Obavezne kacige mogle bi urušiti poslovni model iznajmljivanja

Autor: Darko Bičak , 09. lipanj 2022. u 06:33
Nošenje kaciga moglo bi postati obavezno/Shutterstock

Poduzetnici upozoravaju da je planirana promjena pogubna za urbanu mikromobilnost.

Ekološki prihvatljiv mikro urbani prijevoz je zadnjih godina postao fokus mnogih europskih metropola, ali i manjih gradova. U Hrvatskoj ovakav model kroz sustav javnih električnih romobila postoji u pet gradova, a uskoro bi trebao krenuti i u Zagrebu.

Bolt je jedan od lidera na našem tržištu s oko 1000 romobila u floti koja je raspodijeljena na Osijek, Vinkovci, Varaždin, Rijeka i Čakovec, a za Zagreb planiraju dodatnih čak 6000 ovakvih vozila.

No, čitav model bi se mogao urušiti ako u konačnici bude prihvaćen prijedlog novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojeg je Vlada nedavno poslala na drugo čitanje u Sabor, a koji, osim što na puno načina pozitivno uređuje e-romobile u prometu, donosi i obvezu nošenja zaštitnih kaciga pri upravljanju.

Tehnički problem
Ivan Begović, regionalni menadžer Bolta za mikromobilnost zadužen za Hrvatsku i Sloveniju, naglašava da u Boltu e-romobile vide kao dio sustava urbane mobilnosti koju čine još masovni javni prijevoz te taksi.

“Konkretno to mogu pokazati na nekom budućem primjeru korištenja e-romobila u Zagrebu. Čovjek dođe do Glavnog kolodvora vlakom, gradskim autobusom ili vlastitim automobilom kojeg ostavi na nekom jeftinom parkiralištu u širem centru. Nakon toga tu iznajmi romobil i s njim ode do Trga bana Jelačića, što ga košta manje od parkiranja ili nekad i tramvajske karte.

Vjerojatno će sam Trg, zbog gužvi i pješačkog karaktera prostora, biti zabranjen za parkiranje već će zone parkiranja e-romobila biti negdje pokraj. Tako ostavljeni romobil će drugi korisnik moći pronaći na aplikaciji i tu ga preuzeti za svoju vožnju”, pojašnjava Begović koji pozdravlja i izmjene Zakona koji je romobile stavio u kategoriju bicikla iz kategorije pješaka u kojem su do sad bili.

Begović

Ne vidim na koji način bismo mogli iz tehničkih, prostornih i higijenskih razloga uz romobile u usluzi iznajmljivanja nuditi i kacige.

Razvoju ove mikromobilnosti pridonosi i izgradnja biciklističkih staza po gradovima koji olakšavaju kretanje te povećavaju sigurnost svih sudionika u prometu. No, naglašava da su kacige velik tehnički problem za model javnog prijevoza, iako ne spori dodatnu sigurnost koju one donose.

“Kacige su bitan element sigurnosti, ali smo uvjereni da se sigurnost može povećati infrastrukturom, edukacijom i elektronskim pomagalima na samim romobilima. Ne vidim na koji način bismo mogli iz tehničkih, prostornih i higijenskih razloga uz romobile u usluzi iznajmljivanja nuditi i kacige – model smo detaljno proučili i isprobali sve opcije.

To i je razlog zašto je ovakvu obvezu nošenja kaciga na romobilima uvelo tek nekoliko zemlja. Takva obveza će jednostavno uništiti postojeći model iznajmljivanja te onemogućiti bilo kakav razvoj ovog vida urbane mikromobilnosti”, kazao je Begović.

Na problem su proteklih dana upozorili i iz Udruga “Strujni krug” ističući da će novi Zakon negativno utjecati na razvoj mikromobilnosti u gradovima jer će uvođenje obvezne zaštitne kacige odvratiti ljude od korištenja električnih romobila.

Navode da korisnici, u vrijeme pandemije, neće biti skloni korištenju kaciga koje su koristile na desetke osoba prije njih, ističući kako je malo vjerojatno da ljudi nose svoje kacige za svaki slučaj ako koriste romobil.

Negativne posljedice
“Među dugoročnim posljedicama su povećanje zagađenja i prometnog zagušenja, nametanje ljudima još jednog troška u obliku osobne zaštitne kacige, povećanje opasnosti od ozbiljnih nesreća s obzirom na povećan broj automobila…”, ističe Ivan Prpić, predsjednik Strujnog kruga. Dodaje da su operateri mikromobilnosti uložili puno truda i novca u ove projekte.

“Trebalo poticati razvoj mikromobilnosti, a ne sputavati je, a što će ovakva odredba sigurno učiniti. Smatramo da bi cilj trebao biti smanjenje zagađenja uzrokovanog automobilima s unutarnjim sagorijevanjem i prometnim zagušenjima u gradovima, a to se može postići samo poticanjem mikromobilnosti”, naveo je.

Prpić inaglasio da, ako kacige nisu obvezne za korisnike bicikala, onda ne bi trebale biti ni za korisnike drugih sličnih osobnih prijevoznih sredstava.

Komentirajte prvi

New Report

Close