Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Mladi su spremni ulagati u obrazovanje ako vide jasnu vrijednost i izravnu korist

Autor: Borivoje Dokler
30. travanj 2025. u 07:54
Podijeli članak —
Credit: NIKOLA CVJETOVIć

Ključ je u jačoj suradnji obrazovnog i poslovnog sektora, kroz mentorstva, prakse i projekte.

“Obrazovni sustav u Hrvatskoj napreduje i pokazuje bolju kvalitetu iz godine u godinu, osobito kada govorimo o temeljnom znanju i pristupu obrazovanju. No, još uvijek ima značajnog prostora za napredak, osobito u modernizaciji kurikuluma, integraciji digitalnih alata i razvoju mekih vještina koje su sve traženije na tržištu rada. Potreban je snažniji fokus na interdisciplinarnost, kritičko razmišljanje i praktične kompetencije koje nedostaju jer se promjene u kurikulumu još uvijek sporo uvode”, ističe dekanica Veleučilišta PAR Gordana Nikolić i dodaje kako obrazovanje u Hrvatskoj ima solidne temelje, s kvalitetnim kadrom i dugom tradicijom u mnogim područjima, no sustav je i dalje prilično rigidan, često orijentiran na teoriju, a ne na praktične vještine.

Jedini u Hrvatskoj

“Povezanost obrazovanja i tržišta rada u Hrvatskoj još uvijek nije na razini kojoj bi trebala i mogla biti. Iako postoje pozitivni primjeri suradnje s poslodavcima, pogotovo u pojedinim strukovnim područjima, cjelokupan sustav često zaostaje za potrebama tržišta. Privatne obrazovne institucije, zbog svoje fleksibilnosti i tržišne orijentiranosti, često brže reagiraju na promjene i bolje surađuju s gospodarstvom”, kaže dekanica PAR-a i naglašava kako dualno obrazovanje pruža neizmjerne mogućnosti te nudi primjere dobre prakse drugih zemalja iz kojih se može učiti. Navodi da sva velika i značajna europska gospodarstva upravo nude te mogućnosti obrazovanja. “Javne institucije često su ograničene birokracijom i sporijim promjenama u nastavnim planovima, iako i tu postoje kvalitetni iskoraci. Ključ je u jačoj suradnji obrazovnog i poslovnog sektora, kroz mentorstva, prakse, projekte i zajednički razvoj programa”, smatra Gordana Nikolić i upozorava kako je danas u Hrvatskoj obrazovanje dostupno većini mladih, no u praksi postoje razlike u kvaliteti i mogućnostima, posebno između urbanih i ruralnih sredina. Mladima su, kaže, zanimljivi programi koji kombiniraju praksu, međunarodnu mobilnost i razvoj poduzetničkih i digitalnih vještina. “Sve je veći interes za interdisciplinarna područja, primjerice, kombinacija tehnologije i društvenih znanosti. Ključno je prepoznati njihove interese i usmjeriti ih prema održivim karijerama budućnosti”, kaže dekanica PAR-a te ističe kako mladi sve više prepoznaju vrijednost cjeloživotnog obrazovanja, ali i dalje postoji određena rezerva kad je riječ o financijskom ulaganju, osobito u formalne programe izvan okvira besplatnog visokog obrazovanja. Međutim, interes za neformalne edukacije, online tečajeve, certifikate i stručne radionice u porastu je.

“Mladi sve više prepoznaju važnost dodatnog obrazovanja, posebno ako je usmjereno na praktične vještine i međunarodnu mobilnost. Spremni su ulagati, vremenski i financijski, ako vide jasnu vrijednost i izravnu korist. Međutim, važno je istaknuti da sustav stipendija, subvencija i podrške nije uvijek dovoljno učinkovit. Privatne obrazovne institucije koje nude fleksibilne i inovativne modele učenja lakše privlače studente jer nude brži povrat investicije u znanje”, smatra Gordana Nikolić i napominje kako je Veleučilište PAR jedina hrvatska institucija u prestižnoj europskoj alijansi EU4Dual.

