Laburisti od Vlade traže da objavi studiju isplativosti monetizacije autocesta

Autor: Agencija VLM , 17. listopad 2014. u 13:13
Nensi Tireli. Photo: Daniel Kasap/PIXSELL

– Što ćemo raditi kada ne budemo imali što dati u koncesiju ili prodati – zapitala se predsjednica Laburista Nansi Tireli.

Tražimo od Vlade da konačno objavi studiju isplativosti monetizacije autocesta, poručili su danas laburisti koji su zaključili kako nije dobro da izostanak očekivanih reformi i investicija Vladu tjera na poteze poput monetizacije autocesta i prodaje Hrvatske poštanske banke.

– Laburisti se slažu sa stručnjacima koji smatraju da racionalizaciju poslovanja i rentabilnost može ostvariti i domaći menadžment. Što ćemo raditi kada ne budemo imali što dati u koncesiju ili prodati – zapitala se predsjednica Laburista Nansi Tireli te ustvrdila kako je monetizacija mjera za hvatanje kratkog daha za državu. Teško je, dodaje, vjerovati Vladi da je monetizacija nužna kada to nije potkrijepljeno konkretnim podacima.

– Realno ne znamo koliko će nas koštati obveze prema koncesionaru u budućnosti s obzirom na rentabilnost odnosno ostvareni promet tijekom godina. Svi investicijski projekti koji mogu imati malo utjecaja na rentabilnost autoceste morat će se usuglašavati s privatnim partnerom, pri čemu će troškove investiranja u novu infrastrukturu i dalje snositi država. Jasno je da u ovakvom poslu rizike snosimo svi zajedno, dok privatni partner ostvaruje profit – tvrdi Tireli koja se pita kako će autoceste biti isplative privatnom partneru kad nisu ni državi. Nitko, kaže, ne zna odgovor što se može očekivati kada ceste preuzme koncesionar.

– Pretpostavljamo da možemo očekivati poskupljenje cestarine, upitno održavanje, ali i upitan status 2500 radnika – smatra Tireli koja razlog za zabrinutost vidi u dosadašnjoj praksi na Bina-Istri te autocesti Zagreb-Macelj. Premijer Zoran Milanović predložio je, dodaje, da mirovinski fondovi hrvatskim obveznicama otplate kredite HAC-a.

– Rizik hrvatske obveznice toliko je velik da bi uprave mirovinskih fondova, koji su najveći kupci obveznica koje su rejting agencije proglasile smećem, trebali upozoriti državu da će zbog zaštite interesa 1,68 milijuna mirovinskih štediša konačno prestati financirati nesposobnost Vlade – vjeruje Tireli. Zato umjesto davanja autoceste u koncesiju pod "tko zna kakvim uvjetima", predlaže reprogram kredita budući kamate na svjetskom tržištu kapitala nikada nisu bile niže, izdavanje državnih obveznica koje će otkupiti HNB, te da HAC izda obveznice.

Laburisti se protive i prodaji Hrvatske poštanske banke za koju vjeruju da je zlatna koka koja može biti pokretač razvoja hrvatskog gospodarstva.

– Znamo da strane banke ne žele pomoći i financirati izvoz jer bi tako stvarali konkurenciju u svojim zemljama. Iako to sve znamo, ova vlast ipak pod svaku cijenu želi prodati jedinu banku koju ima u vlasništvu. Takva prodaja imat će velike dugoročne štete za gospodarstvo i kratkoročne koristi za krpanje proračunskih rupa. Upravo HPB može biti glavni pokretač oporavka i razvoja naše industrije, ali i zdrave bankarske konkurencija koja će zaštititi interese Hrvatske – zaključio je laburist Zlatko Tušak.

Komentirajte prvi

New Report

Close