“Poseban hrvatski porez na kavu stvara direktni i trošak organizacije poslovanja”

Autor: Sergej Novosel Vučković , 23. prosinac 2019. u 22:00
Nikolina Podoreški, viši poslovni partner u nabavi u Nestléu za JI Europu/ PD

Nabava se nametnula kao ključna odrednica poslovanja i prevoditelj u komunikaciji između dobavljača i kompanije.

Kako se za kavu, čokolade, dječju hranu i druge proizvode iz ponude najveće svjetske prehrambene tvrtke nabavljaju i osiguravaju sirovine, kako balansirati zahtjevima dobavljača i potreba tržišta i zašto je odjel Nabave strateški važan u tako velikoj korporaciji, objašnjava Nikolina Podoreški, viši poslovni partner u nabavi u regiji JI Europe. Otkriva i kako kulturne razlike na pojedinim tržištima utječu na navike potrošača što najviše vole konzumirati. 

Od ove godine ste Viši poslovni partner u Nabavi u regiji JI Europe. Puno toga dakle prolazi kroz vaše ruke. Koja su vam zapravo zaduženja?
Za odgovoriti na to pitanje potrebno je prvo istaknuti kako je Nestlé najveća prehrambena kompanija na svijetu, koja u regiji Jugoistočnog Europskog tržišta od 2017. godine obuhvaća devet tržišta (Hrvatska, Slovenija, Bosna i Hercegovina, Srbija, Sjeverna Makedonija, Kosovo, Crna Gora, Rumunjska i Bugarska), u sklopu kojih se nalaze dvije tvornice, a broj zaposlenika je veći od dvije tisuće. Stoga ne čudi današnja iznimno velika važnost odjela Nabave u podržavanju svih segmenata poslovanja. Danas je moja uloga strateška  bolje razumijevanje potreba poslovanja te stvaranje partnerstva između Nabave i ostalih odjela unutar kompanije. Također, svakodnevno pratim kretanja i novosti na tržištu, obavještavam o promjenama unutar svog područja odgovornosti i moje su aktivnosti usmjerene na održiva, efikasna unaprijeđenja poslovnih procesa. Ako pričamo u brojevima, unutar mog područja odgovornosti radi se o preko 1000 dobavljača te je zbog toga izuzetno važno efikasno postaviti procese, definirajući pritom strateške smjernice unutar kategorija te stvarajući partnerstva sa strateški važnim dobavljačima.

U kompaniji Nestlé ističu da je upravo sektor nabave prošao i prolazi velike promjene. U čemu se to očituje?
Nepotrebno je naglašavati da se tržište izuzetno brzo mijenja, promjene su nešto što je postala naša svakodnevica i kako bismo mogli odgovoriti na promjene potrebno je neprekidno držati korak s najnovijim trendovima i izazovima. Kada je riječ o Nabavi – ona danas mora biti agilna, neprekidno otvorena za sve moguće promjene u načina rada, na prilagodbu specifičnosti tržišta (od jezika i valute do legislativa) te mora imati ,,poduzetničkog duha''. Upravo zato se naš moto "Pojednostavi, standardiziraj, podjeli" primjenjuje na svaki segment našeg poslovanja, u Nabavi možda i najčešće.

Možemo li dakle reći da je ona i motor produktivnosti i razvoja?
Svakako, jer nam nudi pogled na sve poslovne procese od početka do kraja, uzimajući u obzir širu sliku. Kroz godine nabava se postepeno nametnula kao ključna odrednica poslovanja i prevoditelj u komunikaciji između poslovnog partnera (dobavljača) i kompanije. Jednostavnijim riječima, ono što je kompaniji potrebno nabava prenosi i objašnjava dobavljačima, ali i globalnim timovima unutar kompanije ukoliko se radi o segmentu za koji je zadužena globalna nabava unutar kompanije. Izuzetno je važno napraviti jake poveznice između tih vanjskih i internih timova, što je glavna zadaća poslovnog partnera u nabavi. Nabava postaje važan dio svih poslovnih procesa, a njena zadaća je neprestano raditi na podizanju razine inovativnosti i poboljšavanju cijelog sustava na korist svih uključenih.

Nestlé je multinacionalna tvrtka s poslovanjem na brojnim, različitim tržištima. Kako 'balansirati' određene kulturne različitosti u nabavi?
Poseban izazov za odjel Nabave unutar multinacionalne kompanije su specifičnosti svakog tržišta. Stoga su "zlata vrijedni" vještina u ophođenju s ljudima te stvaranje i produbljivanje kontakata. Od iznimne su važnosti i odlično poznavanje legislative ciljane države te svladavanje jezične barijere, jer engleski jezik nije uvijek dobro prihvaćen kao sredstvo rada. Zato su nužne tzv "soft skills" koje je potrebno imati kako bi se što lakše prevladale razlike u načinu rada. Također, potrebno je osluškivati tržište, produbljivati kontakte koje imate, oboružati se znanjem o legislativi i ograničenjima koja postoje u pojedinoj državi, formalnostima koje se obavezno moraju poštivati. Rekla bih da su spremnost za promjene te spremnost za usvajanje novih znanja o specifičnostima drugih kultura i država jedne od glavnih kompetencija koje mogu pomoći dobrom Nabavljaču da bude još bolji.

