Kupimo li Gripen, Šveđani spremni uložiti pola milijarde eura u Hrvatsku

Autor: Darko Bičak , 07. prosinac 2020. u 08:03
Gore lijevo: Jonas Hjelm; dolje desno: Goran Martensson

Ovaj projekt vodio bi dugoročnoj suradnji između Saaba i lokalne obrambene industrije, tvrde Šveđani.

Bližimo se završnici natječaja za odabir novog borbenog lovca za Hrvatsko ratno zrakoplovstvo, a s manje ili više jednakim ponudama konkuriraju Švedska sa svojim Gripenom, Francuska s Rafaleom te SAD koji nudi novi F-16 u vlastitom aranžmanu te rabljeni Barak s Izraelom.

Odluka bi trebala biti donesena do sredine prosinca, a zašto misle da je njihova ponuda najbolja za Hrvatsku, pojasnili su nam čelnici Sabba i FMV-a. Tako Martensson odmah naglašava da je Gripen dizajniran za djelovanje u jednom od najzahtjevnijih operativnih okruženja na svijetu, iznad Baltičkog mora.

Za relativno malu zemlju kao što je Švedska, važno je da Gripen bude isplativ i za kupnju i za korištenje. S Gripenom će, ističe, Hrvatska dobiti sposobnost prve klase po dugoročno prihvatljivoj cijeni, koja će udovoljiti zahtjevima iz hrvatskog Zahtjeva za ponudu (RFP).

“Švedska ponuda potpuno je u skladu sa zahtjevima hrvatskog RFP-a i pravi je sveobuhvatni paket koji uključuje sve elemente potrebne Hrvatskoj za upravljanje Gripenima.

Sve što Hrvatska mora dodati su osoblje, gorivo i zračna baza. Nadalje, paket se nudi po fiksnoj cijeni, te uključuje podršku nakon faze akvizicije. Nikakvih skrivenih ili iznenadnih troškova neće biti. Paket koji sadrži naša ponuda istog je tipa kao i onaj uspješno isporučen Mađarskoj i Češkoj”, kaže Martensson te dodaje, iako je i dalje tajnovit o konkretnim iznosima, da je uvjeren da je njihova ponuda troškovno učinkovita, znajući da nude sveobuhvatno rješenje koje uključuje nove avione i podršku, po potpuno transparentnim i fiksnim troškovima sve vrijeme korištenja.

Foto: SAAB

Iz FMV-a ističu da su oni po pitanju rokova dostave zrakoplova u potpunosti spremni ispoštovati hrvatske zahtjeve, a da su Češka i Mađarska dokaz kako dostavljaju cijeli sustav, uključujući i educirane i trenirane pilote i tehničko osoblje, unutar dogovorenih vremenskih rokova.

Na kritike da je Gripen u ponuđenoj verziji C/D pomalo zastarjeli zrakoplov s ograničenim mogućnostima modernizacije, u FMV-u nam kažu da je on trenutačno okosnica Švedskog ratnog zrakoplovstva i to će biti još dugo. Isto tako, da će potrebe i operativno okruženje švedskog ratnog zrakoplovstva zahtijevati da se Gripen C/D redovno ažurira kako bi odgovorio na nove prijetnje.

U Saabu se nadovezuju s opaskom da će se ovaj avion proizvoditi s kontinuiranom evolucijom i nadogradnjom sustava i oružja koje može koristiti. “Zato je to pametni lovac, koji se neprestano nadograđuje i prilagođava stvarnoj situaciji, u kontekstu klasičnog i elektroničkog ratovanja. Ova postavka omogućuje pilotima da izvršavaju ciljeve misije, umjesto da brinu o načinu upravljanja avionom.

50

posto troškova nabavke i održavanja zrakoplova 'pretočili’ bi u investicije

Svi trenutačni operateri mogu potvrditi broj redovitih nadogradnji zbog kojih je Gripen C vjerojatno najbolji dostupni lovac na tržištu danas. Lovac će ostati operativan i konkurentan i narednih desetljeća jer proizvođač ima na umu sve trenutačne operatore Gripena C i njihovu potrebu da budu konkurentni i koriste najnovije tehnologije u svojoj domovinskoj sigurnosti”, naglašava Jonas Hjelm.

