Svjetska organizacija za intelektualno vlasništvo (WIPO) uvrstila je dizajn repa zrakoplova Croatia Airlinesa među stotinu odabranih dizajna predstavljenih u svečanoj publikaciji “A Century of Design Registration 1925.-2025.” u povodu obilježavanja stote obljetnice Haaškog sporazuma o međunarodnoj registraciji industrijskog dizajna. Riječ je o dizajnu Aircraft tail pattern (DM/220 719), koji je 2004. osmislila voditeljica korporativnog dizajna Croatia Airlinesa Ivana Ivanković te redizajnirala 2024. godine, a koji reinterpretira prepoznatljiv motiv hrvatske šahovnice u suvremenom, dinamičnom i globalno prepoznatljivom obliku.
Obnova flote
Ivana Ivanković, dizajnerica Croatia Airlinesa, kaže da je povod redizajnu bila obnova flote koja je počela prošle godine. “Croatia Airlines lani je počela najveći projekt u svojoj povijesti – obnovu postojeće flote s 15 novih zrakoplova Airbus A220. Bila je to prilika za redizajn koju sam dugo čekala. U industriji zračnog prijevoza redizajn se radi kada se ukaže prilika jer je bojanje zrakoplova preskupo da bi se to radilo samo zbog dizajna. Osnovne ideje bile su osigurati bolju vidljivost, naglasiti nacionalni identitet, uskladiti rep zrakoplova sa znakom, omogućiti jednostavniju primjenu logotipa te osuvremeniti dizajn”, rekla je Ivanković za Poslovni vikend.
Redizajnirani logotip dinamičan je element koji podsjeća na rep zrakoplova. Ivanković objašnjava kako je došla do tog rješenja.
“To se nije dogodilo preko noći. Radim za Croatia Airlines već 30 godina i upoznata sam sa svim problemima koje dobar znak rješava. Ovo rješenje proizašlo je iz dugogodišnje analize, praćenja konkurencije, trendova, potreba u zrakoplovnoj industriji te tržišta. Svejedno se dogodio trenutak koji najviše volim, a to je kada sama sebi kažem: ‘Yes! To je to!’ U jednom trenutku sve se posložilo i znak je takav da funkcionira u svim primjenama. Na repu, krilcima koja se nalaze na krilima, na trupu, horizontalno i vertikalno i koji i bez repa asocira na rep zrakoplova. Crveni kvadrati tvore slovo C, a plavi naglašavaju mediteransko podrijetlo i asociraju na otoke. Cilj mi je bio maksimalno pročistiti i pojednostaviti ideju dinamičnih kvadrata koji asociraju kretanje, a istovremeno ne izgubiti već prepoznatljiv vizualni identitet tvrtke. S redizajnom sam kroz godine išla postupno i malim koracima jer se ljudi vežu za vizualni identitet, pogotovo u industriji zračnog prijevoza. Primjeri iz naše industrije ušpozoravaju da velike zaokreti u dizajnu mogu negativno utjecati na lojalne korisnike. Uporno sam kroz desetljeća išla ka zacrtanim ciljevima i to je sada to. Ne može se više ništa ni dodati ni oduzeti. Sve je sjelo na svoje mjesto”, objašnjava Ivanković.
Osnovne poruke
Redizajn vizualnog identiteta nacionalnog avioprijevoznika, u 35. godini postojanja, sukladno vremenu u kojem živimo, kao i tehnologijama s kojima radimo, donosi osvježenje, a uz novu flotu, jasno i dosljedno komunicira strategiju, vrijednosti i kvalitetu Croatia Airlinesa, kažu u kompaniji. Ivanković nam objašnjava koje se osnovne kompanijske poruke žele komunicirati redizajniranim logotipom. “Prije svega, želi se naglasiti nacionalna pripadnost. Croatia Airlines je hrvatski nacionalni avioprijevoznik i to mora biti jasno vidljivo. Isto tako, naši su zrakoplovi vrlo često i prvi susret putnika s našom državom, ali i pozivnica za nju. Mi smo prije svega turistička zemlja i nacionalni identitet treba biti jasno i glasno naglašen. Pomoću nacionalne aviokompanije država gradi svoj identitet. Osim toga, zaželjela sam naglasiti tehničku preciznost, kvalitetu i sigurnost, što je za aviokompaniju jako bitno – a Croatia Airlines sve to itekako ima”, poručuje Ivanković.

S primjenom novog vizualnog identiteta ići će se korak po korak. Što možete najaviti za iduće razdoblje?
