Godina pred nama ima potencijal biti jedna od stabilnijih za domaći mljekarski sektor – i to ne slučajno. Nakon godina pritisaka i pada, proizvodnja mlijeka u Hrvatskoj se stabilizirala, a 2025. donijela je rast proizvodnje i otkupa svježeg sirovog mlijeka.
To je rezultat silnog angažmana farmera te sinergije Vladinog Nacionalnog programa unaprjeđenja sektora mljekarstva do 2030. i ulaganja otkupljivača i prerađivača mlijeka u primarnu proizvodnju. U Dukatu strateški ulažemo u subvencioniranu kupnju junica i kontinuiranu edukaciju naših farmera, što nam je omogućilo iznadprosječan rast proizvodnje mlijeka na našem otkupnom području.
Tržište mliječnih proizvoda u prvih devet mjeseci bilježi rast od 0,3 posto, a najveći zamah dolazi iz kategorija fermentiranih proizvoda i sireva. U 2025. lansirali smo nekoliko ključnih inovacija – od Yoshakea do proteinske linije Stay Strong s kolagenom i vitaminom C te novih President proteinskih sireva. Upravo inovacije i vrhunska kvaliteta pogone i naš izvoz: 2025. završavamo s rastom izvoza od oko šest posto, a za 2026. ciljamo devetpostotni rast. Predvodnik rasta izvoza je kefir, iznimno dobro prihvaćen na tržištu Italije, koje nam u 2025. postaje vodeće izvozno tržište.
No, 2026. će zahtijevati visok stupanj otpornosti. Vanjski čimbenici – povećani operativni troškovi, rast minimalnih plaća, cjenovni pritisci te tržišni poremećaji uzrokovani plasiranjem viškova EU mlijeka – i dalje mogu stvarati pritiske na domaću proizvodnju. Osim toga, trećina naših prodajnih volumena nalazi se pod okvirom Uredbe o otklanjanju poremećaja na domaćem tržištu, kojom se reguliraju najviše maloprodajne cijene.
Razumijemo važnost zaštite životnog standarda građana, ali jednako je važno dugoročno očuvati održivost prehrambene industrije, investicije i primarnu proizvodnju mlijeka. Nadalje, na sezonu 2026. gledamo s dozom opreza budući da je 2025. jasno pokazala višestruke izazove turističkog sektora.
Unatoč svemu, u 2026. ulazimo s jasnom ambicijom i optimizmom. Naš je fokus nepromijenjen: stvaranje dodatne vrijednosti za potrošače, jačanje primarne proizvodnje mlijeka, ulaganje u naše ljude te održivo upravljanje resursima. U tom smo dijelu posebno ponosni na projekt Hrana se ne baca, najveću nacionalnu inicijativu za smanjenje bacanja hrane.
U odnosu na istraživanje provedeno u 2023. u Hrvatskoj je u 2025. smanjena količina bačene hrane za 14 postotnih bodova, s najznačajnijim napretkom upravo u kategoriji mlijeka i mliječnih proizvoda.