Unatoč koroni rastu, planiraju i nova ulaganja

Autor: Suzana Varošanec , 19. siječanj 2021. u 11:23
Foto: DUŠAN MIRKOVIĆ/PIXSELL

Izvoz parketa koji je tako skočio s 26,948 milijuna eura u 2019. na 37,717 milijuna eura u 2020.

Hrvatske tvrtke iz drvne industrije, zbog svoje snažne izvozne orijentacije s kojom ova branša ostvaruje znatan vanjskotrgovinski suficit, unatoč pritiscima na iste ili niže prodajne cijene, jednako snažno odolijevaju korona krizi, pa čak i dio subjekata u ovoj godini planira ulaganja u širenje proizvodnih kapaciteta.

Tako se na značajnije investicije pripremaju u grupaciji Galeković u vlasništvu poduzetnika Mladena Galekovića kojoj glavno strano tržište ostaje Francuska, no veliki rast nakon prvog lockdowna bilježe u Sjevernoj Americi, naročito na tržištu gradova New Yorka i Toronta, gdje postižu bitno više cijene.

Prema direktoru tvrtke PPS Galeković Filipu Galekoviću, u ovoj godini planiraju značajnije investicije u proširenje pogona I pokretanje novih proizvoda, pa razmatraju I program montažnih kuća.

“Izvoz nam je lani porastao za 40%, dok su ukupni prihodi u iznosu od oko 16 milijuna tek 3% niži od prethodne godine, inače najbolje u našem poslovanju. Prvi val nas je dosta stresao i očekivali smo najgore, no od svinja i lipnja sve se pokrenulo. Izvozimo oko 70% ukupne proizvodnje, a vrijedi istaknuti i naše usmjerenje prema potrebama hrvatske građevine koja i dalje jako dobro radi”, kaže Galeković.

Da su lani u navedenom razdoblju u branši u dijelu parketa ostvareni rekordi ogledalo su zadnji podaci i anketa među drvoprerađivačima provedena od strane HGK-a.

Dakle, kod proizvodnje gotovih parketa u prvih 8 mjeseci 2020. postignuta je rekordna količinska proizvodnja – iznosi 2.066.960 m2, ali se skladišta očito dobro prazne. Već drugu godinu zaredom izvoz parketa po dvoznamenkastima stopama raste, no dok je rast u neposredno ranijem razdoblju iznosio +18%, u 2020. u promatranom razdoblju iznosi 40%.

Izvoz parketa koji je tako skočio s 26,948 milijuna eura u 2019. na 37,717 milijuna eura u 2020., dok je na drugoj strani uvoz smanjen za 14%, na 3,67 milijuna u istom promatranom razdoblju 2020., prati i relativno stabilno stanje u sektoru.

O tome svjedoče Uprave drvoprerađivača, pa se na bazi ankete glede utjecaja korone na njihovo poslovanje otkriva da ih većina bilježi ili rast i poboljšanu likvidnost ili zadržava istu razinu prihoda (isto je i kod broja zaposlenika), dok je tek manjina zabilježila pad.

Jedna od tvrtki s najvećim stopama rasta izvoza koji iznosi čak 50% Bjelin grupa – u vlasništvu tvrtke pod kontrolom švedsko-hrvatskog poduzetnika Darka Pervana, lani je proizvela oko   950.000 m2 gotovog parketa, a izvezla oko 870.000 m2. Prema direktoru Bjelina Stjepanu Vojniću, u tome im je pomoglo otvaranje kineskog tržišta godinu ranije na kojem su ostavili   100-tni rast.

“Rasla su nam i tržišta Skandinavije i Beneluxa, dva tradicionalna tržišta Bjelin Grupe, međutim kinesko tržište je napravilo najveću razliku. Jako su nam velika su očekivanja i za 2021.”, kaže Vojinić napominjući da su lani zaposlili oko 60 novih zaposlenika te ih je trenutno blizu 900, no isti rast broja novozaposlenih planiraju i ove godine.

Što se izvoznog progresa tiče ključna formula kojom je on ostvaren je supstitucija tržišta. I dok je tvrtka Pan Parket, prema riječima jedinog osnivača i predsjednika Uprave Danijela Smiljanića, tržište Kine zamijenila s Kanadom, te im se rast izvoza i ukupnog prihoda kreće na 10-ak posto, Drvoproizvod je pad potražnje u travnju i svibnju na francuskom, talijanskom i engleskom tržištu nadoknadio povećanjem prodaje na njemačkom tržištu.

Prema direktoru Drvoproizvoda Igoru Josipu Leščiću, ujedno predsjedniku Udruženja drvno-prerađivačke industrije HGK, domaće tržište također se pokazalo stabilnim zbog velikog broja objekata koji su u završnoj fazi izgradnje te velikog posla za proizvođače podova i parketa.

Priliku za daljini rast Leščić generalno vidi i u obnovi objekata razrušenih potresom, s tim da bi se “u tom procesu trebalo okrenuti i ugradnji sistema grijanja na OIE kako bi dali priliku domaćim proizvođačima briketa i peleta”.

To će biti prilika i za DI Spačvu koja (ne)izravno izvozi više od 90% svoje proizvodnje. Lani je imala pad prihoda od prodaje od 7% (na 226 mil kn), uglavnom u dijelu briketa i peleta, dok raste izvoz gotovih parketa i seljačkih podova.

Ovaj veliki poslodavac s 850 radnika nastavlja trend od prošle godine, kako navodi predsjednik Uprave Spačve Josip Faletar, uz uvjerenje da će cjepivo odraditi glavnu ulogu u normalizaciji poslovnih tokova i rastu novih poslovnih prilika.

Komentirajte prvi

New Report

Close