Na opasku, koja se često može čuti u javnosti, da je Švedska kao neutralna država pomalo rizičan partner za dobavu naoružanja blokovski i ideološki svrstanoj Hrvatskoj (NATO i EU), Martensson ponavljaju da Češka i Mađarska koriste Gripene u NATO misijama na dnevnoj bazi, i s velikim uspjesima. Kao članica EU, ističe, Švedska će poštivati sve obveze prema zemljama partnerima.

Na pitanje da li je dalekometna raketa zrak-zrak Meteor dio švedske ponude Hrvatskoj, u FMV-u diplomatski kažu da su Meteor projektili integrirani na Gripen C/D. No, poštujući proces u Hrvatskoj, ne mogu nam ovom prilikom otkrivati detalje ponude.

Iako je klasični offset u EU zabranjen, stanovita povratna industrijska suradnja u vojnim narudžbama ovakve veličine je neizbježna, a toga su svjesni i Šveđani. Iz Saaba nam kažu da švedske kompanije, uključujući i Saab, već posluju i imaju svoje proizvode u Hrvatskoj – neke već gotovo sto godina.

“Do danas, kad 50 švedskih tvrtki zapošljava više od 10 tisuća ljudi u Hrvatskoj, ne sjećam se da je ikada bilo vijesti o propalim, netransparentnim ili precijenim projektima koji su u Hrvatsku došli iz Švedske.

Foto: SAAB

A više od 20 godina, koliko je Saab prisutan u Hrvatskoj, naša rješenja uspješno su implementirana i koriste se u vojnom i civilnom sektoru bez problema. Saabov napredni sustav za nadzor prometa i vođenje zrakoplova možete vidjeti u Zračnoj luci Franjo Tuđman, a tu su i Sustav za nadzor i upravljanje pomorskim prometom (VTMIS) kojim se nadzire hrvatski akvatorij, kao i sustav za videonadzor pomorske granice kojim je omogućeno prepoznavanje i nadziranje plovila na udaljenosti do 100 km”, kaže potpredsjednik Saaba Jonas Hjelm.

Dodaje da predviđeni budući projekti imaju priliku doprinijeti održivom razvoju sigurnosnih tehnologija u Hrvatskoj, zadržavajući istodobno dragocjene kompetencije i znanje u zemlji, što bi naknadno moglo postati temelj za potencijalno buduće uspostavljanje regionalnog čvorišta za kibernetsku sigurnost u Hrvatskoj. Saab je, među ostalim projektima, kažu, također spreman prenijeti znanje i tehnologiju kao potporu za uspostavljanje Regionalnog aeronautičkog centra za zrakoplovnu podršku u Hrvatskoj.

Foto: SAAB

“S vremenom, s razvojem sposobnosti za održavanje i podršku vojnih i komercijalnih zrakoplova i helikoptera, te paralelnim razvojem specifičnih područja tehnologije povezanih s uspostavljanjem lokalnog lanca opskrbe rezervnim dijelovima i komponentama, Hrvatska bi mogla postati regionalno središte za radove vezane za opskrbu, održavanje i podršku vojnim i komercijalnim zrakoplovima i helikopterima.

Ovaj projekt vodio bi dugoročnoj suradnji između Saaba i lokalne obrambene industrije, kao i akademskog sektora, generirajući u budućnosti oko 500 visokotehnoloških poslova i povratom od više od 50% ukupne vrijednosti ugovora tijekom životnog vijeka kupljenih zrakoplova”, zaključuje Hjelm.

Na kritiku, koja se često može čuti u stručnoj javnosti, da je Gripen C/D dobar zrakoplov, no da je možda preskup s obzirom na mogućnosti, a u odnosu na npr. F-16 i Rafale, u Saabu kažu da je najskuplja letjelica ona u hangaru.

