Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Kasni donošenje zakona koji bi trebao pomoći prezaduženima

Autor: Josipa Ban
29. srpanj 2025. u 17:03
Podijeli članak —
’Važno je da najavljene izmjene uistinu donesu promjenu’, kaže Igor Škrgatić, stručnjak za upravljanje financijskim oporavkom građana, šef tvrtke Be-On Savjetovanje te predsjednik udruge Padobran/Neva Žganec/PIXSELL

Ministarstvo priprema izmjene Zakona o potrošačkim kreditima.

Edukacije i individualan pristup kroz savjetovališta pokazali su se kao najefikasniji modeli u rješavanju problema prezaduženosti građana koji ne muči samo Hrvatsku, već cijelu Europsku uniju.

Takav sustavan pristup u Hrvatskoj bi tek trebao biti uspostavljen, i to kroz izmjene Zakona o potrošačkim kreditima koje su, prema planu Ministarstva financija, trebale biti donesene u drugom kvartalu ove godine.

Finini savjetnici

Zašto kasni donošenje zakona i kada bi ga mogli očekivati, iz Ministarstva financija nisu odgovorili. Prema neslužbenim informacijama, izmjene bi trebale biti gotove do kraja godine, nakon čega bi se prionulo i osnivanju savjetovališta o dugu, koji će, čini se, voditi Financijska agencija (Fina). Izmjene Zakona o potrošačkim kreditima moramo donijeti jer se moramo uskladiti s novom Direktivom o potrošačkim kreditima, čija je svrha zaštititi građane s financijskim poteškoćama, a koju je Europski parlament izglasao još 2023.

Uspjeh leži u suradnji

Da bi savjetovališta polučila rezultat morat će biti uključene banke i udruge za zaštitu potrošača, kaže Škrgatić.

Posljednja objavljena studija Europske komisije pokazala je da je čak 40 milijuna Europljana prezaduženo. U Hrvatskoj je, prema posljednjim podacima Fine, blokirano gotovo 195 tisuća potrošača koji duguju ukupno nešto više od četiri milijarde eura. Nova pravila EU-a, osim uspostave savjetovališta u koja bi se mogli javiti svi potrošači s financijskim problemima, donose i detaljnija pravila za procjenu kreditne sposobnosti potrošača te stroža pravila za oglašavanje i komunikaciju ugovora o kreditu.

“Nitko još nije uspio riješiti problem prezaduženosti, no ima država koje su uspjele uspostaviti uistinu dobra rješenja koja pomažu građanima izaći iz dugovanja”, kaže Igor Škrgatić, stručnjak za upravljanje financijskim oporavkom građana, suosnivač i izvršni direktor tvrtke Be-On Savjetovanje te predsjednik udruge Padobran. Iznimno je važno stoga da izmjenama Zakona o potrošačkim kreditima pristupimo tako da one uistinu donesu promjenu i budu od pomoći građanima koji ne mogu pomirivati svoje obveze, a ne da samo ispunjavamo obveze koje nam nameće Europska unija, upozorava Škrgatić.

Ministarstvo financija ulogu savjetovanja, čini se, planira dodijeliti Fini. Iz državne Agencije odgovaraju da su iskazali namjeru sudjelovanja u uspostavi savjetovališta. “Cilj nam je pružiti građanima besplatnu, stručnu i individualiziranu podršku u upravljanju dugovanjima, uključujući razumijevanje vlastitih financijskih obveza, analizu mogućnosti rješavanja ili restrukturiranja duga te upućivanje na postojeće zakonske instrumente, poput izvansudskog stečaja potrošača”, ističu iz Fine. Dodaju pritom da bi savjetovanje, koje bi bila besplatna, provodili stručnjaci iz Fine educirani za područje upravljanja dugovanjima i financijskog savjetovanja te da se projekt nalazi u pripremnoj fazi.

40

milijuna Europljana je prezaduženo kažu podaci EK-a

Škrgatić ocjenjuje da je logično da Fina preuzme upravljanje savjetovalištima o dugu jer je ona mjesto gdje se događa prisilna naplata. Međutim, da bi savjetovališta ispunila svoju svrhu morat će biti uspostavljena suradnja svih sudionika na tržištu duga, upozorava jedan od najboljih poznavatelja problematike prezaduženosti potrošača u Hrvatskoj.

“Ključno je da banke u savjetovališta šalju klijente čim se pojave prvi signali mogućih financijskih problema, a i da se u rješavanje tih problema uključe i udruge za zaštitu potrošača”, ističe, dodajući da je nužno uspostaviti protokole i hodograme prema kojima će potrošače u savjetovališta slati banke koje će od njih dobivati dijagnozu i mogućnosti rješenja.

Pomoć na vrijeme

“Ako će se građani javljati u savjetovališta u trenutku kada više nemaju mogućnosti redovno otplaćivati dugovanja, onda ćemo biti u istoj situaciju u kojoj smo i sada, a to je da građani traže pomoć kada ih se više ne može spasiti”, upozorava izvršni direktor tvrtke koja ima važnu ulogu u vraćanju financijske stabilnosti građanima te koja je iz blokade izvukla više od četiri tisuće građana.

Osim kroz Be-On Savjetovanje, Škrgatić prezaduženim građanima pomaže i kroz Padobran, udrugu za financijsku inkluziju. U suradnji s Unijom potrošača Hrvatske kroz projekt “Dobar savjet zlata vrijedi” od jeseni će profunkcionirati njihova besplatna savjetovališta za prezadužene, koja će biti dostupna u poslovnicama Fine u četiri grada (Zagreb, Rijeka, Split, Osijek).

Usto, u sklopu projekta kojeg financira EISMEA i koji je vrijedan 112 tisuća eura, uspostavljena će biti usluga digitalnog asistenta, odnosno bit će formirano virtualno savjetovalište na mrežnim stranicama udruge Padobran. Provođene će biti i edukacije za savjetnike o dugu, a cilj je u njih uključiti i zaposlenike banaka, navodi Škrgatić.

Autor: Josipa Ban
29. srpanj 2025. u 17:03
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close