Pacijente ne smiju vraćati s bolničkih šaltera po uputnice

Autor: Poslovni.hr , 09. ožujak 2020. u 10:38
Foto: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Problemi s uputnicama i vraćanjem pacijenata s bolničkih šaltera nisu nestali ni uz centralne jedinice za naručivanje, elektroničke narudžbe i interne uputnice, uvedene da bi pacijentima bilo lakše.

Na bolničkom šalteru nerijetko nam kažu: “Ovo nije dobra uputnica, morat ćete mi donijeti drugu” ili inzistiraju na papirnatoj uputnici iako je skenirana vidljiva iz e-narudžbe, piše Večernji list.
– Naručila sam se prije godinu dana i u zakazanom terminu tražili su papirnatu uputnicu. Očekivati je da će e-uputnica biti dovoljna – opisuje pacijentica svoje nedavno iskustvo s dermatologije na Šalati. Obiteljski liječnici svjedoče da se s takvim situacijama susreću svakodnevno.

– Svaka bolnica ima svoja interna pravila za koja mi ne znamo. Recimo, ako pacijent ide na preoperativni zahvat za koji treba izvaditi krv, odrediti krvnu grupu i faktore zgrušavanja, u Zavodu za transfuziju za sve to dovoljna je jedna uputnica, ali na Svetom Duhu ili u Vinogradskoj imaju po dva različita laboratorija pa u jednom određuju krvnu grupu i za to treba jedna uputnica, a u drugom faktor zgrušavanja i tamo traže drugu – opisuje obiteljska liječnica dr. Ines Balint. Za pacijenta sa šećernom bolešću s nekih oftalmoloških odjela traže dvije uputnice ako mu treba pogledati pozadinu oka a on pritom ima i mrenu. Najdrastičniji je primjer je kad obiteljski liječnik šalje pacijenta npr. na punkciju nekog čvora. Jedna uputnica trebala bi vrijediti i za uslugu punkcije i za uslugu analize te punkcije, ali neke bolnice traže dvije uputnice. Najčešće vraćaju pacijente ili pak obave punkciju, ali traže od pacijenta da kod preuzimanja nalaza donese još jednu uputnicu.

– Mi se onda dopisujemo s njima i kažemo da je prva uputnica pravovaljana za obje usluge, što u nekoj bolnici prihvate, a u nekoj ne. Najčešće zbog svojih internih pravila šeću pacijente. Ne bježim od toga da u i mi možemo pogriješiti, ali mislim da se to puno rjeđe događa – kaže dr. Balint.

Zbog nepisanih pravila pojedinih bolnica, obiteljski liječnici često pacijentu daju uputnicu D1, za ambulantno liječenje, što znači da će pacijenta u bolnici pregledati i sami ga uputiti na dalje ambulantno liječenje.

– U jednoj bolnici pacijent obavi na tu uputnicu i prvi pregled i npr. uslugu uklanjanja tvorbe. Potom ja isto postupim kod drugog sljedećeg pacijenta, ali on ode u drugu bolnicu i tamo mu kažu: “Prvo će vas pregledati naš kirurg pa se vratite i donesite uputnicu A1 i onda ćemo vas naručiti na kirurški zahvat.” Tako da je uvijek otvoreno pitanje: kako i kamo uputiti? – opisuje liječnica. Ni to nije sve. Bolesniku s nekom kroničnom bolesti ta je bolest dijagnosticirana jednom, a dalje je mora kontrolirati jednom godišnje ili jednom u šest mjeseci. Npr. ako imate povišen očni tlak, hipertenziju ili koronarnu bolest, onda je to jednom bila prva dijagnoza, a sve ostalo su kontrole.

– Međutim, zbog različite cijene prvog i kontrolnog pregleda bolnice inzistiraju svakih šest mjeseci da pišem kako je to ponovno prva dijagnoza i da pacijent ide na tzv. A1 pregled. I što dobijemo? Statistiku po kojoj Hrvatska ima ne znam koliko posto više prvih pregleda nego ostale europske zemlje, što ne odgovara istini jer sve su to kontrolni pregledi. Nemate svakih šest mjeseci novu hipertenziju ili novi reumatoidni artritis! – govori dr. Balint za Večernji.

Komentirajte prvi

New Report

Close