“Ako želite zadržati jake zračne snage, vaši piloti moraju letjeti. Biti u zraku. Znamo da naši korisnici Gripena u Europi lete više od ostalih zračnih snaga koje upravljaju različitim platformama (možete usporediti na primjer Češku i Austriju).

Ne samo činjenica da je let s jednomotornim avionom gotovo upola jeftiniji od dvomotorca, već i čitav logistički otisak – od infrastrukture koja ne treba dodatna ulaganja, troškova osoblja i troškova leta – ispostavilo se da Gripen troši gotovo upola manje od svog najbližeg konkurenta, a gotovo četiri puta od konkurenta s dva motora”, ističe Hjelm.

Foto: SAAB

Dodaje da novi Gripeni nemaju teret prethodne uporabe u raznim uvjetima i klimatskim ekstremima, poput pustinjskih zemalja u Africi i da Hrvatska dobiva potpuno nove avione sa 100% resursa samo za Hrvatsku, bez 15-godišnje povijesti koja nam se neće spominjati.

“Neće biti neočekivanih troškova popravka zbog ranije kilometraže. To ga čini još pristupačnijim. Očekujemo da će naši Gripeni letjeti još desetljećima – ako se odlučite za neko drugo rješenje osim za novi avion, za 10 godina morate kupiti još jedan set zrakoplova ako želite nastaviti letjeti. Druga je mogućnost da ih imate samo radi pokazivanja – ali ako ne leti, svaki avion je preskup za čuvanje u hangaru”, kaže nam Saabov direktor.

Iz samog Saaba ističu da je trenutno značajan interes za Gripene diljem svijeta, kako u Južnoj Americi, tako i u drugim zemljama, od kojih su, tvrde, neke vrlo blizu Hrvatske, no o detaljima za sada ne žele pričati.

Foto: SAAB

Za kraj, iz Saaba pojašnjavaju da kod borbenih zrakoplova teško uspoređivati cijene je one ovise o nekoliko čimbenika kao što su broj letjelica, oprema, rješenja specifična za kupca, ugovorni uvjeti i povezane usluge.

“Usporedba takozvanog “fly away“ ili “proizvodnog troška jednog zrakoplova” rijetko pruža dobru referentnu osnovu, a nije ni previše važna za kupca jer isključuje mnoštvo važnih elemenata ukupne akvizicije i trošak životnog ciklusa.

Takvu “jediničnu cijenu jednog aviona” također se često miješa s cjelovitijom “jediničnom cijenom paketa” što je ukupni trošak nabave (uključujući sve povezane sustave potpore, oružje, senzore, usluge itd.) podijeljen s brojem zrakoplova. U usporedbi s potonjom vrstom “cijene” između različitih kandidata, ipak je neophodno pogledati što je stvarno uključeno”, zaključaju u Saabu.

Komentari (3)
Pogledajte sve

Neka, hvala, niste trebali.
Realno, ne bi uzeli od vas avione da ih besplatno dajete-.

Vaša “prva feministička vlada” bi nam stisnula embargo čim bi prva granata pukla.

Na kraju jedina opcija su Rafali jer su odmah dostupni a kako se radi o čistom G2G poslu, Francuska će sigurno dati dobre uvjete financiranja (tipa neki poček pa otplata na 10 godina) dok kod Amera to ide “plati pa nosi” a to uz ovakvu ekonomiju nema šanse.

Sve ponude treba razmotriti. O političkom utjecaju se može govoriti i sigurno je prisutan, kako od Švedske ali tako i od drugih. Zar mislite da USA ne pita za “prava” LGBT ili za neke druge, pogotovo demokrati a oni upravo dolaze na vlast. Uz francuze je sigurno i politika EU o migracijama, istambulska, marakeška itd.

Koja plaćena propaganda po svim novinama, za senzibilizaciju sa jako lošom ponudom (opcijom). Gadljivo. Pozdravite Karl Bildta i recite mu da se vrati doma.

Daleko najgora ponuda..Stari novi avioni…

Upitna politika podrške

New Report

Close