U asortimanu imate niz brendova, renomiranih, ali pojavljuju se i novi. Kolika je u tom odabiru i uvođenju novih proizvoda bitna uloga upravo odjela Nabave?
Nabava je jedna od glavnih funkcija bez koje jednostavno ne bi bilo moguće uspješno plasirati nove proizvode. Marketing i služba razvoja te tvornica su tu, naravno, da osmisle i proizvedu proizvod koji će biti uspješan u zemljama unutar naše regije, no nabava je tu da prevede ideje i potrebe dobavljačima, nađe inovativna rješenja i ispuni njihove želje i potrebe u smislu sirovina, ambalaže, oglašavanja, promo materijala…

Koliko je potrebno da neki proizvod bude spreman za plasman na tržište? Što sve prethodi  istraživanja, analize…?
Moram napomenuti da Nestlé na globalnom nivou u asortimanu ima više od 10.000 različitih proizvoda unutar više od 2000 robnih marki, a potrebe i preferencije lokalnih potrošača ključne su za prilagođavanje asortimana svakom tržištu. Našim lokalnim potrošačima je dostupno više od 700 proizvoda unutar više od 30 brendova – Nescafé, Nesquik, Thomy, Maggi, Kit Kat, After Eight, Lion, Purina, Nestlé professional, Nestlé žitarice za doručak, Nestlé hrana za bebe. Prije plasmana na tržište provode se opsežne analize podneblja, kulturoloških aspekata, navika kupaca… Odličan je primjer naša regija, u kojoj je u posljednjih pet godina čak 100.000 potrošača sudjelovalo u istraživanju tržišta, na temelju kojeg se asortiman razvijao i širio. To je proces koji zahtijeva vrijeme, ali zasigurno polučuje najbolje rezultate. 

Što se tiče poslovanja u Hrvatskoj, s kakvim se teškoćama susrećete? Mnogi ističu nesređenost pravnog sustava, stalne izmjene propisa…
Hrvatska dijeli slične probleme sa zemljama koje je okružuju, a tiču se ponajprije učestale promjene legislative i nedovoljne otvorenosti tržišta. Konkretno, poseban porez na kavu, koji nema niti jedna susjedna zemlja članica EU, osim direktnog troška uzrokuje nam dodatnu kompleksnost i povećanje troškova u samoj organizaciji poslovanja  dodatno označavanje kao i skladištenje artikala koji su obuhvaćeni ovim porezom. Hrvatska je i inače opterećena puno višim troškovima poslovanja u odnosu na zemlje koje nas okružuju, što značajno utječe na konkurentnost. S druge strane, Hrvatskoj je velika prednost to što se nalazi u Europskoj uniji, što ju čini dostupnijom za neke vrste nabave unutar EU zemalja.

Koji proizvodi su posebno dobro prihvaćeni ovdje u Hrvatskoj, više nego drugdje? Kako to tumačite? Sigurno su i tu na djelu navike, kulturalne posebnosti…
Iz Nestléovog asortimana u Hrvatskoj se prodaje najviše kava. Hrvati vole kavu  naša nova istraživanja su pokazala da čak 93% Hrvata u dobi od 16 godina pa nadalje u prosjeku popije dvije šalice dnevno. Stalno razmatramo proširenja asortimana proizvoda za domaće tržište, a aktualne novosti su četiri nova Nescafé Dolce Gusto okusa, novi Nescafé 3in1 i 2in1, Maggie Noodles, Lion2Go, novi Nesquik Cocoa Crush i Lion Wild Crush okusi te inovacije u segmentu dječje hrane Nan i hrane za kućne ljubimce Purina. 

Vi ste osobno u kompaniji Nestlé 13 godina i vertikalno ste se uspinjali. Posvjedočite na svom primjeru koliko je potrebno ulagati u vlastita znanja i vještina, a koliko općenito kompanija o tome vodi računa.
Moj put u kompaniji dobar je primjer kako upornost i volja za učenjem urode plodom. U nabavu sam prešla prije gotovo šest godina, najprije kao regionalna voditeljica za usluge i indirektne materijale u Nestlé Adriatic, a nakon toga sam preuzela i direktne materijale, odnosno sirovine i ambalažu, za našu tvornicu u Srbiji. Prije toga sam provela više od osam godina u Odjelu za odnose s kupcima, gdje sam na neki način brusila iskustvo u odnosima s internim i eksternim kontaktima, što mi je jako dobro došlo kasnije tokom razvoja karijere. Moja trenutna pozicija je svojevrsna novost za hrvatske pojmove, a nastala je transformacijom kompletne kompanije u takozvane ,,endtoend'' timove s ciljem maksimalnog optimiziranja svakog koraka u poslovnom procesu. Upravo je to uloga Poslovnog partnera  da bude poveznica između poslovanja, nabave i svih ostalih koji sudjeluju u nekom E2E procesu. To je velika odgovornost i veliki izazov, ali i velika prilika za daljnji rast i napredovanje. 

Komentirajte prvi

New Report

Close