjeveroistok Europe.

Za koji dan dolazi novi koncesionar ZL Zagreb. Što to znači za vas?
Mi smo već postigli sporazume s koncesionarom koji je prilagodio svoje planove u prvoj fazi modernizacije našim potrebama. CA čini više od 60% prometa na Plesu, dok je udio nacionalnih prijevoznika na drugim aerodromima u pravilu manji. 

Odnos s Air Serbiom

Koliko je dolazak Etihada u Srbiju ugrozio vaše planove?

Za sada uopće ne, jer mi smo imali s Jatom samo nekoliko linija koje su se preklapale. Vjerojatno će Air Serbia imati zadatak puniti hub Abu Dhabi putnicima iz ove i drugih regija. No, ne očekujem da će to imati nekih efekata na CA. Mi imamo svoje planove razvoja, u slučaju da nas ne preuzme strateški partner, oni će početi s realizacijom krajem 2015. – nakon završetka aktualnog procesa restrukturiranja. Naravno, ako dobijemo partnera, tada se restrukturiranje skraćuje i mi ranije krećemo s razvojem, prema vlastitim planovima, ili prema projekcijama novog vlasnika.

Autor: Darko Bičak
18. studeni 2013. u 17:09
Podijeli članak —
Komentari (2)
Pogledajte sve

Ovaj komunistički prijatelj Milovanovića također traži isprike za svoje neuspjehe. Kad nemaju konkretne podatke onda ih ‘krvoločni desničari’ ugrožavaju.

Tako je.

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close