Paprena tužba žrtava kartela u EU, naš zakon tek u raspravi

Autor: Suzana Varošanec , 16. studeni 2016. u 07:47
Nacrt hrvatskog zakona izradio je AZTN/Ivica Galović/PIXSELL

Tužba protiv deset europskih proizvođača kamiona bit će presedan za cijelo područje Europske unije.

Pet najvećih europskih proizvođača kamiona uskoro će se suočiti sa po svemu sudeći najvećim tužbenim zahtjevom: 'težak' je čak 100 milijardi eura, a obeštećenje od njih zatražit će skupina kupaca njihovih vozila jer smatraju da su bile žrtve kartelskog udruživanja.

U smislu pravnog uporišta za ovaj astronomski vrijedan postupak navodno će se tužitelji pozivati na novu EU direktivu kojom se pruža mogućnost žrtvama tržišnog natjecanja da tuže za naknadu štete. Uvjet za taj, po nekim analitičarima lukrativni postupak zbog značajnog iznosa financijske satisfakcije, dokazana je povreda propisa o zaštiti tržišnog natjecanja.  Za razliku od najavljene tužbe u EU, Direktiva o kojoj je riječ kod nas je u fazi prenošenja u zakon, pa će slične tužbe, uz iste pretpostavke, dogodine i ovdje biti moguće. U tijeku je, podsjetimo, javno savjetovanje o nacrtu novog zakona s kojim se i mi usklađujemo (rok je 27. prosinac).

Za zakonsku provedbu zaduženo je Ministarstvo gospodarstva, dok je antimonopolska agencija, kao voditelj i organizator ekspertne radne skupine za izradu nacrta zakona, u okviru javnog savjetovanja u zadatak dobila i organizaciju predstojeće međunarodne konferenciju. Novi konkretni slučaj, pak, znakovit može biti i za razvoj nove sudske prakse u ovom području, posebice zato što je zakonska materija novost u cijeloj EU, a presude tog tipa još ne postoje. Prema Reutersu, kompanija za upravljanje parnicama Bentham Europe ovih je dana potvrdila da će financirati pokretanje skupne tužbe, u čijoj podlozi je ljetošnji pravorijek europskih regulatora te kazna od 2,9 mlrd. eura 'odrezana' zbog namještanja cijena i prebacivanja troškova snižavanja emisija ispušnih plinova na krajnje kupce.

Bentham je, naime, objavio da planira podržati tužbu skupine kupaca kamiona koji smatraju da su žrtve kartelskog udruživanja proizvođača teretnih vozila, odnosno skupine koju čine njemačke tvrtke Mercedes-Benz i MAN, švedski Volvo, nizozemski DAF te talijanski Iveco. Četiri proizvođača u srpnju su kaznili europski regulatori, dok jedino nije kažnjen MAN. Ovaj slučaj moguće je promatrati i u sklopu sve popularnijeg uključivanja trećih osoba u financiranje tužbi na temelju dogovora za postotak u dosuđenoj odšteti.  

Komentari (1)
Pogledajte sve

Lukrativno načelo: Svatko je dužan uzdržati se od postupka kojim se može drugome prouzročiti šteta, moralo bi se prevesti odnosno dopuniti ovako:
Svatko je dužan uzdržati se od postupaka kojim se može drugome, trećemu,četvrtome….n-tome prouzročiti šteta!!!!!
Ako ikada bude osnovana Antikartelna udruga, predlažem da se nazove po Miji Matiću, pokojnom bivšem direktoru Đakovštine d.d. iz Đakova, koji je najveća žrtva KARTELA u Hrvatskoj.

New Report

Close