“Kako bi se izbjegli dodatni troškovi s redizajnom se ide postupno. Prije svega, trebamo razmišljati ekološki, ali i ekonomski održivo. Kako se neki materijali potroše ili dotraju, mijenjaju se u novi dizajn. Sve što se moglo zamijeniti bez dodatnih troškova zamijenili smo odmah”, rekla je Ivanković. Ono što vidimo kao finalni proizvod rezultat je dugotrajnog i kompleksnog procesa rada. Ivanković ima dugogodišnje iskustvo, no ipak sam proces opisuje kao mukotrpan. Kaže da je tek u samom finišu, s radnicima u proizvodnji u Kanadi, uspjela dobiti ono što je željela.
“Nije ni najmanje lako aplicirati kvadrate na zakrivljenu površinu kao što je zrakoplov. Na sreću, stekla sam višegodišnje iskustvo dizajnirajući više tipova zrakoplova kao što su Boeing, ATR, Dash8-Q400, Airbus A320 i A319 te sada Airbus A220. S prvim zrakoplovom doslovno sam dobila sijede (smijeh). Čini se lako, ali teže je nego bilo koji drugi dizajn. Svaka pogreška se vidi. Vraćala sam tehničke nacrte nekoliko puta i tek sam na licu mjesta u Kanadi uz suradnju s radnicima u proizvodnji uspjela dobiti ono što sam zamislila. Da shvate što želim, morala sam se popeti na skelu i zalijepiti pik-trake. Svi nacrti su pali u vodu i radili se ponovno naknadno. Prava avantura. Paralelno je išao redizajn i interijera zrakoplova, koji nije nimalo manje zahtjevan. U avijaciji sve treba proći veliki broj testova i kontrola, a i puno je ograničenja jer sve elemente mogu raditi jedino licencirane tvornice”, opisuje Ivanković.
Važnost za državu
Novi znak (logo), redizajn zrakoplova i ažurirane boje potvrđuju važnost hrvatskoga nacionalnog identiteta i ulogu Croatia Airlinesa za hrvatsku državu, osiguravajući još kvalitetniju prepoznatljivost hrvatskog nacionalnog identiteta uz suvremeniji dizajn. Redizajniran logotip dinamičan je element koji podsjeća na rep zrakoplova. Često se može čuti da je hrvatski grb zahvalan u vizualnom smislu. Ivanković se slaže s tom tezom.
“Apsolutno. Rijetko koja država dobila je tako zahvalan, jednostavan i uvijek moderan osnovni element kao mi. Zadatak je dizajnera graditi i razvijati nacionalni identitet baziran na kvadratima i čuvati tu jednostavnu grafičku formu koja nikada neće zastarjeti, a koju smo dobili u naslijeđe. Samo je, naravno, pitanje kako ga dizajneri koriste. U primjeni kvadrata jako dolazi do izražaja dobar od lošeg dizajna. Tu dizajn dolazi na svoje. Ne može se samo upotrijebiti kvadrat i to je to. Trebalo bi ga upotrebljavati znalački i odgovorno”, jasna je Ivanković.
Publikacija Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo svjetlo je dana ugledala u studenome te donosi pažljivo odabrane primjere dizajna zaštićenih Haaškim sustavom međunarodne registracije industrijskog dizajna.
Dizajn kao investicija
Pišući o CA-ovu repu, autori publikacije zamjećuju kako se njegova evolucija oslanja na tradiciju, dok je istodobno otvorena prema budućnosti. Ivana Ivanković vrlo je jasna u odgovoru na pitanje koliko joj znači priznanje Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo koja je uvrstila dizajn repa zrakoplova Croatia Airlinesa među stotinu odabranih dizajna predstavljenih u svečanoj publikaciji “A Century of Design Registration 1925.-2025.”.

“Vrlo sam objektivna prema svojim radovima. Sama sebi najoštriji sam kritičar. Točno znam kada je nešto super, kada je O.K. ili kada bi moglo biti bolje. Ali, kada dobijete priznanje struke, javnost drukčije gleda na to što radite. Zato su strukovna priznanja važna i zato mi je žao da gotovo nikada nemam vremena prijavljivati radove na natječaje i upakirati ih u dobru priču. U ovom slučaju su oni zvali nas i obavijestili da smo u užem krugu. Zato mi je ovo priznanje osobito drago. Naći se u društvu najboljih iz cijelog svijeta u posljednjih stotinu godina velika je stvar. Osim toga, to je izvrsna promocija za Croatia Airlines. Dizajn je važan dio promocije i prodaje proizvoda. Često tvrtke štede na dizajnu, a dizajn bi trebala biti potencijalno unosna investicija. Ljudi proizvodu vjeruju ili ne vjeruju. To je u avijaciji ključno”, zaključuje Ivanković.
Croatia Airlines potkraj rujna je u Zagrebu dočekao sedmi od ukupno 15 novih zrakoplova Airbus A220, kojima tvrtka obnavlja i modernizira flotu. Dovršetak cjelokupne obnove flote planira se za 2027. godinu kada bi u floti Croatia Airlinesa trebalo biti 15 novih zrakoplova A220, od čega će 13 biti A220-300 i dva A220-100.