Poslovni vikend
Komentar tjedna

Odlazak koji je iznenadio hrvatsku poslovnu zajednicu

Došen je zadnji veliki intervju dao upravo Poslovnom vikendu prije nekoliko tjedana.

Autor: Siniša Malus
06. lipanj 2025. u 08:28
Marinko Došen zadnji je veliki intervju dao upravo Poslovnom vikendu prije nekoliko tjedana/Sanjin Strukić/PIXSELL

Ovotjedna informacija kako Nadzorni odbor AD Plastika neće produljiti mandat Marinku Došenu na čelu kompanije koju vodi već cijelo desetljeće iznenadila je hrvatsku poslovnu zajednicu. Iznenadila je i nas s medijske strane “barikade” jer takav epilog ni u medijskim krugovima nije bio očekivan. Nas u Poslovnom dnevniku još je više iznenadila jer je zadnji veliki intervju dao upravo Poslovnom vikendu prije nekoliko tjedana.

Na upit ima li za AD Plastik mjesta i u obrambenoj proizvodnji, kojoj se okreću i proizvođači automobila, kazao je kako u nekom dijelu i oni mogu participirati.

“Iako bih radije da radimo branike, razmišljamo i o tome”, dodao je Došen.

Slučajno ili ne, neposredno nakon tog intervjua dogodila se odluka iz prve rečenice ovog uvodnika, što je bacilo stanovite sumnje kako je baš ono što je u tom intervjuu izrečeno bilo okidač za prekid suradnje. Spominjanje obrambenog programa kojem bi se AD Plastik mogao okrenuti u budućnosti možda je nekima zazvučalo čudno, posebno stoga što je najveći pojedinačni dioničar solinske tvrtke ruska kompanija AO Holding Avtokomponenty, koja posjeduje 30 posto dionica.

Menadžmentu AD Plastika bit će izazovno pronaći dostojnu zamjenu u trenucima kad se auto-industrija, pritisnuta Trumpovim prijetnjama, ne čini kao dobra ‘sinekura’.

S druge strane, nikako ne bi trebalo čuditi što se u ovim turobnim vremenima za auto-industriju razmišlja o novom iskoraku, pa i u obrambeni sektor. Brojne automobilske kompanije, uključujući, primjerice, Volkswagen razmišljaju o načinima kako se uključiti u obrambeni sektor. Razlog je jasan. U europskom obrambenom sektoru idućih će se godina vrtjeti milijarde, i to većinom državnog novca, pa se samim time to čini kao sigurna oklada, posebno kad ideja o takvom zaokretu dolazi od Marinka Došena.

Prisjetimo li se malo njegovih poteza otprije jednog desetljeća, to smo od njega i očekivali. Došen, koji je svojedobno tvrtku usmjerio da se s više niša proizvodnje fokusira na automobilsku industriju, prepoznajući potencijal koji nosi propulzivan rast tog tržišta, sada priliku vidi u širenju portfelja i okretanju poslovima za građevinski, energetski, transportni sektor pa i vojnu proizvodnju, kojoj se danas okreće i sama europska automobilska industrija.

Neki će u cijeloj ovoj priči vidjeti i geopolitičke elemente. Dobri poznavatelji širih geopolitičkih odnosa u regiji duboko su svjesni uvijek prisutnog ruskog interesa u Hrvatskoj. Posebno u Hrvatskoj, rekli bismo. Isti će podsjetiti i na rusku ulogu u obrani i konsolidaciji mlade hrvatske države. Sjetimo li se samo Gorbačovljevih intervencija kod Miloševića da se ne raketira Zagreb, a posebno na ulogu Rusije (i Ukrajine) u prodaji rashodovanog sovjetskog oružja Hrvatskoj u trenucima dok je na snazi bio embargo, vidjet ćemo da je ruska uloga u Hrvatskoj daleko podcijenjena u odnosu na povijesne činjenice. Kao ključne “ruske igrače” u Hrvatskoj spominjat će se Josip Manolić i, još ranije, Ivan Stevo Krajačić, no i mnogi iz poslovno-političkog miljea poput Franje Gregurića, Davora Šterna ili u novije vrijeme Pave Vujnovca…

Dobri poznavatelji širih geopolitičkih odnosa u regiji duboko su svjesni uvijek prisutnog ruskog interesa u Hrvatskoj. Posebno u Hrvatskoj, rekli bismo.

No, vratimo se na Došena. Dojma smo da će prekaljeni menadžer s velikim iskustvom, posebno navigacije tijekom kriza, relativno lako pronaći novi menadžerski angažman. Njegovo iskustvo je poprilično, zadržimo li se samo na AD Plastiku. U AD Plastik grupu došao je 2012. godine na poziciju generalnog direktora društva kćeri PHR u Rusiji, a predsjednikom Uprave imenovan je 2015.

S druge strane, menadžmentu AD Plastika bit će vrlo izazovno pronaći dostojnu zamjenu u trenucima kad se automobilska industrija, okovana Trumpovim prijetnjama, čini kao ne tako dobra “sinekura”. Realno, mnogi će dobavljači spas tražiti u aranžmanima s kineskim kompanijama, a to se nikako neće svidjeti vladaru Bijele kuće…

Autor: Siniša Malus
06. lipanj 2025. u 08:28
Podijeli članak —

New Report

Close