40 kampusa

i 600 studentskih na raspolaganju su studentima putem alijanse EU4Dual

“Kao dio europske alijanse za dualne studije, Veleučilište PAR donosi najbolje europske prakse u Hrvatsku te postavlja temelje za moderno, primjenjivo i dualno visoko obrazovanje. Biti dio novog europskog sveučilišta za dualne studije EU4Dual donosi brojne konkretne koristi za studente i akademsku zajednicu. Kao jedina hrvatska institucija u ovoj alijansi, Veleučilište PAR svojim studentima, zaposlenicima i predavačima nudi mogućnost da budu dio međunarodne obrazovne zajednice koja ima preko 75.000 studenata, 40 kampusa i skoro 600 različitih studijskih studijskim programima. Programi integriraju nastavu i praksu u suradnji s tvrtkama, institucijama i organizacijama, što studentima omogućuje razvoj relevantnih vještina i lakše zapošljavanje već tijekom studija”, objašnjava dekanica. PAR studenti mogu sudjelovati u programima razmjene i provoditi dio studija na partnerskim institucijama širom Europe, stječući vrijedna međunarodna iskustva. Govoreći o dualnom obrazovanju, Gordana Nikolić ističe da ono donosi novu dimenziju u visoko obrazovanje u Hrvatskoj, kombinirajući teorijsko znanje s praktičnim iskustvom te brojne prednosti za studente, poslodavce i akademsku zajednicu. “EU4Dual povezuje visokoobrazovne institucije s poslovnim subjektima i organizacijama širom Europe, omogućujući studentima priliku za praktičan rad u različitim sektorima i industrijama. Kroz te programe, studenti mogu steći korisne vještine koje su visoko cijenjene na europskom tržištu rada. Njemačka je jedan od pionira u implementaciji dualnog obrazovanja i može poslužiti kao model za Hrvatsku. Ona je razvila sustav koji uključuje jaku suradnju između sveučilišta, stručnih škola i tvrtki, gdje studenti provode značajan dio svog vremena na praktičnom radu u tvrtkama. Ovaj model omogućuje visoko kvalificiranim studentima da steknu specifične vještine, koje su direktno korisne za industriju, a isto tako poboljšava stopu zapošljivosti. Uzimajući u obzir europske primjere Hrvatska može dodatno unaprijediti svoj sustav obrazovanja,prilagođavajući ga potrebama tržišta rada te osigurati kvalitetniji i održiviji razvoj svog dualnog obrazovnog sustava. Također, dualno obrazovanje unaprijedilo bi visoko obrazovanje u Hrvatskoj te omogućilo bolju povezanost između obrazovnog sustava i tržišta rada”, vjeruje Gordana Nikolić.

Sportska akademija

Veleučilište PAR prije sedamnaest godina krenulo je s pilot projektom programa sportske akademije pružajući mogućnost dvojne karijere sportaša, odnosno priliku za dodatno obrazovanje uz istovremeni nastavak sportske karijere. Model je razvijen s ciljem stvaranja fleksibilnog sustava koji prilagođava akademske obveze intenzivnim sportskim treninzima i natjecanjima.

“Poslodavci navode da je veza s Veleučilištem PAR korisna za obostrani razvoj, jer studenti kroz praksu uče specifične vještine koje su direktno primjenjive u industriji. Suradnja Veleučilišta PAR s poduzećima iz industrije omogućava studentima stjecanje praktičnih vještina i iskustava, čineći ih konkurentnijima na tržištu rada”, zaključujući dekanica PAR-a ističući da je stjecanje praktičnih znanja od prvog dana studija ključno za budući uspjeh studenata na tržištu rada.

Autor: Borivoje Dokler
30. travanj 2025. u 07:54
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

ORGANIZATOR
Glavni partner
Partner
Partner
Partner
Partner
Partner

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close