Novi prijedlog Zakona o naplati cestarine zabrinuo je rent-a-car tvrtke i leasing kompanije jer, kako tvrde, donosi im veće troškove i dodatno kompliciraju poslovanje. Dosad su korisnici unajmljenih automobila na naplatnim kućicama sami plaćali cestarinu, no prelazi se na elektronsku naplatu prema stvarnom korištenju autoceste. U novom modelu, koji još nije zakonski usvojen, svi će biti obvezni uključiti se u elektronički sustav naplate cestarine (ESNC). Za vlasnike rent-a-cara to znači kompliciraniju registraciju korisnika i potencijalno plaćane kazni umjesto nesavjesnih vozača, za koje Daniel Drenski, regionalni direktor Enterprise Rent-a-cara procjenjuje da ih je oko 10 posto od ukupnog broja korisnika.
“Zabrinut sam teretom svega što ćemo morati odraditi u operativi za naše strane klijente. Bit će dosta problema. Do sada su korisnici sami plaćali autocestu, a sad ćemo morati to umjesto njih. Dakle, morat ćemo zaposliti određeni broj ljudi koji će se samo time baviti, a uz to i uložiti sredstva unaprijed za naplatu cestarina na broj vozila koje imamo. Imat ćemo jako velik problem u samoj naplati”, upozorava Drenski.
Anton Krivak, predsjednik Rent-a-car Koordinacije HUP-a, nada se da će naplaćivanje vlasniku vozila biti izmijenjeno za rent-a-car i leasing tvrtke jer kaže za očekivati je da će biti slučajeva gdje će se vozač jednostavno zaboraviti prijaviti u aplikaciju ili slučajeva da nema dovoljno sredstava na raspolaganju na kreditnoj kartici.
Renata Pondeljak, predsjednica Uprave OTP Leasinga tvrdi: “S obzirom da trenutni nacrt prijedloga Zakona o naplati cestarine za naplatu cestarine predviđa solidarnu odgovornost vozača, vlasnika vozila te osoba koje koriste vozilo temeljem ugovora o leasingu ili sličnog ugovora, smatram kako takvo uređenje nije u cijelosti u skladu s propisima koji uređuju ne samo leasing djelatnost, nego i drugim propisima koji uređuju prekršajnu odgovornost vozača. Naime, logično je da bi odgovornost za (ne)plaćanje cestarine trebala biti isključivo na onoj osobi koja je u trenutku prolaska naplatnom dionicom autoceste upravljala vozilom.”
‘Glatka tranzicija’
Unatoč strahovima u sektoru da im se povećati troškovi, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture tvrdi kako se pri uvođenju novog elektroničkog sustava naplate u slobodnom prometu sagledavaju potrebe svih korisnika, pa tako i rent-a-car agencija i korisnika njihovih usluga. Rent-a-car agencija će vozilo koje daje u najam za putovanje Hrvatskom morati registrirati u hrvatski sustav naplate cestarine prije početka vožnje naplatnom dionicom autoceste.
“Za laka vozila dana je mogućnost odabira između dvije tehnologije – mikrovalne tehnologije na frekvenciji 5,8 gigaherca uz upotrebu ENC uređaja i tehnologije automatskog prepoznavanja registarskih pločica. U oba slučaja, rent-a-car agencije će prilikom preuzimanja ili razduživanja vozila imati uvid u to je li vozilo uopće koristilo autocestu, a ukoliko da, koji su troškovi učinjeni.
Ovakvim obračunom korisnik rent-a-car vozila ne mora poznavati sustav niti poduzimati posebne radnje kako bi platio cestarinu. Za rent-a-car i leasing tvrtke ne očekuju se značajni troškovi, osobito ako se odluče za tehnologiju prepoznavanja registarskih pločica. Nakon što će vozila biti registrirana u sustavu, agencije neće imati dodatne birokratske ni tehničke troškove”, objašnjavaju u resornom ministarstvu. Dodaju da je “prelazak predviđen kao glatka tranzicija, bez potrebe za većim ulaganjima.”
Krivak kao primjer dobre prakse navodi Portugal, također turističku zemlju poput Hrvatske, gdje je zakonodavac uvidio specifičnosti rent-a-car poslovanja. Osim što je time poboljšao postotak naplate cestarine, Krivak tvrdi time i posljedično zadovoljstvo turista jer se rješenjem izbjegao ogroman broj žalbi stranih gostiju.

Pravno pitanje
S druge strane, Drenski vjeruje da se Hrvatska treba povesti primjerima Slovenije i Austrije u kojima su uvedene vinjete, jer smo tranzitna zemlja i novi sustav naplate, prema njegovom mišljenju, stvorit će dodatne gužve. Objašnjava da će rent-a-car kompanije morati imati sustav registracije korisnika, no kaže: “S obzirom na način naplate po kilometru, otvara se pitanje garancije, predautorizacija i drugih pravnih poslova. Mi smo uslužna djelatnost, dio turizma. Umjesto da sve bude jednostavno, bojim se negativnog publiciteta i mogućnosti da će dio konkurencije to koristiti da bi neku dionicu naplatio dvostruko. Ako se bavimo uslužnom djelatnošću, moramo biti jednostavni i fleksibilni”.
Iz resornog ministarstva naglašavaju kako je cijeli sustav zamišljen tako da rastereti korisnike, a istovremeno osigura potpuno transparentan nadzor i naplatu cestarine. Javna rasprava o zakonu zaključena je 8. kolovoza, a na Vladin prijedlog ukupno su stigla 72 komentara.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu