Kraj stečaja Gredelja: Slovaci uplatili 45 milijuna eura

Autor: Suzana Varošanec , 07. rujan 2021. u 12:56
Foto: Dalibor Urukalović/PIXSELL

Slovačka Tatravagonka koja zapošljava 12.000 ljudi, prije nekoliko mjeseci ušla je u najam pogona.

Uspješno se završava po broju vjerovnika najveći stečajni postupak u Hrvatskoj, onaj nad Tvornicom željezničkih vozila “Janko Gredelj” koji je na prijedlog tadašnje uprave otvoren 2012. godina te će u roku od 15 dana biti isplaćeni vjerovnici. Strateški investitor slovačka tvrtka Tatravagonka uplatio je izlicitirani iznos od 45 milijuna eura, potvrdio nam je stečajni upravitelj Tomislav Đuričin.

Slovaci su prije nekoliko mjeseci ušli u najam pogona iz kojih, prema riječima slovačkog poduzetnika Ivana Petričeka, ujedno suvlasniku i članu Nadzornog odbora Tatravagonke, do kraja godine planiraju isporučiti 210 teretnih vagona.

Ova slovačka tvrtka respektabilna je međunarodna kompanija, djeluje gotovo 100 godina i zajedno s ostalim društvima u svom vlasništvu zapošljava više 12.000 ljudi diljem svijeta.

“Široki spektar proizvodnog programa strateškog investitora, a vezan je za sve segmente proizvodnje tračničkih vozila, najbolji je dokaz da Gredelj postaje član elitnog društva koje može ispuniti sve zahtjeve kupaca u njihovoj potrebi za tračničkim vozilima.

U prilog tome ide i činjenica da Tatravagonka godišnje proizvede oko 4000 teretnih vagona i 10.000 okretnih postolja te spada u najznačajnije proizvođače teretnih željezničkih vagona i postolja u Europi”, navodi Đuričin. U ovom stečaju ukupno su prijavljene tražbine I. višeg isplatnog reda u iznosu od 281,330 mil. kn i II. višeg isplatnog reda u iznosu od 619,406 mil. kn, što ukupno iznosi 900,736 mil. kn.

Đuričin

Široki spektar proizvodnog programa strateškog investitora najbolji je dokaz da Gredelj postaje član elitnog društva koje može ispuniti sve zahtjeve kupaca.

No nakon do sada završenih sudskih sporova, povlačenja dijela tražbina te djelomičnih namirenja vjerovnika I. višeg isplatnog reda, sveukupne tražbine su manje: za I. viši isplatni red iznose 257,335 mil. kn, te za II. viši isplatni red 479,319 mil. kn, odnosno ukupno 736,655 mil. kn. Tražbine su prijavljene od strane ukupno 2004 vjerovnika, te se i po navedenoj visini prijavljenih tražbina, a ne samo po broju vjerovnika ovaj stečaj smatra jednim od najvećih koji su provođeni u Hrvatskoj.

Za uspješan kraj zaslužni su brojni dionici, poglavito vjerovnici, na početku stečaja jer su glasali za nastavak poslovanja, a na kraju jer su na ročištu 15. srpnja prihvatili stečajni plan. I to vjerovnici I. višeg isplatnog reda sa 100% glasova, a vjerovnici II. višeg isplatnog reda sa 98,75% glasova.

Time su vjerovnici iskazali svoje zadovoljstvo izrađenim stečajnim planom i predviđenim načinima namirenja. Sve tražbine u kratkom roku od 15 dana čeka namirenje kroz naloge za isplatu.

Za sve vjerovnike prvog višeg isplatnog reda predviđen je ustup ukupno utvrđenih tražbina u korist strateškog partnera, uz plaćanje naknade za ustup od strane strateškog investitora u visini od 49% njihova iznosa, koje će se provesti jednokratno u novcu u roku od 30 dana od ispunjenja uvjeta na račun stečajnog dužnika.

Preseljenjem na novu lokaciju kompanija je dobila jednu od najmodernijih tvornica u ovom dijelu Europe/TŽV GREDELJ

On će, pak, u roku od 15 dana od zaprimljene uplate, isplatiti pripadajući iznos na račun svakog pojedinog vjerovnika. Za vjerovnike II. višeg isplatnog reda predviđen je isti model, uz razliku u iznosu. Ustup ukupno utvrđenih tražbina u korist strateškog partnera, uz plaćanje naknade za ustup od strane strateškog partnera, u visini je 20,36% njihovog iznosa.

Pravomoćnost rješenja zagrebačkog Trgovačkog suda o potvrdi stečajnog plana, te izjava stečajnog upravitelja da su podmirene sve obveze stečajne mase, kao ni da nema drugih nepodmirenih obveza izvan redovnog poslovanja, uvjeti su koji trebaju biti ispunjeni da bi strateški partner obavio uplatu.

Kako su svi uvjeti ispunjeni, strateški partner je obavio uplatu, što znači da je, tumači Đuričin, počeo teći rok u kojem sam dužnik treba obaviti isplate na račun svakog vjerovnika.

TŽV Gredelj, utemeljen 1894. kao glavna radionica Mađarskih državnih željeznica za popravak i glavni pregled parnih lokomotiva, danas je jedno od vodećih trgovačkih društava u regiji u području projektiranja i proizvodnje novih vrsta tračničkih vozila kao i rekonstrukcije, modernizacije i održavanja svih vrsta tračničkih vozila.

Nema predaje

Preseljenjem na novu lokaciju dvije godine uoči stečaja dobio je jednu od najmodernijih tvornica u ovom dijelu Europe sa sofisticiranom opremom. Time su stvoreni uvjeti za daljnje širenje na inozemnom tržištu.

S novim proizvodnim pogonima opremljenim najsofisticiranijom tehnologijom, na lokaciji ukupne površine 352.000 m2, s 80.000 m2 natkrivenog prostora i 10.000 m pruge, za cijelo vrijeme stečaja Gredelj je nastojao povećati konkurentnost na tržištu i dobiti lidersku poziciju u projektiranju, proizvodnji, modernizaciji i održavanju svih vrsta tračničkih vozila u regiji.

400

radnika zapošljava tvornica željezničkih vozila Gredelj

U tome su uspjeli i s ponosom se danas iz tvrtke ističe činjenica da su lokomotive, vagoni i vlakovi konstruirani u skladu s UIC i AAR standardima te prilagođeni za sve kolosijeke (uske, široke ili standardne).

U stečaju je od početka zadržana proizvodnja – sačuvana su radna mjesta i trenutno zapošljavaju 400 radnika, te se sve obveze na vrijeme podmiruju, tako da su stečajevi kao što je to ovaj izuzetno rijetki u RH.

Jedan od najvećih kupaca u stečaju su Hrvatske željeznice – HŽ Putnički prijevoz i HŽ Cargo. Redovito su održavana njihova vozila, ali su se proizvodila i nova za kupce diljem svijeta, te su u suradnji s američkom kompanijom NRE proizvedene i isporučene lokomotive za inozemne kupce.

‘Ovo treba postati imperativ’

“Zaključenje stečajnog postupka putem stečajnog plana, uz zadržavanje poslovanja i radnih mjesta te nastavak i povećanje proizvodnje trebao bi postati imperativ u stečajnim postupcima.

Da bi to bilo moguće nužno je pravodobno otvaranje stečajnih postupaka, dok je još moguć nastavak proizvodnje te dok još postoje proizvodi koje društvo može isporučiti, kao i kupci koji imaju povjerenja da će naručeno biti i isporučeno”, kaže Đuričin dodajući da je, bez obzira na sva ograničenja, ovaj stečaj dokazao da je moguće dugogodišnje poslovanje u tijeku stečajnog postupka kao i izlazak iz stečaja putem stečajnog plana i daljnjeg nastavka poslovanja društva. Poslovanje u tijeku stečajnog postupka je izuzetno zahtjevno.

Ne samo zbog ograničenja definiranih stečajnim zakonom, već i zbog problematike financiranja proizvodnje. Naime, obzirom na stečajni postupak nije izgledno da će financijske institucije blagonaklono gledati na mogućnosti financiranja proizvodnje.

Uz to, konkurencija je, kaže Đuričin, uvijek u boljoj poziciji jer su partneri kod ugovaranja poslova uvijek jako oprezni zbog samog stečajnog postupka. Naposljetku, dodaje, osobito su važni sami radnici i to da vjeruju u mogućnost nastavka proizvodnje i izlaska iz stečaja.

Komentirajte prvi

New Report

Close