Na putu raščišćavanja frustracija nacije kad je u pitanju ratno profiterstvo i gospodarski kriminal u vrijeme Domovinskog rata stoje pitijski propisi, pa se može dogoditi da izostanu odgovarajuće presude i kazne. Pravnici smatraju da će se na najnovijem predmetu kojim DORH tereti bivšeg premijera Ivu Sanadera za ratno profiterstvo zbog provizije od 3,5 milijuna kuna početkom 1995. testirati učinak ustavne odredbe o nezastarijevanju djela ratnog profiterstva na kaznenopravno zakonodavstvo i praksu. Mnogi, naime, ne vjeruju da će opstati procesi utemeljeni na članku 31. stavak 4. Ustava koji na isti način, bez vremenskog ograničenja, regulira i progon kaznenih djela iz pretvorbe i privatizacije počinjenih za vrijeme Domovinskog rata i mirne reintegracije.
Dvije dileme
Petar Veić, profesor kaznenog procesnog prava s riječkog Pravnog fakulteta, upozorava na dvojbe te objašnjava da Ustav regulira da se nezastarjevanje navedenih djela tiče onih koja su propisana zakonom. “Kaznena djela ratnog profiterstva ne popisuje Kazneni zakon”, kaže on te navodi da su zbog toga otvorene dvije temeljne dileme. Prva je može li se Ustavom retroaktivno omogućiti progon za kaznena djela koja su zastarjela. Za drugu kaže da proizlazi iz činjenice što se nakon izmjena Ustava nije popratilo u nekom novom zakonu želju ustavotvorca i reguliralo koja su to kaznena djela koja ulaze u zonu nezastarijevanja. Takvih spornih slučajeva zbog nastupanja zastare najviše ima kod privatizacijskog kriminala, dok Sanaderov slučaj – budući da se protiv njega vodi više istraga – po pitanju zastare nije jasan. Iako mediji nagađaju da je nastupila relativna zastara kaznenog progona, protekom 10 godina od navodno izvršenog kaznenog djela, istraga je tajna pa će se tek u sudskom postupku razjasniti prekid zastare na kojem se sada temelji progon. Od Sanaderovih branitelja se može čuti da on sve negira. Veić, pak, kaže da je znao da će unošenje navedene odredbe u Ustav otvoriti niz problema te biti podložno manipulacijama u dnevnopolitičke svrhe. “Bio sam protiv unošenja te odredbe u Ustav jer dovodi u pitanje garantnu funkciju Kaznenog zakona da nitko neće biti kažnjen za djelo koje u vrijeme kad je počinjeno nije bilo kazneno djelo. Iako možemo u međunarodnim razmjerima naći slučajeve da određeni propisi djeluju retroaktivno, kada ovaj i slični slučajevi dođu na Europski sud za ljudska prava nastat će pravni problemi. Pitanje je može li ih Hrvatska podići tako visoko da joj se dopusti suspenzija tako značajnog načela kao što je načelo zakonitosti”, tvrdi Veić.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.anarhijske elite ekonomsko-politićke struke i opredjeljenja na "tržište" bacaju posljednje slobodne velike novce novce da ih pospreme prije izbora i sveg onog što slijedi prije njih
opreza nikad dosta
pa sve je i rađeno zbog tog i takvog novca
maske su davno skinute samo se u pravilima i podjei vlasti istina nejasno nazire koncept
sumnjam da če se međusobno pobiti ipak je kolać bio ogroman a i ovi žrtvovani "josipi" ive i pripadajuće prateće osoblje je će se možda dopuniti sa nkim pojedincem ostalo sve je proširenje optužnice
ludost je uvjek činiti istu stvar i oćekivati razlićite rezultate
Zakonodavac ima samo jednu želju: dobiti i sljedeće izbore. Ako je za to dovoljno ne činiti ništa, učinit će upravo to. Ako je potrebno učiniti nešto, odglumiti će velike napore, adekvatno isfinancirati velike napore, te se pobrinuti da novi problemi postanu važniji od starih. Trodioba vlasti je potpuno nejasan koncept, ne uklapa se u ognjištarski duh, niti je u skladu s prevladavajućom religijom – mi vlast djelimo na oca, sina i rođake.
Uključite se u raspravu