Ključ uspjeha je – čovjek. I u obiteljskom turizmu vlasnik mora dočekivati goste i baviti se njima

Autor: Srđan Hebar (VLM) , 01. listopad 2017. u 22:00
Dražen Klarić, Andrea Borošić, Ivan Čehok i Branko Dukić uime gradova- pobjednika Kontinentalne i Ljetne turističke patrole Večernjeg lista, te ministar turizma Gari Cappelli/Dino Stanin/PIXSELL

Jesmo li spremni za razvoj turizma i trebamo li na 100 stanovnika imati 101 turista ili ‘samo’ nih 30 koji su bolje smješteni i plaćaju triput više?

Turistički oci, kako ih volimo zvati, sjeli su zajedno za stol u petak u Zadru na Hrvatskom turističkom kongresu 2017., skupili glave sa zajedničkim pitanjem: "OK, ide nas sjajno, ali što dalje. I jesmo li u pravom smjeru…"Ljudi koji povlače ključne poteze u hrvatskom turizmu – grade hotele, dovode goste, o njima se brinu, čak i iz fotelja u Vladi, ali i analitičari i znanstvenici koji prate trendove, sjeli su za stol u organizaciji Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika – Jako Andabak, predsjednik Nadzornog odbora Sunce Koncerna, do njega ministar turizma Gari Cappelli, zatim predsjednik Uprave Atlasa Tomislav Varga i Damir Krešić, znanstveni suradnik u Institutu za turizam.

Ukrstili su mišljenja na temu "Turizam budućnosti – jesmo li spremni za njegov razvoj". "Ključ uspjeha, na kraju, ipak je čovjek. Uostalom, turistu ipak najviše znači – osmijeh. Turizam mijenja svijet. Tamo gdje se događa turizam, događa se i gospodarska djelatnost. Ako hoćete, drvna industrija radi namještaj za hotele, majstor će zaposliti još dva vodoinstalatera… Neki su se u tome brzo snašli, ali ima i onih koji nisu unaprijed razmišljali. Važno je da su zadovoljni i lokalni ljudi, ali i turisti" kazao je ministar turizma Gari Capelli, pa se zapitao:"Treba li nam na 100 stanovnika 101 turist ili nam je dovoljno 30 turista koji su u boljem smještaju pa plaćaju tri puta više? A taj je odgovor na lokalnim sredinama. Nema te Vlade ili ministarstva koji će inzistirati kakav će tko turizam imati", kazao je ministar.

 

97 milijuna

noćenja ostvareno je tijekom ove godine, odnosno do kraja rujna

Više turista svugdje, cijelu godinu
Brojke su, zasad – imamo 15 milijuna turista, od petka smo prebacili broj od 97 milijuna noćenja, prihod je više od 10 milijardi eura. Je li dosegnuta gornja granica? "Ne bih to gledao tako. Treba samo stvari dobro rasporediti. Može ih biti i više, ali dio na kontinentu, ali i kroz cijelu godinu", kazao je Andabak, vodeći investitor u turističke objekte, pa slikovito nastavio: "Kad sam učio prodavati životna osiguranja, čuo sam priču o dvojici koji su otišli u Saharu prodavati cipele. Prvi je rekao šefu "Nema tu posla, svi hodaju bosi, nitko cipele ne nosi", pa se vratio kući. A drugi je situaciju vidio ovako "Šefe, šaljite cipele, tu su svi bosi, sve ćemo ih prodati!" Jedno od aktualnih pitanja našeg turizma je i – apartmanizacija. Andabak je i to zgodno opisao.

"Obiteljski turizam? Čini mi se da nismo do kraja definirali što je to… Jel' turist dođe u obitelj pa živi s njima, ili je to zimmer frei? Ljetovao sam kao mladić kod jedne obitelji na Hvaru. Čovjek je lovio ribu, a njegova gospođa mi dala savjet. Rekla mi je "Vi iz grada ne znate što je dobra riba. Dobra riba je svježa riba, pusti ostale priče…" Ako tako gledamo, takav se turizam, doživljaj, može razvijati. Ako netko ima pet-šest apartmana i priča o doživljaju takvog turizma, to nije to".Ministar se nadovezao: "OK ako čovjek živi u kući pa iznajmljuje dva apartmana. Za obiteljski smještaj vlasnik mora biti prisutan, dočekivati gosta, baviti se njime. Inače, imat ćemo probleme zatvaranja malih hotela, koje smo poticali da se otvaraju".

 

15 milijuna

turista zasad je boravilo u Hrvatskoj, od početka 2017.

Nedostaje sadržaja
Postavilo se i pitanje o turistima s kruzera. Na njih se, iz rakursa domaćeg stanovništva, gleda poprijeko. Tomislav Varga iz Atlasa je to ovako objasnio i izložio: "Osjećam se prozvanim, jer mi najveći broj kompanija dovodimo u Dubrovnik. Naravno, da mi to ne radimo, radio bi netko drugi. Mi smo dubrovačka agencija, nije nam u interesu ugroziti lokalno stanovništvo. No, gledajte, kruzeri nam produžuju turističku sezonu. Pazite, za Božić ove godine imamo posljednje iskrcavanje u Zadru ove godine. Ne znam čime bismo drugim tako uspjeli produžiti sezonu. Trebamo sjesti pa vidjeti, ali pošteno, što je za sve najbolje" kazao je Varga te dodao: "Nedostaje sadržaja. Kad ideš u Barcelonu, znaš što očekuješ i zašto ideš tamo. Evo, grad Split je preokrenuo tranzitni grad u atraktivnu destinaciju, i tu nije samo Ultra.  Zagreb je uložio ogroman novac, ubrzo će doći do milijuntog gosta ove godine. Sjedite se 80-ih i je li Zagreb bio turistička destinacija? Treba nešto stvoriti da bi privukao goste. Imati sadržaj, zašto bi netko došao. Idemo na tome raditi", poručio je Varga.

"S osmijehom…", poentirao je ministar Cappelli. Ključna je poruka – promisliti. Svaki grad za sebe. Što i kako želi… Da ne bude onih kojima se, eto, turizam tek dogodio. A kad znaš što hoćeš, koji ti je put, lakše je krenuti…

Komentirajte prvi

New Report

Close