Za generaciju Z i mlađe milenijalce odluka kamo će putovati često uključuje pretraživanje društvenih mreža, posebice TikToka i Instagrama, u potrazi za idealnom destinacijom. Hashtagovi o neotkrivenim lokacijama ili korisnim savjetima za putovanje imaju milijarde pregleda i svaki dan sve više sadržaja. Edukatorica za putovanja, influencerica i poduzetnica Patricia Lacković svjedoči kako mladi odabiru kamo će otići prema viralnosti destinacije, a ne prema vlastitim interesima ili stvarnim vrijednostima.
“Nažalost, nerijetko bez kritičkog promišljanja odabiru destinaciju koje su trenutačni hit jer vole biti u trendu. Baš zato mislim da je važno educirati ljude, pogotovo mlade, da prepoznaju razliku između stvarnog i nerealnog sadržaja: jesu li slike realne, koristi li se filteri, Photoshop, AI, je li riječ o plaćenoj promociji i slično. Društvene mreže mogu biti snažan alat za otkrivanje svijeta, ali i sredstvo manipulacije. Zato je ključno uključiti zdrav razum, provjerene izvore i kritičko razmišljanje i pri biranju destinacija, ali i u širem kontekstu digitalne svakodnevice”, upozorava Lacković.
Borba za mlade
Posebno velik utjecaj u tom tipu turističke promocije ima kineska društvena mreža TikTok na kojoj se dijele kratki videozapisi i koja ima više od 1,6 milijardi aktivnih korisnika, a preko 82 posto njih imaju između 18 i 24 godine. U borbi za privlačenje mladih u svoju zemlji je i Hrvatska, a videi s lokacijama poput Dubrovnika i Plitvica često skupljaju stotine tisuća do milijune pregleda, no mjesta za napredak ima.
“RH ima ogroman potencijal, ali ga još uvijek ne koristi dovoljno strateški i suvremeno. Promocija online postoji i određeni pomaci se vide, no sve ide polako i često djeluje fragmentirano i bez jasne dugoročne vizije. Glavni fokus i dalje je na masovnom turizmu – moru, suncu, otocima – što je razumljivo, ali nedovoljno jer Hrvatska nudi cijeli niz autentičnih iskustava koja bi trebala biti u fokusu: lokalne tradicije, običaji, festivali…Tu vidim priliku za kvalitetan ‘storytelling’, koji ne samo da informira, već i povezuje emocijom”, izjavila je Lacković.
Naša je zemlja na društvenim mrežama poput TikToka prisutna ne samo u sadržaju korisnika koji su nas posjetili, već i službeno kroz kanal Hrvatske turističke zajednice (HTZ). Na svim svojim profilima na društvenim mrežama imaju oko 2,5 milijuna pratitelja. Upitani koje su im najviralnije objave, kazali su nam: “One uključuju sadržaj koji prikazuje uspjehe hrvatskih sportaša, pažljivo osmišljene kampanje za društvene mreže, sadržaje sa značajnih događanja poput koncerata i festivala te božićnog adventa. Velik interes izazivaju i prikazi manje poznatih lokacija i autentičnih skrivenih ljepota, što dodatno promovira raznolikost Hrvatske kao turističke destinacije.”

Prema raspoloživim podacima sustava eVisitor, najpopularnije destinacije među mlađim generacijama su Novalja (posebice Zrće), Split, Hvar, Dubrovnik, Zagreb, Rovinj, nacionalni parkovi Plitvička jezera i Krka.
“Novalja je poznata kao destinacija idealna za partijanere i mlade željne zabave, plaža i noćnih klubova, a upravo je i takav sadržaj dominantan na društvenim mrežama i online platformama. Tu je i Split koji nudi kombinaciju urbanog života i mora, ali i blizinu otoka (Hvar, Brač), a među mladima je vrlo privlačan i zbog Ultra Europe festivala, aktivne noćne scene i starih gradskih jezgri. Hvar je popularan među mladima zbog luksuznog, ali i opuštenog života s obzirom na to da se u ponudi ističu beach barovi, ekskluzivne zabave, a vrlo je prisutan u sadržajima mnogih influencera”, poručili su iz HTZ-a.
Izazovi kao prilika
Ono što je posebno važan aspekt TikToka i drugih društvenih mreža je što na turističke tijekove utječu influenceri čiji sadržaj mora biti zanimljiv, vizualno privlačan i personaliziran jer se pozornost publike mora privući brzo.
“Na TikToku i influenceri s relativno manjim brojem pratitelja mogu generirati velik angažman ako kreiraju autentičan i zanimljiv sadržaj, a sve je više suradnje između influencera i turističkih zajednica. Ne smijemo zanemariti potencijal TikToka u promociji autentičnih, lokalnih iskustava, a ne samo popularnih i već poznatih turističkih atrakcija, a u promotivnom su smislu zanimljivi i tzv. TikTok izazovi, poput snimanja plesa na određenoj lokaciji ili isprobavanja neobičnog jela jer takav sadržaj potiče druge korisnike da posjete te destinacije i dožive ista iskustva”, izjavili su iz HTZ-a.
U svibnju ove godine HTZ je u Hrvatsku doveo osam travel influencera čiji ukupni doseg prelazi 20 milijuna pratitelja diljem svijeta. Sličnu politiku ima i Turska, koja često surađuje s travel influencericom Bojanom Matković koja za njih radi i kao ambasadorica.
“Svako od tih putovanja je drukčije, ali obično traju nekoliko dana i imamo priliku vidjeti najbolje od onoga što ta određena destinacija nudi. Uvijek imamo potpuno isplaniran plan putovanja i sve oni organiziraju, od prijevoza do smještaja, obroka u najboljim restoranima, posjeta znamenitostima itd.”, pojasnila je Matković kako s njezine stane izgleda jedna takva suradnja s turskim ministarstvom turizma i drugim brendovima.
Oni koji s društvenim mrežama rade svakodnevno priznaju kako je teško unaprijed znati što će postati viralno, no Lacković vjeruje da nam kao zemlji nedostaje više sustavne suradnje s mikroinfluencerima i lokalnim vodičima jer oni imaju autentičanost kojom bi moglo doprijeti do nišnih publika na vjerodostojan način.
“Još jedan propušten potencijal je personalizacija sadržaja. Vrlo malo se radi na segmentaciji publike: obitelji, parovi, digitalni nomadi, solo putnici, aktivni putnici…Svi oni traže različita iskustva, ali im se često nudi isti generički sadržaj. Imamo sve preduvjete, samo nam još treba bolja koordinacija i moderniji pristup”, zaključuje Lacković.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu