Pogreška vozača vodeći je uzrok prometnih nesreća u svijetu, odgovoran za preko 90 % sudara. Nedostatak informacija u stvarnom vremenu, zbog čega vozači nisu svjesni naglih usporavanja prometa, nesreća ili opasnih uvjeta ispred sebe, vrlo su često uzrok tih pogrešaka. Ovi problemi zahtijevaju proaktivna, tehnološki utemeljena rješenja kako bi se spriječile nesreće prije nego što se dogode, i tu do izražaja dolaze inteligentni prometni sustavi. Oni u realnom vremenu prikupljaju podatke s nadzornih kamera, senzora i GPS uređaja. Ti se podaci analiziraju kako bi se otkrili neobični obrasci te, kad se utvrdi anomalija, vozačima i centrima za kontrolu prometa šalju se trenutna upozorenja. Tako se, kažu podaci, broj prometnih nesreća može smanjiti za najmanje 30 %.
Digitalna transformacija HAC-a
Svjesni toga, i Hrvatske autoceste posljednjih godina provode opsežnu digitalnu transformaciju. Cilj je jasan – sigurnija i protočnija vožnja te bolja informiranost vozača. Za vozače je najvidljivija novost mobilna aplikacija LiveTrafficHR, predstavljena 2024. godine, te nova interaktivna karta Hrvatskih autocesta u sklopu projekta Crocodile 3 Croatia, koja donosi pregled stanja i uvjeta na svim autocestama u Hrvatskoj, uključujući HAC, BINA Istru i AZM te na svim državnim cestama pod upravljanjem Hrvatskih cesta.
“HAC je aktivno uključen u europske projekte digitalizacije i inteligentnih transportnih sustava (ITS). Kroz projekte Crocodile 2 Croatia i Crocodile 3 Croatia razvijen je standard DATEX II za razmjenu prometnih podataka, otvoren je središnji centar za nadzor i vođenje prometa, provedeni su projekti rekonstrukcije sustava meteoroloških stanica, radovi radiodifuzije u tunelima na autocesti, radovi na dopuni ITS opreme, poboljšanje planova upravljanja prometom i unapređenje informiranja javnosti implementacijom mobilne aplikacije”, kažu u HAC-u.
Najkorisnija mobilna aplikacija
Mobilna aplikacija LiveTrafficHR vozačima nudi pravovremene i točne informacije o stanju autocesta na planiranoj ruti. Povezana je s prometno-informacijskim sustavom upravitelja te prikazuje trenutna ograničenja brzine, uvjete na cestama, procjenu trajanja putovanja i slike s prometnih kamera. Korisnici mogu provjeriti vremenske prilike, informacije o odmorištima, radovima i izvanrednim događajima. U slučaju zatvaranja dionice, aplikacija nudi obilazne pravce i navigaciju. Omogućuje i brzi poziv hitnim službama, dok registrirani korisnici mogu prijaviti incidente poput nesreća, vozila u suprotnom smjeru ili životinja na cesti.

Jedan od ključnih iskoraka u digitalizaciji HAC-a bilo je upravo osnivanje Središnjeg centra za nadzor i vođenje prometa autocestama (SCNVP) 2022. godine. Centar radi 24/7 i zapošljava pet operatera koji u incidentnim situacijama koordiniraju aktivnosti s regionalnim centrima za nadzor i upravljanje prometom. Tako se osigurava koordiniran nadzor i upravljanje prometom na svim autocestama u Hrvatskoj, što značajno povećava sigurnost i učinkovitost prometa. Nakon završetka projekta Crocodile 3 Croatia, pokrenut je i projekt X4ITS, usmjeren na modernizaciju prometnog upravljanja i bolji pristup podacima u realnom vremenu. X4ITS povezuje šest zemalja: Austriju, Češku, Mađarsku, Hrvatsku, Rumunjsku i Sloveniju, s ciljem usklađivanja i implementacije inteligentnih transportnih sustava (ITS) duž Trans-europskih prometnih koridora. Ukupna vrijednost projekta za Hrvatsku iznosi približno 13,9 milijuna eura; 50 % je sufinancirala Europska unija. Obveze HAC-a u sklopu projekta su zamjena i modernizacija promjenjive prometne signalizacije te ugradnja novih prometnih kamera i meteoroloških stanica. Inače, u svim svojim digitalnim rješenjima, uključujući prije svega aplikaciju LiveTrafficHR, HAC stavlja poseban naglasak na zaštitu podataka i privatnost korisnika.
Zaštita podataka i privatnost korisnika
“Sustavi su dizajnirani da budu sigurni od neovlaštenog pristupa, a svi podaci koriste se isključivo u svrhu upravljanja prometom i pružanja pravovremenih informacija vozačima. Registrirani korisnici mogu prijavljivati incidentne događaje, no podaci se obrađuju u skladu s pravilima privatnosti i ne koriste se u komercijalne svrhe”, poručuju iz HAC-a, naglašavajući kako će u budućnosti HAC aktivno raditi na razvoju kooperativnih inteligentnih transportnih sustava (C-ITS), koji omogućuju još bržu i pouzdaniju razmjenu podataka između vozila i infrastrukture.

Uz digitalne inovacije, HAC ulaže i u fizičke mjere sigurnosti – od zamjene prometne signalizacije do ugradnje novih elastičnih odbojnih ograda koje mogu smanjiti posljedice nesreća. Za vozače to znači manje stresa i više povjerenja u sustav. A za cijelo društvo – manje nesreća, manje ozlijeđenih i više spašenih života.
Sadržaj omogućio HAC